A kínai tulajdonban lévő Shein online ruha- és divatáruházra a jövőben szigorúbb szabályok vonatkoznak az Európai Unióban, ugyanis saját bevallása szerint olyan sok felhasználót gyűjtött, hogy a technológiai óriások csoportjába került – jelentette a Reuters. Magyarán a Meta közösségi platformjaival, az Alphabethez tartozó Google-lel az X-szel és a TikTokkal egy megítélés alá kerül.
A Digital Services Act (DSA) szabályai azokra az internetes vállalkozásokra vonatkoznak, amelyeknek legalább 45 millió rendszeres felhasználójuk van. Ezeket nevezik nagyon nagy online platformoknak (very large online platform, VLOP). A szabályozás a kisebbeknél többet követel tőlük a káros tartalmak és a hamis termékek megjelenése elleni fellépésben.
A Shein 2023 augusztusában indította el európai elektronikus piacterét. A cég saját weboldalán megjelent tájékoztatás szerint 2024 januárjában 108 millió aktív felhasználójuk volt az Európai Unió tagállamaiban. Az Európai Bizottság erre reagálva jelentette be, hogy tudatában van a Shein óriási ügyfélbázisának. Ezért megkeresték a vállalatot, hogy kidolgozzák, hogyan alkalmazkodhat a DSA elvárásaihoz. A Shein nem kommentálta a hírügynökségnek ezt az értesülését. A DSA alá 16 internetes platform tartozott február közepén. Az említetteken túl az Amazon, az Apple, az Alibaba és a Microsoft és három felnőtt tartalmakat kínáló site. Az EU jelenleg vizsgálódik az X-nél és a ByteDance-hoz tartozó TikToknál a DSA szabályainak esetleges megszegése miatt. Ha hibáztak a cégek, akkor világszintű árbevételük 6 százalékáig terjedő bírságot is kivethetnek rájuk.
Az, hogy szigorúbb szabályozás alá kerül, megnehezítheti a Shein első tőzsdei kibocsátását. Ez a lépés a pekingi hatóságok engedélyére vár és az USA-ban is alapos ellenőrzés előzi meg a cég háza táján. Ez utóbbi egyebek mellett azt firtatja, ki az elektronikus piactér, illetve az azt birtokló vállalat mögött álló természetes személy tulajdonos.