1p
A Privátbankár Árkosár-felmérése szerint júliusban régen látott tempóban emelkedtek az élelmiszerárak a hipermarketekben. Hiába az alacsony infláció, a rezsicsökkentés nem gyűrűzik be az áruházakba - könnyen lehet, hogy az e-útdíj viszont felhajtotta az árakat. Elkapkodták a vevők a 73 forintos sört.

Július 8-án immár 78. alkalommal látogattuk végig három lánc egy-egy áruházát, hogy megvizsgáljuk, 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára hogyan alakult. Miközben a KSH májusban ismét 2 százalék alatti inflációt mért, a kedvező folyamatok hátterében jórészt a rezsicsökkentés és az üzemanyagárak csökkenése állt - ez utóbbi ugyan begyűrűzhet az áruházak kínálatába is, elsősorban azonban a benzinkútnál érezhetik meg az árcsökkenés hatását a fogyasztók. Az élelmiszerek árai rendre az átlag fölött emelkedtek, júliusra pedig rég nem látott drágulást mértünk a Privátbankár Árkosár felmérésében.

Felmérésünk egy héttel az e-útdíj bevezetése után készült - hogy az áremelkedés a fuvarozók megnövekedett terheinek egyenes következménye, vagy ez még csak a kezdet, és csak később épül be az élelmiszerárakba, következő havi felmérésünk alapján biztosabban lesz kijelenthető. Talán még az is lehet, hogy igaza lesz a kormánynak, és a vállalkozók nem hárítják át a terhet a fogyasztókra - minden áremelkedés véletlen egybeesés is lehet... az mindenesetre biztos, hogy az állam első heti útdíjbevétele meghaladta a 2,8 milliárd forintot.

Privátbankár Árindex - Az éves áremelkedés mértéke

A három hipermarketben tett látogatásunk során mindhárom egységben áremelkedést mértünk mind havi, mind pedig éves összehasonlításban. Júniushoz képest leginkább a Tesco drágult, 5,7 százalékkal, az Auchanban 5,1 százalékkal emelkedtek az árak. Az Interspar volt a "legszerényebb", mindössze 1,4 százalékkal drágultak az élelmiszerek átlagosan egy hónap alatt. Az átlagos havi áremelkedés 4 százalékos volt júliusra.

Egy év alatt jóval markánsabb a változás: az Auchan 10,5, a Tesco pedig 9 százalékkal drágábban adta ugyanazt az élelmiszerkosarat, mint egy éve. Az Árkosár éves árindexe így 9,7 százalék lett  (a Tesco és az Auchan árai alapján - az Intersparnak ez még csak a tizenegyedik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.) Ez a legnagyobb áremelkedés a Privátbankár Árkosárban 2011 májusa óta,

 

Az átlagos kosárérték (természetesen történelmi csúcs) 18 717 forint lett. Az Auchanban 17 979, a Tescóban 18 909, az Intersparban 19 262 forintért telt meg a kosár.

 

Nem könnyű spórolni

A KSH csütörtökön közli az infláció júniusi alakulásával kapcsolatos adatait.

A legkevesebbet persze akkor kellene fizetnünk ugyanezért a 30 termékért, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják. Ezesetben 17 428 forint lenne a számla végösszege - ez nagyjából 1300 forinttal kevesebb, mint a kosár átlagára. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy ehhez három hipermarketet is végig kell talpalnunk, vagy legalább három bevásárlócsapatot kell útnak indítanunk, máris kevésbé vonzó alternatíva. A mezőny egyébként is összerázódott júliusra: a legdrágább és legolcsóbb áruház között 1 284 forint volt a különbség, ami mindössze 6,6 százalékos.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt komolyabb, 20 százalékot meghaladó áremelkedést az almánál és a csirkemellnél mértünk. Bő 10 százalékot drágult a kávé és a tea, 15-öt a whisky. Több mint 10 százalékot csökkent viszont a kóla és a tojás ára, a sajt pedig negyedével olcsóbb lett, mint júniusban.

Tavalyhoz képest nagyot ugrott a krumpli ára, másfélszereséért adják a zöldségosztályokon. Sorban a második a száraztészta 80 százalékot meghaladó éves áremelkedéssel. Éves szinten bő 20 százalékkal lett drágább a banán, a liszt, a tej, a csoki, a sajt; a tavalyinál több mint 10 százalékkal kerül többe a narancslé, a whisky, a pezsgő és a margarin. Komolyabb (10 százalék körüli) árcsökkenést egy év alatt csak egyes felvágottaknál és az ásványvíznél mértünk.

