4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Részletesen foglalkozik a 18-35 éves korosztály helyzetével és megítélésével egy most megjelent, 17 európai országra kiterjedő kutatás. Az annyira nem meglepő, inkább riasztó, mennyire lesújtó véleménnyel vannak a 35 év felettiek az Y-generációról: a jellemzésükre használt jelzők 88 százaléka negatív.

A „bezzeg az én időmben” árnyékában az se számít rendkívülinek, mennyire máshogy ítélik meg önmagukat a fiatalok, mint az idősebbek őket. A Cetelem Körkép 2018. szerint a legnagyobb kontraszt az érettség esetében mutatkozik: az Y-generáció európai tagjainak 41 százaléka tartja magát megfontoltnak, míg a 35 év felettieknek csupán 6 százaléka gondolja ugyanezt róluk, sőt, 32 százalékuk egyenesen éretlennek minősíti a fiatalabbakat. Szintén szakadéknyi a különbség a szorgalom megítélésében: miközben az ifjabbak 34 százaléka véli úgy, hajlandó erőfeszítéseket tenni céljai elérése érdekében, az időseknek mindössze 7 százaléka hiszi ezt róluk. Mi több, 28 százalékuk szerint a 35 év alattiak lusták, fáradtak.

A Cetelem Körkép 2018 legfontosabb megállapításai:

1. Az emberek hajlamosak az öncélú fogyasztók címkét ráaggatni a fiatalokra, pedig a felmérés szerint ez nem jellemző: a 35 év alattiak 73 százaléka saját bevallása szerint inkább spórol, mintsem szórná a pénzt. Pedig a lehetősége meg lenne a költekezésnek, ugyanis 38 százalékuk azt mondta, hogy több pénz állt rendelkezésére az elmúlt évben, mint azt megelőzően. A fiatalok meggondoltsága abban is tetten érhető, hogy 67 százalékuk tervezi megtakarításait növelni a következő egy évben, ami 22 (!) százalékponttal magasabb a teljes népességre mért átlagnál.

2. Nem úgy, mint a 35 év felettiek, akik saját életükben a legfontosabb dolognak az utazást, a világ felfedezését tartják. Találós kérdés: ezek után mi lehet a listavezető a Y-oknál? Nem jó a válasz, mivel a helyes megfejtés a családjukkal és szeretteikkel eltöltött idő. Ezt közel 60 százalékuk sorolta az első helyre. És ha nem volna elég a hagyományos, alapvető, mondhatni, konzervatív társadalmi értékekből, akkor tessék kitalálni a fiatalabb korosztály második legfontosabbként megjelölt kategóriáját. Nem nyert: ezüstérmes a stabil munkahely, olyan esélyeseket utasítva maga mögé, mint az egészséges életmód, a művelődés-tanulás, vagy az utazás.

3. Általánosan elfogadott vélekedés a 18-35 évesekről, hogy a vásárlást az interneten intézik. A Cetelem Körkép eredményei szerint ez egyáltalán nincs így: mindössze a felmérésben megkérdezettek 16 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kulturális termékeket kizárólag neten vesz, míg a technológiai termékeknél 9, a háztartási gépeknél 8 százalékos ez az arány. Az adatokból kiolvasható, hogy a fiatalabb korosztály a webshopok mellett erősen vonzódik a fizikai boltokhoz. Olyannyira, hogy az Y-ok 57 százaléka kifejezetten szeret ilyen üzletben vásárolni, miközben ez a 35 felettieknél csak 42 százaléknak okoz örömet.

Miért foglalkozik egy bank generációs kutatással? „Nem véletlenül áll az idei kutatás fókuszában az Y-generáció: ez az a korosztály, amely radikálisan írja felül a tipikus fogyasztói attitűdöket, ráadásul egyre nagyobb arányt képvisel a teljes fogyasztói társadalomban” – véli a Magyar Cetelem Bank elnök-vezérigazgatója. Szabó Péter hozzátette: „mivel olyan alapfogalmak nyernek egészen új értelmet esetükben, mint például a türelem, a pénzügyi szolgáltatók kénytelenek megoldásaikat az Y-ok türelemfelfogásához illeszteni.”

+1. És akkor a legvégére marad a feketeleves, ami egy igazi hungarikum. Miközben Európa fiataljait összeköti a vásárlás felett érzett öröm, a mieink rettentően kilógnak a sorból: nálunk ugyanis a 18 és 35 év közöttiek 57 százaléka kifejezetten teherként éli meg a vásárlást.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG