5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Sötét nap ez az önjáró autók fejlesztőinek és híveinek. A Tesla Motors nyilvánosságra hozta egy májusi baleset körülményeit, amiben egy floridai férfi veszítette életét, amit egyértelműen az S-Modell robotpilótája okozott. Az amerikai járműbiztonsági felügyelet vizsgálatot indított az ügyben, ami nem csak Elon Musk birodalmát, de a teljes fejlesztési irányzatot is megbélyegezheti.

Az ohiói 40 éves áldozat, Joshua Brown megrögzött Tesla rajongó volt; korábban több videót is készített a saját járgányáról, ahogy a különböző funkciókat – egyebek mellett a vesztét okozó robotpilóta-üzemmódot is – tesztelgette. Az autópilóta korábban egyébként egy alkalommal meg is mentette az életét, erről videót is osztott meg korábban YouTube-on.

Az autópilóta módot kifejezetten arra találták ki, hogy kényelmesebbé tegye az autópályás vezetést, a szenzorok azonban bizonyos körülmények között nem működnek, derült ki a Tesla jelentéséből. A verőfényes napsütésben ugyanis sem a vezető, sem a szenzorok nem érzékelték a Joshua elé bevágó 18 kerekes, utánfutós fehér kamiont, és a robot egyenesen alávezette a kocsit, fékezés nélkül.

Vizsgálódik a bizottság

A Tesla több mint két hónappal a baleset után értesítette a hatóságokat, ami már önmagában elég indok lehet arra, hogy kisebb háborút indítsanak a gyártó és a vezetője, Elon Musk ellen. Az amerikai járműbiztonsági hatóság vizsgálatot indított az ügy kapcsán, ennek keretében 25 ezer darab S-Modellt vizsgálnak majd át. A Tesla ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy míg náluk 130 millió robotpilótával megtett mérföldre egyetlen halálos baleset jutott, addig a világon minden 60 milliomodik mérföldre jut egy.

Zúzdába a robotkocsikkal?

Az biztos, hogy a szerencsétlenség ismét felszíthatja az ellenérzéseket az önjáró autók iránt, mivel az ellenzők véleménye szerint a sokkal biztonságosabb a közlekedés, ha az életünket emberekre és nem gépekre bízzuk. Ahogy az a rendőrségi jelentésből kiderült, jelen esetben sem a szenzorok, sem Joshua nem érzékelték a nagy, fehér kamiont a verőfényes ég előtt, ez azonban nem akadályozhatja meg, hogy elkaszálják a többi gyártó, így az Apple vagy a Google fejlesztéseit is, amennyiben a járműbiztonsági hatóság az ellentábornak ad igazat.

Forrás: NASDAQ


Szabadulnak a véres részvényektől

A rossz hír a vállalat árfolyamának sem kedvez, a tegnapi zárás előtt még 1 százalékos pluszban kereskedtek a Tesla papírjaival, ez azonban mára elolvadt, és a nyitás előtti árfolyam már a 3,5 százalékos mélységekben kavarog. A Tesla Motors árfolyama egyébként az elmúlt három évben az ötszörösére kúszott fel, egyes becslések szerint a vállalat teljes értéke meghaladhatja a 30 milliárd dollárt (ez a legnagyobb gyártó, a General Motors értékének kétharmada). A sorozatos fejlesztések miatt azonban a Tesla továbbra sem termel profitot, erre az elemzők szerint a legkorábban 2020-ban kerülhet sor.

Hogy látják ezt az elemzők?

Sok múlik majd azon, hogy mire jutnak a szabályozók a vizsgálat során, ezt mondta az Equilor private banking igazgatója, Nagy Bertalan a Privátbankár.hu-nak. Mint ahogy az az úttörő vállalatok esetében lenni szokott, a szabályozás még nem készült el a technika befogadására, így érthető a piac és a társadalom szkepticizmusa is. Egy-egy baleset hasonló ellenvetéseket kavarhat, mint amilyen a Google korábbi koccanását követte, amikor alaposan megtépték a vállalat részvényeit, és a szabályozás elkészülését is évekkel visszavetheti.

Hol járhatnak majd először önjáró autók?

Az igazgató meglátása szerint 2020-25-re már biztosan készen lesz az önjáró autókra vonatkozó szabályozása, szerinte először zárt rendszerben, például autópályákon, körforgalmakban járhatnak majd az utakon robotkocsik. A városokon kívüli útszakaszokon ugyanis biztosabb a GPS jel, stabilabbak a térképek, és kevés a zavaró tényező. Már most vannak olyan adaptív tempomatok, amik gyakorlatilag az önvezető autók előhírnökei, tette hozzá Nagy Bertalan.