Havi legolcsóbbak: jaj, úgy élvezném én a strandot...!

Mit tehet az, aki a magyar strandok hamisítatlan hangulatára vágyik, de éppen nem jut el se a Balaton, se a Velencei tó vagy a Tisza partjára, de még a városi lábáztatóba se? Kiül az erkélyre egy virágspriccelővel és egy rejtvényújsággal, és süt magának egy jó hekket sültkrumplival, és iszik hozzá egy dobozos sört.

Fagyasztott hekket (nem filét!) a legolcsóbban az Intersparban találtunk, a perui eredetű Seamaster termék kilónként 899 forintba került. Ugyanezt a márkát a Tescóban 1623 forintért adták. Az Auchanban a legolcsóbb egész hekktörzs 1690 forintba került kilónként. A Classic márkájú Hering Trade Kft. termék a zacskó felirata szerint "retro balcsi", valamint "balatoni halsütödék kedvence" - a strandélmény tehát garantált.

A hekk mellé sültkrumpli / hasábburi / hb jár, a sajátmárkás Tuti Tipp kilója csak 250 forint volt az Auchanban ottjártunkkor (ennyiért egyébként normál, héjas krumplit sem kaptunk volna mindenhol, nemhogy hámozott, darabolt, fagyasztott terméket...). Nem sokkal drágább az Intersparban kínált Eco, kilónként 299,60-ért. A Tesco saját márkás mirelit krumplija  319 forintba került kilónként.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ha pedig egy jó hideg dobozos sörrel szeretnénk leöblíteni a strandmenüt anélkül, hogy sokat fizetnénk érte, a 98 forintos Roger a legolcsóbb választás az Auchan kínálatából. A Tescóban ugyan 73 forintért is hirdette az árcímke a Schlossmühlét, azonban a polcokról már elkapkodták a vevők a terméket, így a versenyből kizártuk. Helyette Kanizsait vehettünk a britektől 109 forintért dobozonként. Az olcsósör-versenybe az Interspar nem igazán szállt be, ismeretlen söröket nem forgalmaztak, 179-ért kínálták a Kozelt, a Kőbányait és a Löwenbraut is.

Egy hónap alatt komolyabb, 20 százalékot meghaladó áremelkedést az almánál és a csirkemellnél mértünk. Bő 10 százalékot drágult a kávé és a tea, 15-öt a whisky. Több mint 10 százalékot csökkent viszont a kóla és a tojás ára, a sajt pedig negyedével olcsóbb lett, mint júniusban.

Tavalyhoz képest nagyot ugrott a krumpli ára, másfélszereséért adják a zöldségosztályokon. Sorban a második a száraztészta 80 százalékot meghaladó éves áremelkedéssel. Éves szinten bő 20 százalékkal lett drágább a banán, a liszt, a tej, a csoki, a sajt; a tavalyinál több mint 10 százalékkal kerül többe a narancslé, a whisky, a pezsgő és a margarin. Komolyabb (10 százalék körüli) árcsökkenést egy év alatt csak egyes felvágottaknál és az ásványvíznél mértünk.

Havi legolcsóbbak: jaj, úgy élvezném én a strandot...!

Mit tehet az, aki a magyar strandok hamisítatlan hangulatára vágyik, de éppen nem jut el se a Balaton, se a Velencei tó vagy a Tisza partjára, de még a városi lábáztatóba se? Kiül az erkélyre egy virágspriccelővel és egy rejtvényújsággal, és süt magának egy jó hekket sültkrumplival, és iszik hozzá egy dobozos sört.

Fagyasztott hekket (nem filét!) a legolcsóbban az Intersparban találtunk, a perui eredetű Seamaster termék kilónként 899 forintba került. Ugyanezt a márkát a Tescóban 1623 forintért adták. Az Auchanban a legolcsóbb egész hekktörzs 1690 forintba került kilónként. A Classic márkájú Hering Trade Kft. termék a zacskó felirata szerint "retro balcsi", valamint "balatoni halsütödék kedvence" - a strandélmény tehát garantált.

A hekk mellé sültkrumpli / hasábburi / hb jár, a sajátmárkás Tuti Tipp kilója csak 250 forint volt az Auchanban ottjártunkkor (ennyiért egyébként normál, héjas krumplit sem kaptunk volna mindenhol, nemhogy hámozott, darabolt, fagyasztott terméket...). Nem sokkal drágább az Intersparban kínált Eco, kilónként 299,60-ért. A Tesco saját márkás mirelit krumplija  319 forintba került kilónként.

Ha pedig egy jó hideg sörrel szeretnénk leöblíteni a strandmenüt anélkül, hogy sokat fizetnénk érte, a 98 forintos Roger a legolcsóbb választás az Auchan kínálatából. A Tescóban ugyan 73 forintért is hirdette az árcímke a Schlossmühlét, azonban a polcokról már elfogyott a termék, így a versenyből kizártuk. Helyette Kanizsit vehettünk a britektől 109 forintért dobozonként. Az olcsó sör versenybe az Interspar nem igazán szállt be, ismeretlen söröket nem forgalmaztak, 179-ért kínálták a Kozelt, a Kőbányait és a Löwenbraut is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nagyon jó hírt kaptak, akik a slágertablettákra vágynak
Buksza blog | 2024. február 28. 12:10
A cukorbetegséget kezelő és a súlycsökkentő gyógyszerek kereslete messze meghaladja a kínálatot, amit jól tükröz ezeknek a készítményeknek a csillagászati ára. Ez várhatóan hamarosan változni fog.
Vásárló Óriási összegre érkezett egy jóslat: 3091 billió forint megy vásárlásra
Buksza blog | 2024. február 28. 09:06
Még inkább leáldozóban van a falusi életmódhoz tartozó önellátó élelmiszer-termelés, a gyorséttermek és a házhoz szállítás előtt viszont fényes jövő előtt áll egy frissen megjelent előrejelzés szerint.
Vásárló Mire számíthatnak a diszkontláncokban a vevők?
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. február 26. 05:44
Januárhoz képest minimálisan drágult a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés - a korábbiakhoz képest módosított - kosara. Ez két terméknek köszönhető leginkább. Októberhez képest azonban sok termék két számjegyű csökkenést könyvelhetett el. 
Vásárló Kitört a csokiháború, berágott a Milka gyártója
Buksza blog | 2024. február 24. 17:08
A színek "szent tehenek", ha meghatározott márkájú termékek, például édességek csomagolásához kapcsolódnak, ami lehetőséget adott egy holland csokigyártónak, hogy tiltakozó kampányt építsen rájuk. 
Vásárló Kiderült a bevásárlókocsik titka, rafinált trükk helyett másról szól a történet
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. február 23. 15:20
Mindenkinek volt már dolga összevissza kacsázó kerekű, imbolygó bevásárlókocsival, ami enyhén szólva nem járul hozzá ahhoz, amit az áruházláncok pr-osai „jó bevásárlási élménynek” szoktak nevezni.
Vásárló Hogyan rendezzük be időtálló módon az irodánkat?
Márkázott tartalom | 2024. február 22. 18:04
Egy iroda belső kialakítása izgalmas feladat, azonban sok felelősséggel jár együtt. A környezet, amiben dolgozunk, közvetlen hatással van a munkavégzés hatékonyságára, de a dolgozók jólétére is, ezért meg kell gondolni, hogy milyen döntéseket hozunk. Egy teljes körű felújítás igen költséges folyamat, ezért természetes, hogy időtálló megoldásokban gondolkodunk. De hogyan rendezhetjük be az irodát úgy, hogy minden fontos körülménynek megfeleljünk? Ezt vizsgáljuk az alábbiakban.
Vásárló Váratlan döntés a Pepcótól
Buksza blog | 2024. február 22. 11:02
Korábban még terjeszkedést tervezett a Pepco Ausztriában, most viszont az exitről döntött a cég.  
Vásárló Akár duplázhatja is az árakat a vörös-tengeri válság
Privátbankár.hu | 2024. február 19. 13:19
A támadások miatti hosszabb kerülőút csak a kisebbik baj, a krízis az egész világ szállítmányozási piacára komoly hatással van – és ezen keresztül a pénztárcánkra is.
Vásárló A boltláncoknak elege lett: a Lidl, a Tesco és a többiek közösen fordultak Brüsszelhez
Buksza blog | 2024. február 19. 10:55
Az elmúlt év ősze óta akadályozzák a Vörös-tengeren folyó hajózást a jemeni lázadók, ami túlcsordult az európai kiskereskedők tűrésküszöbén. Szakértők nem jósolják a helyzet gyors normalizálódását.
Vásárló Ne feledkezz meg az edzés előtti és utáni gondoskodásról!
Márkázott tartalom | 2024. február 19. 09:29
Még igen közel van a szilveszter, amikor is rengetegen megfogadták maguknak, hogy az idei év folyamán sokkal jobban oda fognak figyelni a testük egészségére, és nem csupán május végén kapnak észbe, hogy a beach bodyért még semmit sem tettek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG