Díjcsökkentést, kártérítést és sérelmi díjat is kérhet a turista az utazásszervezőjétől, ha nem azt kapta a helyszínen amiért fizetett, de a nagy utazási irodák már az üdülés helyszínén készpénzben kifizetik az alacsonyabb színvonalú szolgáltatás miatt visszajáró díjat - mondta Salamon András, utazási jogra szakosodott ügyvéd az MTI-nek.
Túl szép volt a kép?
Salamon András elmondta: az utazási iroda prospektusában, illetve az utazási szerződésben szereplő feltételekhez kell mérni a valós szolgáltatást. Amennyiben mást, kevesebbet kapott az utas, és van a helyszínen az irodának képviselője, tőle kell kérni a reparációt. Ez lehet akár egy másik szállodába való átköltözés is. A nagyobb irodák képviselői gyakran ilyen esetekben a helyszínen készpénzben kifizetik a különbözetet. Ha nincs képviselő, akkor a szállodától lehet kérni szobacserét, vagy a szerződésben szereplő ellátást.
Ha elmarad a díjcsökkentés, és nem jutott hozzá az utas a befizetett szolgáltatáshoz, itthon kérhet kártérítést. Leggyakoribb eset az, amikor teljes panzió helyett félpanziót kap, vagy a diabetikus étrendet nem biztosítja a szálloda, és saját költségére étkezik a nyaralás alatt - idézte fel az ügyvéd.
Mit tegyünk, ha már hazaértünk?
A perlés előtt célszerű igénybe venni a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő fogyasztóvédelmi békéltető testületeket. Ezek ingyen és viszonylag gyorsan dolgoznak, és Salamon András tapasztalata szerint az utazási irodák a jogos igényeket elismerik a békéltető testületek előtt.
Amennyiben a helyszínen kompenzálta az utast az iroda, még mindig fennmarad a lehetőség arra, hogy hazatérve sérelmi díjat kérjen. Ez az új Polgári törvénykönyv kategóriája, és hasonló a régi nem vagyoni kárhoz. Például az elszenvedett bizonytalanságért, lelki tehertételért jár akkor, ha jogsértés érte az utast.