5p
Lényeges ponton módosult az EKÁER rendelet: júniustól akkor is csak egy EKÁER számot kell kérni, ha egy feladó, több felrakodási címről, vagy egy címzett, több kirakodási címére történik a szállítás. Ugyanakkor az egyszerűsítésnek szánt módosítás nem hoz valódi megkönnyebbülést az érintetteknek, sőt, a logisztikai partnerrel dolgozó cégeknek mostantól még nehezebb a szabályok betartása.

 

Az elektromos közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (EKÁER) működéséről szóló 5/2015. NGM-rendelet 15.§ (4) bekezdése értelmében júniustól akkor is csak egy EKÁER számot kell igényelni, ha egy feladó, több felrakodási címéről, vagy egy címzett, több kirakodási címére történik a szállítás.

 

A módosítással megszűnik a korábban a gyűjtőfuvarok esetén minden kirakodási-, illetve felrakodási helyhez kapcsolódóan fennálló EKAER szám igénylési kötelezettség, de az érintettek élete semmivel sem lesz könnyebb mint korábban volt – mutat rá a Mazars nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó vállalat legfrissebb háttéranyaga.

Több lett ezzel a bizonytalanság

„Bár az új rendelkezés célja a gyűjtőfuvarokkal kapcsolatos adminisztráció csökkentése volt, ez nem valósult meg egyértelműen, sőt a változás egyes esetekben nem, hogy csökkenti, hanem növeli az adózók bizonytalanságát” – nyilatkozta Nyári Zsolt, a Mazars szenior adómenedzsere. Nyári Zsolt elmondta: a május végéig érvényes szabályok szerint, egy feladótól egy címzett több kirakodási címére küldött szállítmányhoz több EKÁER számot kellett kérni – gyűjtőfuvarok esetében akár több tízet is –, hiszen egy EKÁER szám egy feladó egy címzettnek, egy gépjárművel kiszállított áruegységét azonosította.

Június elejétől ez úgy változott, hogy olyan fuvarok esetében, amelyek során egy feladótól egy címzett több kirakodási címére érkezik áru, vagy egy feladó több felrakodási helyéről indul az áru gyűjtőfuvar keretében, már csak egy EKÁER szám igénylése szükséges.

Más is változott

Ezzel összhangban az EKÁER elektronikus felületét is átalakították, úgy, hogy egy szám alatt több fel- és kirakodási hely is megadható legyen. „Bár egyszerűsítésnek tűnhet a változás, az ilyen ügyletekhez kapcsolódó adminisztrációs terhek ezzel egyáltalán nem csökkentek, hiszen a fel- és kirakodásokhoz kapcsolódó, változó súlyadatokat, illetve termék megnevezését és a VTSZ számokat az adózóknak továbbra is tételesen és valós időben kell bejelenteniük az EKAER rendszeren keresztül” – mutatott rá Nyári Zsolt. A szakember szerint még rosszabb a helyzet akkor, ha az érintettek logisztikai szolgáltató igénybevételével szállíttatják ki a termékeit.

A sok terméket mozgató cégek életében ugyanis napi szinten előfordul, hogy az egy felrakodási pontról, egy címzett több célállomására elindított áru mozgatása nem saját szervezésben, hanem logisztikai partner bevonásával történik.

Hány kamionnal megy az áru?

A nagyobb szállítmányozók fuvarszervezési gyakorlata miatt azonban gyakran még az indítás pillanatában sem tudja a fuvarozó – és így az adózó sem –, hogy az egyes áruegységek pontosan hogyan jutnak majd el a célállomásaikra, és gyakori a fuvar logisztikai raktárban történő technikai megszakítása, átrakodása is.

„Így a gyakorlatban komoly problémát jelent, hogy az adott társaság egyszerűen nem tudja – és nem is tudhatja –, hogy a logisztikai központban történő szortírozást követően az egyes termékek szállítását egy vagy több járművel intézi majd a logisztikai szolgáltató” – mondta Nyári Zsolt. Ha ugyanis a szolgáltató a címzett minden címére külön járművel intézi a szállítást, akkor a feladónak több EKAER számot kell kérnie, de ha egy gépjárművel történik a teljes kiszállítás, akkor – az új szabályozás alapján – csak egyet, és azon belül kell több felrakodási címet bejelenteni.

Ami nem lehet megoldás

A Mazars szerint az a baj, hogy az új szabály értelmében a gyűjtőfuvar, illetve a külön teherautóval történő szállítás eltérő EKÁER kötelezettséget eredményez, hiszen a csak egy EKAER szám igénylése júniustól nem opció, hanem kötelező előírás a gyűjtőfuvarokra.

„Emiatt a bizonytalanság nem oldható fel azzal, hogy az adózó a régi szabályok szerint eljárva minden célállomáshoz igényel egy EKAER számot, ugyanis, ha a kiszállítás gyűjtőfuvar formájában teljesül, akkor csak egy EKAER szám használata lenne szabályos” – mutat rá a jogalkalmazási anomáliára a szakember. Hozzátette: ezért kiemelten fontos lett annak előzetes ismerete, hogy szállítmányozó partnerünk a termékeinket gyűjtőfuvar keretében szállítja vagy sem, még akkor is, hogyha ez a bevett piaci gyakorlat szerint egyáltalán nem életszerű.

Bírságolhatnak

Az EKAER szám pontos meghatározása azért is egyre sürgetőbb, mert az adóhatóság most már nem csak a közúton állítja meg a tehergépjárművet, hanem gyakoriak a célzott, a szállítmány végső állomására kirendelt, közúti fuvarozással járó tevékenységet vizsgáló, valamint az egyes adókötelezettségek teljesítésére irányuló, illetve az adatgyűjtést célzó ellenőrzések is, amelyek során többet között azt is vizsgálhatják, hogy a szállítmányokra összesen hány EKÁER számot kellett megkérnie a bejelentésre kötelezettnek.

„Mulasztási bírság kiszabását pedig minden további nélkül indokolhatja az is, ha például egy EKÁER szám helyett többet igényelt az érintett cég, azaz valós kockázati tényező a gyűjtőfuvarokhoz kapcsolódó anomália” – tette hozzá. Nyári Zsolt szerint a június 1-je után a régi bejelentési kötelezettség alapján eljáró vállalkozásoknak különösen időszerű ismét áttekinteni a belső rendszerüket, és szükség esetén felvenni a kapcsolatot a logisztikai partnereikkel is, hogy a gyűjtőfuvarok bejelentése a jogszabályi követelményeknek megfelelően történjen.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Meglepően jó, de mégis szomorú számok a Shelltől
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 14:41
A Shell második negyedéves nyeresége közel egyharmaddal csökkent az olaj- és gázárak mérséklődése, valamint a vegyipari szegmens gyengélkedése miatt – ám a visszaesés ellenére a vállalat eredménye felülmúlta az elemzői várakozásokat.
Vállalat Nem áll csehül a Toyota – ilyet se láttunk még Európában
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 12:57
Kiderült, hol fog először Európában elektromos autót gyártani a cég – de a modellnek még csak a kategóriáját tudjuk.
Vállalat A Ford örül, a Porsche szomorkodik, a BMW közömbös
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 11:39
Mérleget vont három nagy autógyártó is a vámháború árnyékában.
Vállalat Magyarországi áruházakat is érinthet Kína újabb nagybevásárlása
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 06:39
Megvenné a Mediamarkt és a Saturn anyacégét a kínai óriásvállalat.
Vállalat Jó hírt hozott a Mol horvát érdekeltsége
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 18:30
Az INA horvát olajipari vállalat nettó nyeresége az idei első fél évben elérte a 54,3 millió eurót, ami 21 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
Vállalat Degeszre keresték magukat a fogyasztószerekkel, mégis bajban a dán csodagyógyszergyár
Litván Dániel | 2025. július 30. 15:21
A csúcshoz képest most alig harmadannyit érnek a Novo Nordisk részvényei, miközben nem tudnak eleget gyártani fogyasztószereikből. Hol csúszott félre a sikertörténet és mit hozhat a jövő?
Vállalat Rossz hír Magyarországnak: a Mercedes megkongatta a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 10:51
Nem csak pocsék eredményekről számolt be a Kecskeméten is jelen lévő Mercedes – a kilátások is romlottak, jelentősen csökkenő eladásokkal számolnak.
Vállalat A világ legnagyobb fogyasztásicikk-gyártója jó számokat közölt
Privátbankár.hu | 2025. július 29. 17:40
Az amerikai Procter & Gamble Co negyedéves bevétele és nyeresége is meghaladta az elemzői várakozásokat.
Vállalat Az Aeroflot további járatokat töröl, de stabilizálódásról beszél a kibertámadás után
Privátbankár.hu | 2025. július 29. 13:50
Az orosz Aeroflot légitársaság kedden újabb tucatnyi járatot törölt, ugyanakkor közölte, hogy menetrendje „stabilizálódott” a hétfői jelentős kibertámadást követően.
Vállalat Segítséggel bővül az esztergomi Suzuki
Privátbankár.hu | 2025. július 29. 13:20
A Magyar Suzuki Zrt. gyártásfejlesztési és energiahatékonysági beruházása nyomán tovább javul a japán autógyártó esztergomi üzemének versenyképessége.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG