6p

A MOL úgy döntött, hogy a Lukoil-kutakat is üzemeltető Normbenz Kft.-nek adja el az M1-es autópályánál található két benzinkútját. Tavaly kevesebb benzin fogyott a koronavírus miatt.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) weboldalán elérhető dokumentum szerint a Normbenz Magyarország Kft. megvette a MOL Kiskereskedelmi Ingatlan Kft.-től az M1 autópálya zsámbéki pihenőnél található két üzemanyagtöltő állomást. Az adásvételt a GVH még vizsgálja, de a hivatal csak abban az esetben tiltja meg az összefonódást, ha az - különösen gazdasági erőfölény létrehozása vagy megerősítése következményeként - jelentős mértékben csökkenti a versenyt az érintett piacon.

Kevesebb benzin fogyott a koronavírus miatt Fotó: MTI
Kevesebb benzin fogyott a koronavírus miatt Fotó: MTI

Ez nem valószínű, hiszen a két töltőállomás nem befolyásolja a versenyt a magyar piacon, de nem túl gyakran fordul elő Magyarországon, hogy riválisok egymásnak adják el a benzinkútjaikat, főleg nem autópályánál, ahol küztudottan drágábban lehet benzint vásárolni, mint lakott területen. A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) itt található adatai szerint Magyarországon közel 2000 benzinkút működik, ezek fele pedig a négy legnagyobb piaci szereplőhöz tartozik. A MOL a MÁSZ adatai szerint közel 500 kúttal messze piacvezető, az OMV és a Shell közel 200-200 állomással várja az autósokat, a most bevásároló Normbenz pedig mintegy 80 kúttal a negyedik.

Negyedik pozícióját főleg annak köszönheti, hogy 2014-ben megvett 75 Lukoil benzinkutat, amikor az orosz társaság az egész régióból kivonult az Oroszország elleni szankciók miatt (a szlovák kutak is a Normbenz-hez kerültek). A MOL is bevásárolt, a csehországi hálózatot szerezte meg. A Lukoil Magyarország Kft. a magyarországi üzemanyag-kiskereskedelmi piac ötödik legnagyobb szereplője volt a kivonuláskor (a márka megmaradt). A társaság 2003-ban jelent meg Magyarországon, növekedése részeként 2008-ban megvásárolta a Jet-kúthálózatot. Részben romániai és bulgáriai finomítóiból érkezett áruval látta el a hazai piacot.

Nem a mostani azonban az első eset, amikor az addigi MOL állomások Lukoil-kutakká alakulnak át, miután a Normbenz Magyarország Kft. tulajdonába kerülnek. A cég még 2018-ban jelentette be, hogy az M7-es autópálya mellett, Tárnoknál található két egység is az ő hálózatuk része lett.

Ciprusi háttér

A Normbenz tulajdonosa a Norm Benzinkút Kft.-én keresztül a Normeston Group Cyprus Limited (NGC) nevű, Cipruson bejegyzett társaság. A GVH pedig még 2016-ban engedélyezte, hogy a CEE Holding Group Limited és az Olympic International Holdings Limited közös, közvetlen irányítást szerezzen a Lukoil töltőállomásokat üzemeltető ciprusi társaság felett.

A sajtó Fazakas Imre érdekeltségeként említette akkor a vevőt. Fazakas korábbi pályafutása döntően orosz üzletekhez kötődik az origo.hu 2014-es cikke szerint, tanulmányait Lvovban végezte, később a Videoton moszkvai kereskedelmi központjának igazgatója lett. A videotonos évek után a Gazprom-leány Panrusgáz vezérigazgatója lett, onnan pedig a Jukosz olajvállalat regionális vezetői posztjára került. 1996 és 2003 között pedig felügyelőbizottsági tag volt a Kafijat Kft.-ben, amely az orosz Rahimkulov családé.

A Norm Benzinkút Kft. ügyvezetője pedig Geszti László, aki 2011-től 2013-ig volt a Magyar Posta vezérigazgatója, de 1999-től a MOL-csoportnál töltött be felsővezetői pozíciókat, többek között 2003-tól négy évig a horvát INA gazdasági vezérigazgató-helyettese, 2007-től a MOL csoportszintű Lakossági Szolgáltatások Divíziójának ügyvezető igazgatója, majd 2009-től az INA igazgatóságának elnöke. A Normbenz Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója pedig Horváth-Dori Jenő, aki szintén a Mol-csoporttól érkezett a Normbenzhez.

A Normbenz Magyarország Kft. remekül is muzsikál, hiszen a 2016-os 73,1 milliárd forintos forgalmat 2019-ben sikerült 91,1 milliárd forintra feltornászni. A profit pedig közel 680 millió forint lett. A 2019-es remek teljesítmény vélhetően annak is köszönhető, hogy a MÁSZ tagjai összesen mintegy 3,9 milliárd liter üzemanyagot adtak el, ami 2018-hoz képest 5,3 százalékos növekedést jelent.

