A 300 forintos euró sem akadály
Április végéig 21 094 import használtautót helyeztek forgalomba Magyarországon az idén. Ez a mennyiség 20,1 százalékkal volt magasabb, mint a tavaly ilyenkor regisztrált 17 899-es darabszám. Pedig már a tavalyi bázis is igen magas, a 2010-esnél csaknem kétszer magasabb szinten állt. A növekedés annak ellenére következett be, hogy az időszak során az euró árfolyama a korábbinál magasabb szinten állt: átlagos mértéke meghaladta a 297 forintot, és hosszú heteken keresztül folyamatosan 300 forint fölött is tartózkodott.
Nagyon kevés a néhány éves magyar autó, ezért pörög az import
Az elmaradó autócserék miatt a néhány évnél idősebb autók hazai kínálatában is folyamatosan apad a kínálat. Emiatt a használtautó-import kényszerű felfutását immár a korábbinál kedvezőtlenebb árfolyam sem tudta lelassítani – magyarázza Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője.
Ezen a területen továbbra is a leginkább vágyott márkákból: Volkswagenből, BMW-ből, Opelból, Fordból, Audiból és Mercedesből hozzák be a legtöbb autót: ez a hat márka teszi ki a teljes mennyiség 60 százalékát. Az árfolyam miatt szűkülő anyagi lehetőségek inkább ott mutatkoznak, hogy a vásárlók a korábbi lehetőségekhez képest egy-két évvel idősebb gépkocsival térnek haza. Ily módon az átlagosan tíz év körüli import járművek érdemileg nem fiatalítják a 12 éves átlagéletkorú hazai autóflottát.
Egyszerűsödő forgalomba helyezés – milyen hatásra számíthatunk?
Április végén a kormány a Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési programjának keretében új, adminisztráció-csökkentéssel járó intézkedéseket helyezett kilátásba. A módosítások egy része a külföldön vásárolt autók hazai forgalomba helyezési eljárását is érinti. Egyrészt létrejön egy típus-adatbázis, amelynek eredményeképpen várhatóan a korábbinál kevesebb műszaki adatot kell majd a regisztráció során megadni, ami csökkenti az ügyintézés hosszát. Másrészt az uniós tagállamokban vásárolt autók esetében elegendő lesz majd a külföldi járműokmányok és az adás-vételi szerződés bemutatása.
A felsorolt könnyítések azonban a használtautó-import idei alakulását érdemben biztosan nem befolyásolják majd. Egyrészt a bevezetés tervezett időpontja október elseje, így az idei évben eleve csupán három hónapot fog érinteni. Másrészt ez a csomag – ellentétben a regisztrációs adó 2012 eleji jelentős csökkentésével – az adminisztrációs terhelés enyhítésén kívül érdemi költségcsökkentéssel várhatóan nem jár majd. Arra ugyan számíthatunk, hogy bizonyos számú autó regisztrációja szeptemberről októberre fog átcsúszni, de az év egészében az egyszerűsítések az amúgy továbbra is felfutóban lévő behozatal volumenére várhatóan nem lesznek érezhető hatással.