Egy norvég fapados társaság 222 repülőgépet rendelt: a Norwegian légitársaság az Airbustól és örök riválisától a Boeingtól is vesz gépeket - ezt ma jelentette be a társaság. Az európai repülés történetének legnagyobb üzletéről van szó, értéke eléri a 16,6 milliárd eurót. Ennyi pénzből március végéig a komplett görög államadósságot meg lehetne újítani.
Meredek felszállás következik? |
A társaság 100 darab Boeing 737 MAX 8-as típust rendelt, ez a modell a norvég cégen keresztül teljesíthet először szolgálatot Európában. Ezek mellé érkezik még 22 darab 737-800-as típus is, amilyenekkel már rendelkezik a Norwegian. A szerződésbe belekerült még egy opció további 100 Boeing beszerzésére is. Összehasonlításképpen: az amerikai repülőgépgyár idén fog összesen 600 gépet leszállítani a tervek szerint.
A Boeing közlése szerint a megrendelés eléri a 11,4 milliárd dolláros összeget (ez valamivel több mint 8,7 milliárd euró), az amerikai óriás soha nem kötött még európai partnerével ilyen horderejű szerződést.
Cég | Flotta | Rendelés | Boeing vagy Airbus? |
KLM | 114 | 18 | csak Boeing |
British Airways | 236 | 42 | Boeing/Airbus (fele-fele) |
Lufthansa | 281 | 97 | főleg Airbus |
Ryanair | 272 | 40 | Boeing |
EasyJet | 201 | - | Airbus |
Wizzair |
36 | 96 (2017-ig) | Airbus |
Germanwings | 30 | 8 | Airbus |
SAS | 140 | 26 | főleg Boeing |
Malév | 18 | - | Boeing |
SkyEurope* | 15 | - | Boeing |
* Csődöt jelentett. Dőlttel a fapados társaságokat szedtük.
Az európai versenytársnak, az Airbusnak sincs oka a szomorkodásra, a norvég fapados cég 100 darab Airbus A320neo típusú gépmadarat rendelt, és további 50 darab megrendelését helyezte kilátásba. Ezek a gépek darabonként 96,7 millió euróba kerülnek, a Norwegiannak egyedi kialakítású, 180 ülőhelyes gépeket szállít le az Airbus, a gyár szerint a A320neo-val az üzemanyagköltségek 15%-át megspórolhatja a légitársaság.
Az első gépeket 2016-ban szállíthatja le a két óriás, a norvég vállalat szerint ez mérföldkő a cég és az európai légi közlekedés történetében. A Norwegian ügyvezető igazgatója, Bjørn Kjos a mai napot egyenesen történelminek nevezte. "Flottánk megújítását sok évre előre bebiztosítottuk, nagyon elégedettek vagyunk a két céggel kötött megállapodással és azokkal a feltételekkel, amiket a Boeing és az Airbus nyújt számunkra" - jelezte Kjos a szerződéskötés nyilvánosságra hozatala után kiadott közleményében.
A csel: két beszállító kell
Kjos külön kiemelte annak előnyét, hogy egyszerre két beszállítóval sikerült megegyezniük, "élvezzük a két gyár versengéséből származó előnyöket" - nyilatkozta a Norwegian vezetője.
Az 1993-ban alapított norvég cég a második legnagyobb légitársaság Skandináviában, csak a Scandinavian Airlines (SAS) előzi meg. 2011 novemberében még "csak" 59 gépe volt, 110 célállomással - Európába, Észak-Afrikába ás a Közel-Keletre is -, a társaságnak összesen 2500 alkalmazottja van jelenleg.
A most elérhető, utolsó publikus adatok szerint a Norwegian 2010-ben 13 millió utast szállított, ezzel Európa harmadik számú fapados légitársaságává lépett elő. A mai bejelentés után Kjos arra számít, hogy fel tudják venni a versenyt a több európai légitársasággal is.