Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
5p

Világrendek átalakulása
Befektetési stratégiák a globális változások viharában

Klasszis Befektetői Klub Bendarzsevszkij Anton nyitóelőadásával
és más neves szakértőkkel!

2025. szeptember 30. 16:30

Jelentkezzen most!

Van aggodalom a személyes adatok felhasználása miatt.

Az egyik legnagyobb amerikai légitársaság, a Delta Airlines már a mesterséges intelligencia segítségével számítja ki a számukra legideálisabb jegyárat – adja hírül a Travel and Leisure turisztikai magazin. Mindez – ahogy a lap cikkírója fogalmat – aggodalommal tölti el a képviselőket és a turisztikai szakértőket, és emelkedhetnek a jegyárak is.

Nemcsak azért aggódnak, mert a mesterséges intelligencia (MI) pontosan felméri, hány üres hely maradt a gépen és azt mennyiért lehetne eladni – növelve ezzel a kihasználtságot –, hanem mert attól félnek, hogy a korszerűsített jegyár-kiszámítási szisztéma személyes adatokat használ fel. Itt nemcsak az új technológia iránti szokásos idegenkedésről van tehát szó, hanem arról is – a személyes adatok felhasználása mellett –, hogy mindez nem vezet-e tisztességtelen áremelésekhez. Más vélemények szerint nem biztos, hogy az MI használata automatikusan drámaian magasabb árakat eredményez. De eredményezhet.

A Delta már hetekkel ezelőtt bejelentette, hogy MI-t használ a jegyárak kiszámítására, amit élénk vita követett. Még mindig sok a bizonytalanság azzal kapcsolatban, hogy a légitársaság miként akarja alkalmazni ezt a technológiát, és mit jelent ez valójában az utasok számára.

Good Morning America hírforrás szerint a légitársaság jelenleg csak egyes belföldi járatok árazásánál használja az MI-t, de remélik,  hogy az év végére hálózatuk mintegy 20 százalékára kiterjesztik.

A bejelentést követően három képviselő – Ruben Gallego, Richard Blumenthal és Mark Warner – levelet küldött a Delta vezérigazgatójának, Ed Bastiannak, amelyben aggodalmukat fejezték ki az iránt ,hogy ez magasabb árakat eredményezne egy olyan időszakban, amikor az amerikai családok egyébként is nehezebb anyagi helyzetben vannak a megemelkedő költségek miatt”.

A légitársaság nyílt válaszlevelében kifejtette, hogy „soha nem használt eddig és a jövőben sem tervez olyan viteldíjakat, amelyek személyes adatokon alapuló, egyénekre szabott árakkal céloznák meg az ügyfeleket”. Sőt, a vállalat „zéró toleranciát tanúsít a diszkriminatív   árképzéssel szemben”. Ugyanakkor az MI éppen hogy az egyénekre szabott árakat preferálná…

Számos kérdés merül fel azzal kapcsolatban, hogyan érinti a mesterséges intelligencia az ügyfeleket – jelentette ki Katy Nastro, az egyik utazási magazin szakértője a Travel + Leisure-nek. „A helyzet egyelőre zavaros és aggodalmat kelt, mind a törvényhozók, mind a fogyasztók körében”.

A Delta a Fetcherr mesterséges intelligencia céggel működik együtt az új árképzés kidolgozásán, aminek teljeskörű bevezetése még időbe telhet. A Delta szerint az MI nemcsak a keresletet és a bevételeket figyeli, hanem olyan külső erőket, amelyek valós időben és gyorsan befolyásolhatják a forgalmat, például az általános gazdasági helyzetet, az időjárást, a menetrend változásait és még sok mást – mondta Nastro.

A kirívóan magas árak alkalmazása azért sem lehetséges, mert a Delta (is) éles versenyhelyzetben van, és egy bizonyos ponton túl még a leghűségesebb törzsutasai is elpártolnának tőle. „Ahogy a kedvenc gyorsétteremláncod sem tud 50 százalékkal többet kérni egy hasonló hamburgerért, mint a szomszédja, mert az éhes vásárlók máshová térnének be, nem hozzá. Ugyanez a gondolkodás vonatkozik a légitársaságokra is” – jegyezte meg a szakértő.

(Már persze ahol létezik versenyhelyzet, hiszen számos úticélra – főleg az európai országokban – csak egy légitársaság repül.)

A helyzet egyelőre zavaros
A helyzet egyelőre zavaros
Fotó: Depositphotos

Mindannyiunkat csábítanak az alacsony jegyek, de a foglalási folyamat során sokszor felárakkal találkozunk – jegyzi meg a szakértő. (Ez nemcsak az amerikai belföldi, hanem az európai nemzetközi járatokra is vonatkozik.)