Ez 2020-ban a koronavírus-járvány miatt vélhetően kevesebb lesz valamivel: tavaly márciusig 890 millió litert adtak el, ami 1 százalékos növekedés volt 2019 első negyedévéhez képest. Márciusban azonban kezdődött a kijárási tilalom, ami az eladott mennyiségen is jól látszik: szeptember végére 2,7 milliárd liter fogyott, ami már 7,5 százalékos visszaesést jelent.

A MOL-t persze nem kell félteni, így is marad elég benzinkútja a Hernádi Zsolt által vezetett olajcégnek. 

A MOL Nyrt több mint 400 töltőállomással rendelkezik Magyarországon, melyek üzemeltetését a MOL-lal szerződött partnerek saját vállalkozásban végzik. A töltőállomások üzemeltetése pályázat útján nyerhető el, melyre vállalkozó szellemű, kereskedelmi vagy vendéglátóipari tapasztalattal rendelkező személyek jelentkezését várjuk.

- olvasható a cég oldalán. Most éppen a román határhoz közeli Kövegy településen épülő töltőállomás üzemeltetésére írtak ki pályázatot.

A Mol-csoport volt már jobb állapotban, de az újrabeszerzési árakkal becsült „tiszta” EBITDA-ja - azaz az adó- és kamatfizetés, valamint értékcsökkenési leírás előtti eredménye - a gazdasági és járványügyi krízis ellenére jelentős javulást mutatott a második negyedévi mélyponthoz képest. A harmadik negyedévben 610 millió dollárt ért el, ami csupán 12 százalékkal alacsonyabb a tavalyi év azonos időszakához képest - közölte a cég novemberben.

Nem csak eladni, hanem venni is szokott a MOL. Például még a Népszabadság információ szerint 25 milliárd forintért szerezte meg az Agip 173 hazai benzinkútját 2016-ban, amivel a hazai piac mintegy negyedét tarthatja a kezében. Még 2018-ban pedig öt üzemanyagtöltő állomást vásárolt a Mobil Petrol Kft.-től.

Utóbbi cég szintén a MÁSZ tagja és dinamikusan fejlődik: 2019-ben már 20,1 milliárd forintos forgalma volt az M.Petrol Kft.-nek, ami 556 millió forint profithoz volt elég. Ezt annak is köszönhetik, hogy már 46 helyen lehet náluk tankolni. Legutóbb Hévíz határában és Dunaföldváron nyitottak.

Címkék: Vállalat Mol
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Bevásárolt a Waberer's a szomszédban, további növekedést alapoznának meg
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 10:08
A szerb piac meghatározó szereplőjében szerzett többségi részesedést a magyar logisztikai óriás.
Vállalat Nagyot mentek a Volkswagen tömegmárkái 2023-ban
Privátbankár.hu | 2024. március 27. 16:47
A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21 százalékkal 138 milliárd euróra nőtt, a működési eredmény 80 százalékkal 7,3 milliárd euróra emelkedett.
Vállalat Menekülőre fogta a Boeing vezére
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 14:33
2024 végén távozik a Boeingtől David Calhoun vezérigazgató. 
Vállalat Szabálysértésen kapta az Apple-t, a Google-t és a Metát az Európai Bizottság
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 14:16
Az Európai Bizottság vizsgálatot indított az Apple, a Google és a Meta vállalat ellen, hogy megfeleltek-e a digitális piacokról szóló szabályozásnak (DMA) - jelentette be Margrethe Vestager digitális korra felkészült Európáért felelős uniós biztos hétfőn.
Vállalat Óriási dobást jelentett be a Revolut – a magyar ügyfelek is örülhetnek
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 08:43
Március 25-től már elérhető a lehetőség.
Vállalat Újabb terheket kaphat a nyakába a Spar
Privátbankár.hu | 2024. március 22. 14:16
Rövid időn belül újabb kormányzati sarcok nehezíthetik a Spar és még pár külföldi kiskereskedelmi lánc itteni életét.
Vállalat Rásütött a nap a Waberer’s kamionjaira
Privátbankár.hu | 2024. március 22. 10:06
A logisztikai szolgáltató 711 millió eurós árbevétel mellett közel 96 millió euróra növelte EBITDA és 43 millió euróra EBIT (üzemi) eredményét. Rekordévet zárt, és nagyobb osztalékot is fizet.
Vállalat A horvát sportautógyártó elbúcsúzik a kényszermunkát alkalmazó kínai cégtől
Bózsó Péter | 2024. március 21. 19:01
A horvát elektromos luxusautógyár, a Rimac kiszáll a kínai akkumulátorgyártóval, a Camel Grouppal közös vállalkozásából.
Vállalat Új gyárakkal szórja meg a világpiacot a Mapei
Mester Nándor | 2024. március 20. 12:43
Közép-Európában egyelőre nem terveznek új üzemet. Ukrajnában nagy lehetőséget látnak, ha véget érnek a harcok és egy újjáépítést segítő olasz állami programba bekapcsolódnának, mint Itália legnagyobb építőipari cége.
Vállalat Tudja, mekkorát kaszált tavaly év végén a Xiaomi?
Privátbankár.hu | 2024. március 19. 17:34
A vártnál nagyobb bevételt és profitot realizált 2023 IV. negyedévében a Xiaomi, melyben nagy szerepe volt az új Mi14-es modellüknek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG