A francia kormánypárt olyan intézkedési tervet készül a parlament elé vinni, ami jelentősen megdrágítaná az úgynevezett fast fashion termékeket, azaz a szélsebesen változó divattrendeket követő, olcsó ruhadarabokat. Az indoklás egyszerű: az ilyen ruhák nagyon gyorsan a szemétbe kerülnek, amivel nagy környezetszennyezést okoznak előállításuk és felhasználásuk helyén is.
A fast fashion lényegében azt jelenti, hogy a gyártók nem az évszakokhoz igazodva, évente négyszer állnak elő új divatkollekciókkal, hanem naponta ezernyi új termékkel bombázzák a fogyasztókat. Ezzel impulzusvásárlásra sarkallják őket. Ez párosul a nagyon olcsó termékeket kínáló kínai webáruházak, mindenekelőtt a Shein megjelenésével. Ez a vállalat a francia politikusok adatai szerint naponta átlag 7200 új ruhamodellel áll elő és egyszerre 470 ezerféle terméket kínál a fogyasztónak. Hogy megszüntessék a túlságosan felpörgött fogyasztás okozta környezeti kárt, a termékek árát darabonként 50 százalékos de legalább 10 eurós (4000 forint) felárral fejelnék meg - írja a Reuters.
A Shein természetesen azzal reagált az üzleti modelljét felborító kezdeményezésre az AFP hírügynökségnek, hogy a legjobb nemzetközi gyakorlatoknak megfelelően jár el a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás terén.
Christophe Bechu, a francia kormány környezetvédelmi minisztere iparági szereplőkkel, aktivistákkal és kutatókkal folytatott tárgyalásai után azzal állt a sajtó elé, hogy Párizs az ultragyors divatcikkek reklámozásának betiltását tervezi és meg akarja drágítani az extraolcsó termékeket. Eközben a hosszú ideig hordott ruhákat olcsóbbá akarják tenni.
A Shein rugalmas ellátási láncai megfordították a ruházati kiskereskedelem működési módját. Míg a fast fashion hagyományos cégei, a Zara vagy a H&M a fogyasztók várható ízlését igyekszik kitalálni, az online áruház gigantikus, gyorsan változó, olcsó kínálatával diktálja, hogy mit kell vásárolniuk az embereknek.