3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A sajátmárkás termékek már a teljes európai FMCG-értékesítés 38 százalékát teszik ki, mivel a vásárlók továbbra is a legjobb – leggazdaságosabb – vásárlási lehetőségeket keresik, és azok bizony nem a menő márkák termékei.

A Circana, a világ legnagyobb, vásárlói viselkedést vizsgáló tanácsadójának legutóbbi, kétévente megjelenő FMCG Demand Signals jelentése - amely az európai kiskereskedők adatait elemezte az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Olaszországban, Németországban, Spanyolországban és Hollandiában - szerint, 2022 negyedik negyedévében a szóban forgó termékek eladásai annak ellenére erős növekedést mutattak, hogy a sajátmárkás termékek árai gyorsabban emelkedtek, mint a nemzeti márkáké.

Összesen 229 milliárd euró (199 milliárd font) értékű magánmárkás terméket értékesítettek - írja a Grocery Gazette.Ez pedig azt (is) jelenti, hogy ezekből a termékekből sokkal többet vásároltak, mint a bázisidőszakban.

A jelentés megállapította, hogy a vásárlók az egész kontinensen a jobb (értsd: alacsonyabb) árak, a minőség és az ár-érték arány figyelembe vétele mellett fordultak a sajátmárkák felé, amelyek több mint 230 FMCG-kategóriát és több mint 2000 termékcsaládot foglalnak magukban.

A jelentés azt is feltárta, hogy a sajátmárkás termékek aránya mind a hat legnagyobb európai piacon erőteljesen nőtt, a legmagasabb a penetráció Spanyolországban (47 százalék) és Németországban (41 százalék), a legalacsonyabb pedig az Egyesült Királyságban (37 százalék), ahol a vásárlók továbbra is a nemzeti márkákat vásárolják.

Nem rosszabb, csak olcsóbb? Fotó: Depositphotos
Nem rosszabb, csak olcsóbb? Fotó: Depositphotos

A jelentés másik fontos megállapítása azt mutatta, hogy a nemzeti márkák nem feltétlenül veszítenek a hűségből, de a vásárlók kisebb mennyiségben vásárolnak.

Novemberben a kis és közepes méretű gyártók az európai FMCG-értékesítés 36 százalékát adták.

A vásárlók az ehető áruk (élelmiszerek) esetében is több saját márkás terméket választanak, a legnagyobb árnövekedés szinte teljes egészében az olyan élelmiszer-kategóriákra összpontosult, mint a hűtött és a friss (alapvetően mezőgazdasági) élelmiszerek.

A nem élelmiszer-kategóriák közül a háztartási cikkek, különösen az olyan alapvető termékek, mint a mosási és higiéniai cikkek esetében a sajátmárkák térnyerése nagyobb.

A sajátmárkás termékek már nem az "olcsó" alternatívát jelentik. A vásárlók azért vásárolják őket, mert valami újat és jó minőséget kínálnak.

A sajátmárkás vásárlók– 78 százaléuk aktívan keresi a legalacsonyabb árakat - az ár és a minőség egyensúlyát keresik, 72 százalékuk figyel a termékcímkékre, 63 százalék pedig minden vásárláskor ellenőrzi a termék jellemzőit.

A kiskereskedők ezt úgy próbálják ellensúlyozni, hogy innovatív termékeket vezetnek be az új trendek köré, mint például az alkoholmentes vagy alkoholmentes sörök vagy a növényi alapú húsok.

"A kiskereskedők befektetései megtérülnek, mivel egyre több fogyasztó érzékeli, hogy a sajátmárkás termékek innovatívak és ugyanolyan jók vagy jobbak, mint a nemzeti márkák, amelyekkel versenyeznek - mondta Ananda Roy, a Circana stratégiai növekedési stratégiáért felelős globális igazgatója.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Rájár a rúd a Boeingre: most meg gigabüntetést kapott a légitársaság
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 17:19
5 milliárd dolláros büntetéssel sújtották a légitársaságot az új repülőgép gyártásának késése miatt.
Vállalat Tovább terjeszkedik a német hadiipari óriás
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 06:52
Ezúttal Bulgáriában.
Vállalat Szépen tejel a világ legnagyobb joghurtgyártója
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 17:33
Nőtt a Danone árbevétele, főleg a speciális élelmiszer üzletág teljesített jól.
Vállalat Újraindult a termelés Százhalombattán
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 13:38
Múlt hét elején keletkezett tűz a Mol Dunai Finomítójában. 
Vállalat Elon Musk szájáról lehervadt a mosoly, amikor ezeket a számokat látta
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 12:12
Az Európai Unióban 10 százalékkal, 888 ezer 672-re nőtt az új autók eladása szeptemberben az előző év azonos hónapjához képest – áll az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára kedden fölkerült jelentésben.
Vállalat Durva lépésre készül a Lukoil a szankciók miatt
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 08:55
A Lukoil orosz olajtársaság eladná külföldi érdekeltségeit a vele szemben bevezetett szankciók miatt.
Vállalat Megtalálták a megoldást a Teslánál, nem kell többé sofőr a volán mögé
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 08:44
Nem kell már biztonsági sofőr, száguld az árfolyam. 
Vállalat Egy régi barátság margójára: beütöttek Trump vámjai Musk cégének
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 10:00
A bevételek rekordon, a nyereség szabadesésben.
Vállalat Egymilliárd dolláros bukót jelent a Fordnak egy szeptemberi tűzeset
Privátbankár.hu | 2025. október 24. 16:27
Jelentősen nőtt az amerikai Ford járműgyártó nyeresége az idei harmadik negyedévben éves szinten, a bevétele pedig meghaladta a szakértők által vártat.  
Vállalat Nagyszerű híreket közölt az Intel a részvényesekkel
Privátbankár.hu | 2025. október 24. 15:26
Az amerikai Intel Corporation, a világ egyik vezető számítógép-alkatrész gyártója nyereséggel zárta a harmadik negyedévet az egy évvel korábbi veszteség után.  
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG