A hideg és csapadékos tél miatt a szokásosnál sokkal több só fogy az utakon. Egy átlagosnak mondható télen 70 ezer tonna sót kell kiszórni a 30 ezer kilométeres országos közúthálózaton a biztonságos közlekedés fenntartása érdekében, ebben a szezonban viszont már 100 ezer tonnát szórt ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt., az utánpótlást pedig megdrágítja, hogy lényegében egész Európában keményebb a tél a szokásosnál. A társaság arra kéri a közlekedőket, hogy indulás előtt mindenképpen tájékozódjanak az utak állapotáról és csak a téli közlekedésre alkalmas gépkocsikkal induljanak el.
A jelenleg hatályos kormányrendelet szerint kerülnie kell a sózást az ingatlan előtti járda, lépcső tisztántartásánál az ingatlan tényleges használójának, hiszen a só nagy károkat okoz a talajba vagy a vízbe jutva. 2010 szeptemberétől viszont már tilos lesz a só használata a közutakat kivéve (hiszen a csúszásmentesítésre használt sós oldal a csatornán keresztül távozik). A nátrium-klorid volt a legolcsóbb megoldás a síkos, havas járdák takarítására, ehelyett jövőre már csak homokkal, hamuval vagy a faforgáccsal takaríthatjuk a járdákat - ez a zöld tárca ajánlása. Az un. zeolit is megfelelő, ez azonban drágább, néhány önkormányzatnál viszont most is hozzá lehet jutni kedvezményesen. |
A társaság hókotrói és a sószórói lényegében november vége óta folyamatosan az utakon vannak és sokszor kellett mozgósítani a vállalkozóként síkosságmentesítést, hóeltakarítást végző szerződéses partnereket is. „Ilyen kemény tél utoljára 1986-ban volt, de most újabb havazások várhatók, és még nem látjuk a végét” – mondja a vezérigazgató. Az utóbbi egy hónapban viszont Európa legtöbb országában több hó esett a szokásosnál, ezért lényegében mindenki ugyanabban a cipőben jár, mint Magyarország, azaz utánrendeléssel kell sóhoz jutnia Nagy-Britanniától Romániáig, szinte az egész kontinensnek. „Az árak január eleje óta másfél-kétszeresére emelkedtek és olykor a szállítás is késedelmes” – mondta vezérigazgató. A só iránti óriási kereslet miatt a korábban 80 eurós (21 ezer forint) tonnánkénti ár helyett a német közútkezelő már 195-ért vásárolta az utánpótlást, de érkeznek hírek 300 eurós a sóárakról is.
Berlinben egyelőre nincs hiány az utak szórására alkalmas sóból, ellentétben más német városokkal, ahol már megkongatták a vészharangot amiatt, hogy a hét közepén nagy fagy és további hó várható. Hamburgban hétfőn válságtanácskozást tartottak a jegesedés miatt, de a helyi lakosoknak türelmesnek kell maradniuk, amíg február közepén megérkezik két sószállítmányt Chiléből és Marokkóból. MTI |
A társaság arra kéri a közlekedőket, hogy csak akkor keljenek útra, ha halaszthatatlan dolguk van, akkor is csak megfelelő műszaki állapotú és a téli, jeges közlekedésre alkalmas felszereltségű gépkocsikkal. Indulás előtt mindenképpen tájékozódjanak az utak állapotáról.
Vörös riadó: hétvégén megint leszakad az ég!
Vigyázat, elfagynak a fűtéscsövek!
Leállt a munka a Margit hídon
Kátyútenger, felnitörés - ki fizet a károkért?
Télen sem áll le a munka az M0-án és az M31-en
Privátbankár