Velence előkelő gondolásai szalmakalapjukkal és csíkos pólójukkal évszázadok óta ügyesen lavíroznak utasaikkal az olasz lagúnaváros szűk csatornáin. A város vezetése most gyarapítani szeretné a számukat, hogy az ősi hivatás hagyománya megmaradjon.
A velencei városháza a héten bejelentette, hogy új gondolások után kutat, s augusztus 27-én 12 óráig várják a jelentkezőket. Az állás követelményei közé tartozik a 18. életév betöltése, a középiskolai végzettség, az úszástudás, valamint az „egészséges és robusztus alkatot” bizonyító orvosi igazolás.
De a jelentkezési folyamat nem egyszerű.
Először is, a kezdő gondolásoknak jelentkezniük kell egy képzésre, az „Arte del Gondoliere” nevezetű művészeti tanfolyamra. Ám erre csak akkor lesznek jogosultak, ha előtte bebizonyítják, hogy jól tudnak evezni, vagy legalábbis megmutatják, hogy megvan hozzá a képességük.
„A gondola megfelelő irányítása a legfontosabb. Az előválogatási folyamat épp arra jó, hogy segít ennek megértésében, akik majd elkezdik a képzést”” – mondja Andrea Balbi, a velencei Gondolásszövetség elnöke a The Guardian-nak.
Bárki, aki ismeri az olaszországi vezetésoktatási rendszert, tudja, hogy ez a képzési folyamat is hasonlóan szigorú. A gyakornokoknak 30 óra elméleti leckét kell venniük, amely során elsajátítják az ottani KRESZ szerinti vízi utakat. Angol és francia nyelvet is tanítanak nekik, valamint Velence történelméről, művészetéről és kultúrájáról, különös tekintettel a város felépítésére és vízi útvonalaira. Ezt követően 10 órás gyakorlati képzésen vesznek részt, mely során egy evezős gondolát kell irányítaniuk egy gondolamester útmutatásai alapján.
A gondolás szakma 1094 óta Velence oszlopos hagyománya.
Évszázadokon át a 11 méter hosszú hajók voltak a fő közlekedési formák a városban, amelyek a társadalom alsóbb rétegeit vitték körbe, mielőtt az arisztokraták rá nem tették a kezüket, azzal a céllal, hogy az általuk preferált módot irányítsák a közlekedést. A lovakat a 14. században kitiltották a szűk utcákból, és a 16. századra becslések szerint tízezer gondola közlekedett Velence csatornáin és sikátoraiban.
Ma már azonban csak 433 a gondolások száma. A szakma korábban kizárólag férfias volt, és általában apáról fiúra szállt. De most már mindenki előtt nyitva áll, aki uniós állampolgár és nem férfi. Giorgia Boscolo lett 2009-ben az első női gondolás, és ma már 14 hölgy evezget a víz városában.
A becslések szerint évente 30 millió látogatónak örvendenek Velencében a gondolások. Balbi szerint azonban az újoncok keresése nem a létszám jelentős felduzzasztásáról szól, hanem a szakma fenntartásáról.
„Nemzedékváltás van: az emberek nyugdíjba mennek, és le kell cserélni őket” – mondja. „Minden alkalommal képzéseket tartunk, amikor arra szükség van. Azok, akik erre a szakmára pályáznak, szinte egytől egyig azért teszik, mert szerelmesek Velencébe, és meg vannak győződve arról, hogy a gondola és a város hagyományait továbbviszik.”
A gondolások gyakran küzdöttek azért, hogy szakmájukat hagyják érintetlenül. Amikor az 1880-as években Velence bevezette a nyilvános motoros vízibusz szolgáltatást, a gondolások megtartották első sztrájkjukat. Manapság a gondolások gyakran tiltakoznak a vízitaxik és a motorcsónakok ellen, azzal érvelve, hogy meggondolatlan gyorsaságukkal életeket kockáztatnak, miközben hullámokat vetnek a kisebb hajók alá.
Balbi 30 éve gondolás. Ez idő alatt szemtanúja volt a turizmus növekedésének és a hajójára felszálló utasok változó igényeinek.
„Általában azt tapasztalom, hogy a fiatalok csak szelfiket akarnak készíteni. Inkább a családok és a 30 év felettiek érdeklődnek a város iránt, és szeretnék megismerni a történelmét és az építményeit” - mondja a Gondolaszövetség elnöke.
Tavaly decemberben a gondolán utazó kínai szelfikészítők egy csoportja olyan lelkes volt Velence iránt, hogy nem vette figyelembe a gondolás parancsát. Nem ültek le, ezzel kibillent a hajó az egyensúlyából, és a fedélzetre, majd a vízbe estek. A gondolás, aki trükkös manőverrel próbálkozott, miközben a Szent Márk térhez közeli híd alatt navigált a csónakjával, szintén a vízben kötött ki, miután kimentette az utasait.
Balbi elmondta, hogy a gyakornokokat az alapvető európai nyelveken túl is megtanítják fontos kulcsszavakra, hogy elkerüljék az ilyen esetek megismétlődését.
Elég nagy a kereslet a gondolás kurzusra, annak ellenére, hogy az több mint 1000 euróba kerül. Ezért is reménykedik abban Balbi, hogy egyáltalán nem áll fenn a szakma kihalásának veszélye.
„Előbb hal ki Velence, mint ez a szakma” – tette hozzá.