Komoly változásokra készülhetünk jövőre az utalványok utáni adózásban, amire érdemes odafigyelniük a kereskedőknek. A Mazars elemzése szerint eddig ugyanis az utalványok beváltása után kellett adózni, 2019-től azonban lesznek olyan egycélú utalványok, amelyek már átadást követően adókötelessé válnak. A változások érinthetik a pontgyűjtő kártyákat, a feltöltős ajándékkártyákat, és a magazinos kuponnapokat is.
Az elemzés szerint bár a módosítás célja, hogy az adózási kérdések egységesebbek és egyszerűbbek legyenek, a konkrét megfogalmazás hiánya miatt számtalan kérdés merül fel. A legnagyobb probléma az utalványok státuszának megváltoztatásából ered. A jelenlegi szabályozás szerint az utalványok pénzhelyettesítők, amik akkor válnak vásárlássá, azaz adókötelessé, amikor beváltják azokat.
Kétféle utalvány
Az új szabályozás alapján jövő évtől kétféle utalvány lesz. Az egycélú utalványt önmagában az értékesítés ellenértékének tekintik, vagyis már az első átadásnál – akkor, amikor a kedvezményezett megkapja az utalványt – adóköteles. Létezik az új szabályozásban a többcélú utalvány is, amit egyszerűen csak az egycélú utalványtól eltérő utalványként definiáltak – ez viszont csak beváltáskor válik adókötelessé.
H. Nagy Dániel adóigazgató szerint a leegyszerűsített definíciók miatt egyelőre nem tudni, hogy mi minősül majd egy- vagy többcélú utalványnak. Kérdéses például, hogy mit kezd a törvény a pontgyűjtő kártyákkal, amelyeket egy az egyben pénzként számolnak el vásárlásnál, vagy azokkal a kuponokkal, amik csak részellenértéket jelentenek. Ugyanígy nem tudni, mi lesz majd a feltöltős ajándékkártyákkal, vagy az online boltok kuponjaival – tette hozzá.
Magazinos kuponok, pontgyűjtők?
További fejtörést okoz az adózás abban az esetben is, ha eltérő áfakulcsú termékekre váltható be egy utalvány. Nem tudni, hogy ha előre kell adózni egy ilyen egycélú utalvány után, akkor melyik áfakulcs szerint adózik majd a kibocsátó. Szintén kérdés, hogy mi történik akkor, ha egy utalványt nem váltott be a tulajdonosa. Ilyenkor elképzelhető, hogy visszaigényelhető lesz a befizetett áfa az utalványok után, ám azt nem tudni, hogy pontosan milyen módon.
Érdekes kérdések merülnek föl az igen népszerű magazinos utalványok esetében is. Egyre több újság és bolt indít közös „napokat”, amelyeken az újságban található kuponokkal jelentős kedvezmények kaphatók. Alapvetően kérdéses, hogy ki adózik majd ezek után: az adott médiatermék, vagy a bolt? Az ilyen akciók lebonyolítása is nehezebb lesz, ha előre kell adózni a kuponok után. Ugyancsak kérdéses a több országban beváltható kuponok sorsa, hiszen ezeknél sem tudni, hogy melyik áfakulcs és milyen árfolyam lesz a mérvadó” – mondta az adóigazgató.
Noha egyelőre számtalan felvetésre nincs még pontos válasz, az új közösségi irányelvekkel már összhangban van a nemrégiben kihirdetett nyári magyar adócsomag is, így ezek a kérdések 2019-től a hazai kereskedőknek is fejtörést okozhatnak majd.