Az Egyesült Államok légitársaságai többnyire olyan modelleket alkalmaznak, miszerint az utasok fizetnek az extrákért, például a több poggyászért, az ülés kiválasztásáért és egyéb juttatásokért. Jelenleg a Delta Basic Economy járatával repülő utasok csak a járatra való bejelentkezés után kapnak ülőhelyet, de a jegy árában foglalt kézipoggyászt is magukkal vihetnek. Hogy mindezt miképpen változtatja meg pár év múlva az MI, még kérdéses.

A Delta nincs egyedül a Fetcherrrel való együttműködéssel. Több más nagy légitársaság is dolgozik a céggel, köztük a Virgin Atlantic és a mexikói Viva Aerobus. A légitársaságok ma már mesterséges intelligencia „fegyverkezési versenyben vannak”, ennek segítségével próbálják kitalálni a legészszerűbb gazdálkodási módokat, hogy előnyhöz jussanak a versenytársakkal szemben. Az MI térhódítása megállíthatatlan, ez alapozza meg az árképzés következő generációját – vélik a szakértők.

„Az árak személyre szabása olyasvalami, amit a légitársaságok évtizedek óta próbálnak elérni” – tette hozzá Nastro. Mondván, számítson fel többet a légitársaság azoknak, akik hajlandók vagy képesek azt finanszírozni, míg az árérzékenyeknek, akik kevesebbet tudnak fizetni, is nyújtsanak szolgáltatást.

Amint a cikk összefoglalója megállapítja, a légiközlekedési ágazat jelenleg várakozási időszakban van, ma még a legtöbb viteldíjat nem befolyásolja az új árazási modell. A fogyasztóknak szabad akaratuk van megválasztani, hogy melyik fuvarozóval repüljenek, mert még nem minden légitársaság alkalmazza ezt a gyakorlatot. Az American Airlines például nyilvánosan felhívta a figyelmet a mesterséges intelligencia használatával kapcsolatban a viteldíjak dinamikus árazásának új gyakorlatára, kiemelve, hogy ez egyelőre „erodálja a bizalmat” a cég iránt, az utasok körében.

Az utazók azonban nem sokat tehetnek az új technológia ellen, azt sem tudni még, hogyan védhetik meg magukat tőle. Egyelőre a viteldíjak töredékét számolják ki így. Az is tisztázatlan kérdés, hogy az utazási irodákon keresztül vásárolt jegyek hogyan viszonyulnak majd a közvetlenül a légitársaságtól vásároltakhoz.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Nem a magyar családokban bízhat a balatoni turizmus
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 26. 08:46
A külföldi vendégek és vendégéjszakák száma szépen nőtt augusztusban tavalyhoz képest, de a belföldi kereslet igen gyenge volt – főleg Tokaj, Nyíregyháza és a Balaton térsége esett vissza.
Turizmus Orosz turistaözön várható Kínában
Elek Lenke | 2025. szeptember 20. 14:11
A Kínába tartó orosz turisták száma 30-40 százalékkal növekedhet a számukra bevezetett, időkorlátos vízummentesség következtében. Az üzleti utazási szegmens visszafogottabb, 15-20 százalékos növekedést mutathat. A döntés valószínűleg pozitív hatással lesz a kiutazó turisztikai piacra. De az átutazó forgalom is nőhet: jelenleg Kínát gyakran választják tranzitcélpontként a többi ázsiai országba és az USA-ba tartó oroszok.
Turizmus Kiderült, hogyan következett be a példátlan halálos baleset
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 7. 12:11
A két kabin közötti kábel szakadása okozta a lisszaboni siklóvasút szerdai balesetét, amely 16 ember életét követelte – közölte az előzetes vizsgálatok alapján a portugál légi és vasúti balesetek kivizsgálásával foglalkozó hivatal (GPIAAF).
Turizmus Erre se számítottunk: Budapest lekörözte a Balatont
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 3. 08:28
Közzétette a KSH a júliusi idegenforgalmi statisztikát.
Turizmus Betiltatnák a turisták egyik kedvencét – ezek a szállások Magyarországon is népszerűek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 16. 16:39
A francia politika a gyerekmentes szállások ellen fordult.
Turizmus Még nem ért vissza a csúcsra a magyar turizmus, vannak biztató és kevésbé biztató jelek is
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 08:06
A jelen trendek alapján 2028-ra lehet meg a Covid előtti szint, de a külföldiek sok pénzt hagynak itt.
Turizmus Kivannak az olaszok az amerikaiakra
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 10. 16:28
Az olasz idegenforgalom megérzi az amerikaik távolmaradását is, akik húsz százalékkal kevesebben érkeztek tavalyhoz képest.
Turizmus Bajban a Booking.com – óriási per készül a cég ellen
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 16:49
Összefognak az európai szállodák.
Turizmus Hova tűntek a turisták Las Vegasból?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 3. 08:59
Nem mentek annyian eljátszani a pénzüket.
Turizmus Földrengés volt a magyarok egyik kedvenc üdülőparadicsomában
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 17:33
Krétán földrengés volt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG