Az egyik legnagyobb amerikai légitársaság, a Delta Airlines már a mesterséges intelligencia segítségével számítja ki a számukra legideálisabb jegyárat – adja hírül a Travel and Leisure turisztikai magazin. Mindez – ahogy a lap cikkírója fogalmat – aggodalommal tölti el a képviselőket és a turisztikai szakértőket, és emelkedhetnek a jegyárak is.
Nemcsak azért aggódnak, mert a mesterséges intelligencia (MI) pontosan felméri, hány üres hely maradt a gépen és azt mennyiért lehetne eladni – növelve ezzel a kihasználtságot –, hanem mert attól félnek, hogy a korszerűsített jegyár-kiszámítási szisztéma személyes adatokat használ fel. Itt nemcsak az új technológia iránti szokásos idegenkedésről van tehát szó, hanem arról is – a személyes adatok felhasználása mellett –, hogy mindez nem vezet-e tisztességtelen áremelésekhez. Más vélemények szerint nem biztos, hogy az MI használata automatikusan drámaian magasabb árakat eredményez. De eredményezhet.
A Delta már hetekkel ezelőtt bejelentette, hogy MI-t használ a jegyárak kiszámítására, amit élénk vita követett. Még mindig sok a bizonytalanság azzal kapcsolatban, hogy a légitársaság miként akarja alkalmazni ezt a technológiát, és mit jelent ez valójában az utasok számára.
A Good Morning America hírforrás szerint a légitársaság jelenleg csak egyes belföldi járatok árazásánál használja az MI-t, de remélik, hogy az év végére hálózatuk mintegy 20 százalékára kiterjesztik.
A bejelentést követően három képviselő – Ruben Gallego, Richard Blumenthal és Mark Warner – levelet küldött a Delta vezérigazgatójának, Ed Bastiannak, amelyben aggodalmukat fejezték ki az iránt ,hogy ez magasabb árakat eredményezne egy olyan időszakban, amikor az amerikai családok egyébként is nehezebb anyagi helyzetben vannak a megemelkedő költségek miatt”.
A légitársaság nyílt válaszlevelében kifejtette, hogy „soha nem használt eddig és a jövőben sem tervez olyan viteldíjakat, amelyek személyes adatokon alapuló, egyénekre szabott árakkal céloznák meg az ügyfeleket”. Sőt, a vállalat „zéró toleranciát tanúsít a diszkriminatív árképzéssel szemben”. Ugyanakkor az MI éppen hogy az egyénekre szabott árakat preferálná…
Számos kérdés merül fel azzal kapcsolatban, hogyan érinti a mesterséges intelligencia az ügyfeleket – jelentette ki Katy Nastro, az egyik utazási magazin szakértője a Travel + Leisure-nek. „A helyzet egyelőre zavaros és aggodalmat kelt, mind a törvényhozók, mind a fogyasztók körében”.
A Delta a Fetcherr mesterséges intelligencia céggel működik együtt az új árképzés kidolgozásán, aminek teljeskörű bevezetése még időbe telhet. A Delta szerint az MI nemcsak a keresletet és a bevételeket figyeli, hanem olyan külső erőket, amelyek valós időben és gyorsan befolyásolhatják a forgalmat, például az általános gazdasági helyzetet, az időjárást, a menetrend változásait és még sok mást – mondta Nastro.
A kirívóan magas árak alkalmazása azért sem lehetséges, mert a Delta (is) éles versenyhelyzetben van, és egy bizonyos ponton túl még a leghűségesebb törzsutasai is elpártolnának tőle. „Ahogy a kedvenc gyorsétteremláncod sem tud 50 százalékkal többet kérni egy hasonló hamburgerért, mint a szomszédja, mert az éhes vásárlók máshová térnének be, nem hozzá. Ugyanez a gondolkodás vonatkozik a légitársaságokra is” – jegyezte meg a szakértő.
(Már persze ahol létezik versenyhelyzet, hiszen számos úticélra – főleg az európai országokban – csak egy légitársaság repül.)
Fotó: Depositphotos
Mindannyiunkat csábítanak az alacsony jegyek, de a foglalási folyamat során sokszor felárakkal találkozunk – jegyzi meg a szakértő. (Ez nemcsak az amerikai belföldi, hanem az európai nemzetközi járatokra is vonatkozik.)
Az Egyesült Államok légitársaságai többnyire olyan modelleket alkalmaznak, miszerint az utasok fizetnek az extrákért, például a több poggyászért, az ülés kiválasztásáért és egyéb juttatásokért. Jelenleg a Delta Basic Economy járatával repülő utasok csak a járatra való bejelentkezés után kapnak ülőhelyet, de a jegy árában foglalt kézipoggyászt is magukkal vihetnek. Hogy mindezt miképpen változtatja meg pár év múlva az MI, még kérdéses.
A Delta nincs egyedül a Fetcherrrel való együttműködéssel. Több más nagy légitársaság is dolgozik a céggel, köztük a Virgin Atlantic és a mexikói Viva Aerobus. A légitársaságok ma már mesterséges intelligencia „fegyverkezési versenyben vannak”, ennek segítségével próbálják kitalálni a legészszerűbb gazdálkodási módokat, hogy előnyhöz jussanak a versenytársakkal szemben. Az MI térhódítása megállíthatatlan, ez alapozza meg az árképzés következő generációját – vélik a szakértők.
„Az árak személyre szabása olyasvalami, amit a légitársaságok évtizedek óta próbálnak elérni” – tette hozzá Nastro. Mondván, számítson fel többet a légitársaság azoknak, akik hajlandók vagy képesek azt finanszírozni, míg az árérzékenyeknek, akik kevesebbet tudnak fizetni, is nyújtsanak szolgáltatást.
Amint a cikk összefoglalója megállapítja, a légiközlekedési ágazat jelenleg várakozási időszakban van, ma még a legtöbb viteldíjat nem befolyásolja az új árazási modell. A fogyasztóknak szabad akaratuk van megválasztani, hogy melyik fuvarozóval repüljenek, mert még nem minden légitársaság alkalmazza ezt a gyakorlatot. Az American Airlines például nyilvánosan felhívta a figyelmet a mesterséges intelligencia használatával kapcsolatban a viteldíjak dinamikus árazásának új gyakorlatára, kiemelve, hogy ez egyelőre „erodálja a bizalmat” a cég iránt, az utasok körében.
Az utazók azonban nem sokat tehetnek az új technológia ellen, azt sem tudni még, hogyan védhetik meg magukat tőle. Egyelőre a viteldíjak töredékét számolják ki így. Az is tisztázatlan kérdés, hogy az utazási irodákon keresztül vásárolt jegyek hogyan viszonyulnak majd a közvetlenül a légitársaságtól vásároltakhoz.