5p
Lényeges ponton módosult az EKÁER rendelet: júniustól akkor is csak egy EKÁER számot kell kérni, ha egy feladó, több felrakodási címről, vagy egy címzett, több kirakodási címére történik a szállítás. Ugyanakkor az egyszerűsítésnek szánt módosítás nem hoz valódi megkönnyebbülést az érintetteknek, sőt, a logisztikai partnerrel dolgozó cégeknek mostantól még nehezebb a szabályok betartása.

 

Az elektromos közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (EKÁER) működéséről szóló 5/2015. NGM-rendelet 15.§ (4) bekezdése értelmében júniustól akkor is csak egy EKÁER számot kell igényelni, ha egy feladó, több felrakodási címéről, vagy egy címzett, több kirakodási címére történik a szállítás.

 

A módosítással megszűnik a korábban a gyűjtőfuvarok esetén minden kirakodási-, illetve felrakodási helyhez kapcsolódóan fennálló EKAER szám igénylési kötelezettség, de az érintettek élete semmivel sem lesz könnyebb mint korábban volt – mutat rá a Mazars nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó vállalat legfrissebb háttéranyaga.

Több lett ezzel a bizonytalanság

„Bár az új rendelkezés célja a gyűjtőfuvarokkal kapcsolatos adminisztráció csökkentése volt, ez nem valósult meg egyértelműen, sőt a változás egyes esetekben nem, hogy csökkenti, hanem növeli az adózók bizonytalanságát” – nyilatkozta Nyári Zsolt, a Mazars szenior adómenedzsere. Nyári Zsolt elmondta: a május végéig érvényes szabályok szerint, egy feladótól egy címzett több kirakodási címére küldött szállítmányhoz több EKÁER számot kellett kérni – gyűjtőfuvarok esetében akár több tízet is –, hiszen egy EKÁER szám egy feladó egy címzettnek, egy gépjárművel kiszállított áruegységét azonosította.

Június elejétől ez úgy változott, hogy olyan fuvarok esetében, amelyek során egy feladótól egy címzett több kirakodási címére érkezik áru, vagy egy feladó több felrakodási helyéről indul az áru gyűjtőfuvar keretében, már csak egy EKÁER szám igénylése szükséges.

Más is változott

Ezzel összhangban az EKÁER elektronikus felületét is átalakították, úgy, hogy egy szám alatt több fel- és kirakodási hely is megadható legyen. „Bár egyszerűsítésnek tűnhet a változás, az ilyen ügyletekhez kapcsolódó adminisztrációs terhek ezzel egyáltalán nem csökkentek, hiszen a fel- és kirakodásokhoz kapcsolódó, változó súlyadatokat, illetve termék megnevezését és a VTSZ számokat az adózóknak továbbra is tételesen és valós időben kell bejelenteniük az EKAER rendszeren keresztül” – mutatott rá Nyári Zsolt. A szakember szerint még rosszabb a helyzet akkor, ha az érintettek logisztikai szolgáltató igénybevételével szállíttatják ki a termékeit.

A sok terméket mozgató cégek életében ugyanis napi szinten előfordul, hogy az egy felrakodási pontról, egy címzett több célállomására elindított áru mozgatása nem saját szervezésben, hanem logisztikai partner bevonásával történik.

Hány kamionnal megy az áru?

A nagyobb szállítmányozók fuvarszervezési gyakorlata miatt azonban gyakran még az indítás pillanatában sem tudja a fuvarozó – és így az adózó sem –, hogy az egyes áruegységek pontosan hogyan jutnak majd el a célállomásaikra, és gyakori a fuvar logisztikai raktárban történő technikai megszakítása, átrakodása is.

„Így a gyakorlatban komoly problémát jelent, hogy az adott társaság egyszerűen nem tudja – és nem is tudhatja –, hogy a logisztikai központban történő szortírozást követően az egyes termékek szállítását egy vagy több járművel intézi majd a logisztikai szolgáltató” – mondta Nyári Zsolt. Ha ugyanis a szolgáltató a címzett minden címére külön járművel intézi a szállítást, akkor a feladónak több EKAER számot kell kérnie, de ha egy gépjárművel történik a teljes kiszállítás, akkor – az új szabályozás alapján – csak egyet, és azon belül kell több felrakodási címet bejelenteni.

Ami nem lehet megoldás

A Mazars szerint az a baj, hogy az új szabály értelmében a gyűjtőfuvar, illetve a külön teherautóval történő szállítás eltérő EKÁER kötelezettséget eredményez, hiszen a csak egy EKAER szám igénylése júniustól nem opció, hanem kötelező előírás a gyűjtőfuvarokra.

„Emiatt a bizonytalanság nem oldható fel azzal, hogy az adózó a régi szabályok szerint eljárva minden célállomáshoz igényel egy EKAER számot, ugyanis, ha a kiszállítás gyűjtőfuvar formájában teljesül, akkor csak egy EKAER szám használata lenne szabályos” – mutat rá a jogalkalmazási anomáliára a szakember. Hozzátette: ezért kiemelten fontos lett annak előzetes ismerete, hogy szállítmányozó partnerünk a termékeinket gyűjtőfuvar keretében szállítja vagy sem, még akkor is, hogyha ez a bevett piaci gyakorlat szerint egyáltalán nem életszerű.

Bírságolhatnak

Az EKAER szám pontos meghatározása azért is egyre sürgetőbb, mert az adóhatóság most már nem csak a közúton állítja meg a tehergépjárművet, hanem gyakoriak a célzott, a szállítmány végső állomására kirendelt, közúti fuvarozással járó tevékenységet vizsgáló, valamint az egyes adókötelezettségek teljesítésére irányuló, illetve az adatgyűjtést célzó ellenőrzések is, amelyek során többet között azt is vizsgálhatják, hogy a szállítmányokra összesen hány EKÁER számot kellett megkérnie a bejelentésre kötelezettnek.

„Mulasztási bírság kiszabását pedig minden további nélkül indokolhatja az is, ha például egy EKÁER szám helyett többet igényelt az érintett cég, azaz valós kockázati tényező a gyűjtőfuvarokhoz kapcsolódó anomália” – tette hozzá. Nyári Zsolt szerint a június 1-je után a régi bejelentési kötelezettség alapján eljáró vállalkozásoknak különösen időszerű ismét áttekinteni a belső rendszerüket, és szükség esetén felvenni a kapcsolatot a logisztikai partnereikkel is, hogy a gyűjtőfuvarok bejelentése a jogszabályi követelményeknek megfelelően történjen.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A francia sztrájkolók földre kényszerítették a Ryanair járatait
Privátbankár.hu | 2025. július 3. 10:16
A Ryanair csütörtökön bejelentette, hogy 170 járatot kényszerült törölni, ami több mint 30 ezer utas utazását zavarja a Franciaországban a csütörtöki és péntekre is tervezett országos légiforgalmi irányítói sztrájk miatt.
Vállalat Újabb akvizíciót hajt végre a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 16:12
Országos virtuális mobilszolgáltatóval bővül a cégcsoport távközlési portfóliója.
Vállalat Jól ismert szakember került a Zwack vezérigazgatói székébe
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 14:22
A Zwack Unicum Nyrt. tulajdonosi döntése értelmében 2025. július 1-jétől a cégcsoport hazai és nemzetközi sikereiben több mint 20 éve kulcsszerepet játszó szakember, Belovai Csaba tölti be a vállalat vezérigazgatói tisztségét.
Vállalat Újabb honvédelmi együttműködést jelentett be a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 10:51
A védelmi digitalizáció területén.
Vállalat Az ausztrál Qantas légitársaság 6 millió ügyféladatát lophatták el
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 08:39
Az utóbbi évek egyik legnagyobb kiberbűnesetében egy hackertámadás törte fel az érzékeny adatbázist. Ez különösen rosszkor jön a megtépázott hírnevű légitársaságnak.
Vállalat A Daimler Truck fittyet hány az orosz szankciókra, Afrikában terjeszkedik
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 08:16
Szenegálban tervez gyártóüzemet építeni Mercedes teherautóknak a cég, Oroszországban pedig már nincs mit vesztenie.
Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG