1p
A Privátbankár Árkosár-felmérése szerint júliusban régen látott tempóban emelkedtek az élelmiszerárak a hipermarketekben. Hiába az alacsony infláció, a rezsicsökkentés nem gyűrűzik be az áruházakba - könnyen lehet, hogy az e-útdíj viszont felhajtotta az árakat. Elkapkodták a vevők a 73 forintos sört.

Július 8-án immár 78. alkalommal látogattuk végig három lánc egy-egy áruházát, hogy megvizsgáljuk, 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára hogyan alakult. Miközben a KSH májusban ismét 2 százalék alatti inflációt mért, a kedvező folyamatok hátterében jórészt a rezsicsökkentés és az üzemanyagárak csökkenése állt - ez utóbbi ugyan begyűrűzhet az áruházak kínálatába is, elsősorban azonban a benzinkútnál érezhetik meg az árcsökkenés hatását a fogyasztók. Az élelmiszerek árai rendre az átlag fölött emelkedtek, júliusra pedig rég nem látott drágulást mértünk a Privátbankár Árkosár felmérésében.

Felmérésünk egy héttel az e-útdíj bevezetése után készült - hogy az áremelkedés a fuvarozók megnövekedett terheinek egyenes következménye, vagy ez még csak a kezdet, és csak később épül be az élelmiszerárakba, következő havi felmérésünk alapján biztosabban lesz kijelenthető. Talán még az is lehet, hogy igaza lesz a kormánynak, és a vállalkozók nem hárítják át a terhet a fogyasztókra - minden áremelkedés véletlen egybeesés is lehet... az mindenesetre biztos, hogy az állam első heti útdíjbevétele meghaladta a 2,8 milliárd forintot.

Privátbankár Árindex - Az éves áremelkedés mértéke

A három hipermarketben tett látogatásunk során mindhárom egységben áremelkedést mértünk mind havi, mind pedig éves összehasonlításban. Júniushoz képest leginkább a Tesco drágult, 5,7 százalékkal, az Auchanban 5,1 százalékkal emelkedtek az árak. Az Interspar volt a "legszerényebb", mindössze 1,4 százalékkal drágultak az élelmiszerek átlagosan egy hónap alatt. Az átlagos havi áremelkedés 4 százalékos volt júliusra.

Egy év alatt jóval markánsabb a változás: az Auchan 10,5, a Tesco pedig 9 százalékkal drágábban adta ugyanazt az élelmiszerkosarat, mint egy éve. Az Árkosár éves árindexe így 9,7 százalék lett  (a Tesco és az Auchan árai alapján - az Intersparnak ez még csak a tizenegyedik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.) Ez a legnagyobb áremelkedés a Privátbankár Árkosárban 2011 májusa óta,

 

Az átlagos kosárérték (természetesen történelmi csúcs) 18 717 forint lett. Az Auchanban 17 979, a Tescóban 18 909, az Intersparban 19 262 forintért telt meg a kosár.

 

Nem könnyű spórolni

A KSH csütörtökön közli az infláció júniusi alakulásával kapcsolatos adatait.

A legkevesebbet persze akkor kellene fizetnünk ugyanezért a 30 termékért, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják. Ezesetben 17 428 forint lenne a számla végösszege - ez nagyjából 1300 forinttal kevesebb, mint a kosár átlagára. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy ehhez három hipermarketet is végig kell talpalnunk, vagy legalább három bevásárlócsapatot kell útnak indítanunk, máris kevésbé vonzó alternatíva. A mezőny egyébként is összerázódott júliusra: a legdrágább és legolcsóbb áruház között 1 284 forint volt a különbség, ami mindössze 6,6 százalékos.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt komolyabb, 20 százalékot meghaladó áremelkedést az almánál és a csirkemellnél mértünk. Bő 10 százalékot drágult a kávé és a tea, 15-öt a whisky. Több mint 10 százalékot csökkent viszont a kóla és a tojás ára, a sajt pedig negyedével olcsóbb lett, mint júniusban.

Tavalyhoz képest nagyot ugrott a krumpli ára, másfélszereséért adják a zöldségosztályokon. Sorban a második a száraztészta 80 százalékot meghaladó éves áremelkedéssel. Éves szinten bő 20 százalékkal lett drágább a banán, a liszt, a tej, a csoki, a sajt; a tavalyinál több mint 10 százalékkal kerül többe a narancslé, a whisky, a pezsgő és a margarin. Komolyabb (10 százalék körüli) árcsökkenést egy év alatt csak egyes felvágottaknál és az ásványvíznél mértünk.

Havi legolcsóbbak: jaj, úgy élvezném én a strandot...!

Mit tehet az, aki a magyar strandok hamisítatlan hangulatára vágyik, de éppen nem jut el se a Balaton, se a Velencei tó vagy a Tisza partjára, de még a városi lábáztatóba se? Kiül az erkélyre egy virágspriccelővel és egy rejtvényújsággal, és süt magának egy jó hekket sültkrumplival, és iszik hozzá egy dobozos sört.

Fagyasztott hekket (nem filét!) a legolcsóbban az Intersparban találtunk, a perui eredetű Seamaster termék kilónként 899 forintba került. Ugyanezt a márkát a Tescóban 1623 forintért adták. Az Auchanban a legolcsóbb egész hekktörzs 1690 forintba került kilónként. A Classic márkájú Hering Trade Kft. termék a zacskó felirata szerint "retro balcsi", valamint "balatoni halsütödék kedvence" - a strandélmény tehát garantált.

A hekk mellé sültkrumpli / hasábburi / hb jár, a sajátmárkás Tuti Tipp kilója csak 250 forint volt az Auchanban ottjártunkkor (ennyiért egyébként normál, héjas krumplit sem kaptunk volna mindenhol, nemhogy hámozott, darabolt, fagyasztott terméket...). Nem sokkal drágább az Intersparban kínált Eco, kilónként 299,60-ért. A Tesco saját márkás mirelit krumplija  319 forintba került kilónként.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ha pedig egy jó hideg dobozos sörrel szeretnénk leöblíteni a strandmenüt anélkül, hogy sokat fizetnénk érte, a 98 forintos Roger a legolcsóbb választás az Auchan kínálatából. A Tescóban ugyan 73 forintért is hirdette az árcímke a Schlossmühlét, azonban a polcokról már elkapkodták a vevők a terméket, így a versenyből kizártuk. Helyette Kanizsait vehettünk a britektől 109 forintért dobozonként. Az olcsósör-versenybe az Interspar nem igazán szállt be, ismeretlen söröket nem forgalmaztak, 179-ért kínálták a Kozelt, a Kőbányait és a Löwenbraut is.

Egy hónap alatt komolyabb, 20 százalékot meghaladó áremelkedést az almánál és a csirkemellnél mértünk. Bő 10 százalékot drágult a kávé és a tea, 15-öt a whisky. Több mint 10 százalékot csökkent viszont a kóla és a tojás ára, a sajt pedig negyedével olcsóbb lett, mint júniusban.

Tavalyhoz képest nagyot ugrott a krumpli ára, másfélszereséért adják a zöldségosztályokon. Sorban a második a száraztészta 80 százalékot meghaladó éves áremelkedéssel. Éves szinten bő 20 százalékkal lett drágább a banán, a liszt, a tej, a csoki, a sajt; a tavalyinál több mint 10 százalékkal kerül többe a narancslé, a whisky, a pezsgő és a margarin. Komolyabb (10 százalék körüli) árcsökkenést egy év alatt csak egyes felvágottaknál és az ásványvíznél mértünk.

Havi legolcsóbbak: jaj, úgy élvezném én a strandot...!

Mit tehet az, aki a magyar strandok hamisítatlan hangulatára vágyik, de éppen nem jut el se a Balaton, se a Velencei tó vagy a Tisza partjára, de még a városi lábáztatóba se? Kiül az erkélyre egy virágspriccelővel és egy rejtvényújsággal, és süt magának egy jó hekket sültkrumplival, és iszik hozzá egy dobozos sört.

Fagyasztott hekket (nem filét!) a legolcsóbban az Intersparban találtunk, a perui eredetű Seamaster termék kilónként 899 forintba került. Ugyanezt a márkát a Tescóban 1623 forintért adták. Az Auchanban a legolcsóbb egész hekktörzs 1690 forintba került kilónként. A Classic márkájú Hering Trade Kft. termék a zacskó felirata szerint "retro balcsi", valamint "balatoni halsütödék kedvence" - a strandélmény tehát garantált.

A hekk mellé sültkrumpli / hasábburi / hb jár, a sajátmárkás Tuti Tipp kilója csak 250 forint volt az Auchanban ottjártunkkor (ennyiért egyébként normál, héjas krumplit sem kaptunk volna mindenhol, nemhogy hámozott, darabolt, fagyasztott terméket...). Nem sokkal drágább az Intersparban kínált Eco, kilónként 299,60-ért. A Tesco saját márkás mirelit krumplija  319 forintba került kilónként.

Ha pedig egy jó hideg sörrel szeretnénk leöblíteni a strandmenüt anélkül, hogy sokat fizetnénk érte, a 98 forintos Roger a legolcsóbb választás az Auchan kínálatából. A Tescóban ugyan 73 forintért is hirdette az árcímke a Schlossmühlét, azonban a polcokról már elfogyott a termék, így a versenyből kizártuk. Helyette Kanizsit vehettünk a britektől 109 forintért dobozonként. Az olcsó sör versenybe az Interspar nem igazán szállt be, ismeretlen söröket nem forgalmaztak, 179-ért kínálták a Kozelt, a Kőbányait és a Löwenbraut is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG