Hozzátette: az olajár hosszabb távú előrejelzése meglehetősen kockázatos vállalkozás, amit az is bizonyít, hogy az elmúlt három-négy évben a szakértők sokszor még a változás előjelét sem találták el.
Hegedűs Miklós úgy vélte, a hordónkénti 70-80 dolláros előrejelzés ugyanabba a szélsőséges kategóriába tartozik, mint a korábban jósolt 200-250 dolláros ár. A szakember elképzelhetőnek tartja ugyan, hogy bizonyos időszakokban akár 70-80 dollárra is csökkenhet az ár, de ez bizonyosan nem lesz tartós. Ráadásul a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) az elmúlt hónapokban már tesztelte a 150 dollár körüli árat, s tapasztalta, hogy 147,27 dolláros csúcson sem következett be katasztrófa.
Az olajárat nagymértékben befolyásolja, hogy a világpiacon megjelent két, dinamikusan növekvő szereplő, Kína és India, ahol a következő években nemigen csökken a benzin és a gázolaj kereslete motorizáció miatt.
A magasabb ár kialakulásnak kedvez a globalizáció és ezen belül a nemzetközi szállítás két számjegyű növekedése is, ami egyértelműen növeli a keresletet az üzemanyagok, s főként a gázolaj iránt. Napjainkban ugyanis már akkora az egyes országok között a bérköltség-különbség, hogy 100 dollár feletti olajár mellett is érdemes távolabbra vinni a termelést az olcsóbb munkaerő miatt. Hegedűs Miklós úgy véli, a következő másfél évtizedben még az olaj lesz a fő energiaforrás, s az alternatív energiahordozók csak várhatóan ezt követően jutnak nagyobb szerephez a világpiacon.
Varró László, a Mol Nyrt. vezető közgazdásza az MTI-nek elmondta: a 145-147 dolláros olajár egyértelműen spekuláció alapján alakult ki, fundamentális okai nem voltak. Hozzátette: most valóban úgy tűnik, hogy kipukkant az "olajlufi", részben azért is, mert például Európában is tapasztalható volt a magas árak miatti keresleti alkalmazkodás. Mérséklően hat az olajárra az is, hogy a világgazdaság lassul. A szakember elmondta: hosszabb távon várhatóan 100 dollár körüli ára lesz a kőolajnak.
Egyes nemzetközi elemzőknek is az a véleménye, hogy akár 70-80 dollárra is csökkenhet az olaj hordónkénti ára a jelenlegi 100 dollár felettiről. Ezt arra alapozzák, hogy a világgazdaság lassul, s ezért csökken a kereslet. Ugyanakkor azt is valószínűsítik, hogy az ázsiai kereslet és az OPEC befolyása miatt az ár nem megy 100-110 dollár alá.
Megint jobban fáj a tankolás
Megfizethető autó, egy csepp üzemanyag nélkül?
Emberéleteket ment a drága benzin
Nagy a kocsid? Fizess többet!
MTI