Mi lesz a Tesla sorsa?

A Tesla körül már a bevallás előtt is állt a bál a Solar City felvásárlása miatt, mivel Elon Musk gyakorlatilag a saját cégét akarja bekebelezni, ami nem tetszik az igazgatótanácsnak. A tanácstagok egyébként is Musk családtagjaiból és ismerőseiből kerülnek ki, így a döntésük nem feltétlenül tükrözi a befektetők érdekét Nagy Bertalan szerint. Egy nagybefektető kérvényezte, hogy évente változtassák meg a tanács összetételét és bővítsék a tagok számát is.

A Solar-ügy és a halálos baleset okozta hírhullám még egy darabig biztosan nyomást gyakorol majd a Tesla egyébként is  negatív hullámot élő árfolyamára. Az biztos, hogy a 200 dolláros támaszt még nem fogja átütni, de pozitívumot csak egy nyereséges jelentés vagy a Model 3 értékesítése tudna hozni a cég életébe – utóbbira pedig még biztos, hogy legalább őszig várni kell. A versenytársak, mint a BMW, a Toyota vagy a Nissan ráadásul már dolgoznak a saját elektromos autóik hatékonyságán, így könnyen lehet, hogy az elektromos autózás egykori úttörője – akárcsak hajdanán a repülőknél a Concorde – lemaradhat a saját versenyében.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 26530 26480 26750 +0,45% 0 0 6 127 906 810 HUF 2025-04-29 17:05:25
MOL 3020 3004 3038 +0,13% 0 0 1 233 175 884 HUF 2025-04-29 17:05:27
MTELEKOM 1692 1692 1726 -1,40% 0 0 1 195 968 642 HUF 2025-04-29 17:05:15
RICHTER 10870 10750 10970 -1,00% 0 0 972 992 590 HUF 2025-04-29 17:10:11
OPUS 557 551 567 -1,07% 0 0 85 836 225 HUF 2025-04-29 17:05:17
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru A forint felült az ágyban – de messze van még a futás
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 18:36
Még mindig nem hasít a magyar deviza.
Részvény / Deviza / Áru Csúcsról a lejtőre: mi történt a budapesti parketten?
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 17:53
Hiába járt napközben rekordon a BUX, zárásra visszacsúszott: a befektetők kivárnak, a forgalom is megcsappant a Budapesti Értéktőzsdén.  
Részvény / Deviza / Áru Jön a Richter osztalékfizetése, itt vannak a számok
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 15:32
Lezajlott a gyógyszeripari vállalat közgyűlése.
Részvény / Deviza / Áru Rekordokat döntöget a BUX, a brókerek vakarják a fejüket
Eidenpenz József | 2025. április 29. 12:45
A tőzsdei hangulat enyhén optimista, a BUX újabb rekordokat döntöget, a forint is kissé erősebb lett. Egy vezető elemző szerint ugyanakkor az Egyesült Államokban inkább romlanak a kilátások, így az optimizmus nem biztos, hogy megalapozott. Jól teljesített két nagybank, hatalmasat ugrott egy ősöreg kriptovaluta.
Részvény / Deviza / Áru Újabb iránymutatást kaphat a forint
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 06:33
A kamatdöntés előtt némi pluszt termelt a magyar deviza. 
Részvény / Deviza / Áru Megvan, mekkora osztalékot fizet a BÉT
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 19:53
A Budapesti Értéktőzsde Nyrt. éves rendes közgyűlésén 5,8 milliárd forint nettó eredményről számolt be a 2024. évi üzleti beszámolójában.
Részvény / Deviza / Áru Kisütött a nap a forint felett, öröm látni az árfolyamot
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 18:42
Erősödött hétfőn a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Unalomba fulladt a nap Budapesten, de a rekord így is összejött
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 18:19
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 20,73 pontos, 0,02 százalékos emelkedéssel, 92 985,05 ponton, új történelmi csúcson zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru A csúcsról jött üzenet a magyar befektetőknek és a szabályozónak
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 15:12
A Privátbankár.hu Klasszis díjátadóján hazai befektetési alapkezelők vezetői és a tőzsde vezérhelyettese adtak helyzetképet a hazai befektetési piacról – arról, milyen makrogazdasági és szabályozási tényezők befolyásolják a szektort, milyen lehetőségekkel és kihívásokkal szembesülnek a piaci szereplők 2025-ben.
Részvény / Deviza / Áru Fontos változásokat hoz egy törvénymódosítás: ez rengeteg magyart érint
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 14:31
Az Országgyűlés napokon belül elfogadhatja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG