6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

McDonald’s, Burger King, Wendy’s, Five Guys – a világ legnagyobb hamburgerező étteremláncai mind amerikaiak, így kézenfekvőnek tűnik, hogy Amerika – sok minden más mellett – a basic street food, a hamburger szülőhazája. Pedig nem, nagyon nem. Amellett, hogy a 19. században a nagy kivándorlási hullám előtt Európában már létezett a hamburger (bővebben a keretes írásban), a kínaiak több mint kétezer éve készítik és eszik a zsemlekenyérbe töltött raguszerű húst.

A roujiamo néven ismert kínai sertéshúsos-lapos kenyér szendvicset "a világ legrégebbi hamburgerének" nevezik, a bele töltött raguszerű húskészítményről az első feljegyzések időszámítás előtt 475 körülről származnak. A roujiamo voltaképpen közép-ázsiai stílusú, tenyérnyinél valamivel nagyobb, lapos kenyerekbe – amely valamivel később, az első században bukkan fel - töltött apróra vágott húskupac, amelyet számos különféle változata létezik, de alapfűszerezése a kezdetektől fogva azonos.

A szendvics szorosan kötődik az észak-középső Xi'an városához, Shaanxi tartományban. Xi'an i. e. 202 óta egyszerre volt a Selyemút keleti végállomása és 13 többé-kevésbé egymást követő kínai dinasztia fővárosa. Az ősi kínai elkészítési mód szerint egy koromfekete, széntűzön fortyogó üstből hosszúra sült sertéshúsdarabkákat kanalaznak ki, és egy fatönkből készült vágódeszkán bárddal összedarabolják egy maréknyi korianderrel együtt, majd a fazékból származó gazdag húslevessel fellazítják - a bárddal ismét megforgatják – és az egész csillogó szutykos húshalmot egy tenyérnyi méretű frissen sült ropogós lapos kenyérbe helyezik.

2200 éves recept alapján készül a menő kínai junk food. Fotó: Depositphotos
2200 éves recept alapján készül a menő kínai junk food. Fotó: Depositphotos

Minden családnak megvan a maga roujiamo receptje, de van néhány állandó dolog. Az első a lazhi, vagyis a fűszerkészlet, amely egy olyan lista, mint a Selyemút egy karavánjának rakományjegyzéke: szárított mandarinhéj, fehér bors, homoki gyömbér és kardamom (Dél-Indiából), kömény (Nyugat-Ázsiából), szerecsendió és szegfűszeg (az indonéziai Fűszer-szigetekről), hogy csak a leggyakoribbakat említsük. Különleges prémiumot élveznek az "érlelt" alapanyagok - a leglegendásabb példányokat állítólag évtizedekig, ha nem évszázadokig szeretettel ápolták és pezsgettek.

Miután elkészült a húsleves, a vastag sertéshús szeletek sorra kerülnek a fazékba, és órákig párolódnak. A baijimo nevű lapos zsemle a nevét a Xi'an-tól mintegy 130 km-re északnyugatra fekvő mai nevén Beiji településről kapta - írja a BBC. A baijimót hagyományosan úgy készítették, hogy a félig megkelt tésztát egy fatüzelésű, közép-ázsiai stílusú kemence falához tapasztották. Manapság az egyszerűség és a célszerűség jegyében, gyakran serpenyőben sütik ropogósra.

A roujiamo még mindig nagyon kedvelt Kínában, és annak ellenére sem fenyegeti az eltűnés veszélye, hogy a kínai városok sikátoraiból nagyrészt kiszorult. Tartós népszerűsége számos országos láncot hozott létre, mint például a Zhang Family Ziwu Road és a Bingz Crispy Burger. És még az olyan nyüzsgő dél-kínai városokban is, mint Sencsen, gyakran lehet találni egy roujiamo árust valahol a helyi étkezdék mélyén, bár a sertéshús inkább elektromos lassú tűzön, mint nyílt tűzön párolódik.

Bár a roujiamo stílusa, amelyet az emberek leginkább ismernek, Xi'anhoz kötődik, valójában többféle stílus létezik, amelyek jelentősen különböznek egymástól. A Tongguan roujiamo készítéséhez használt lapos kenyér nem hasonlít a Xi'an-i változatéhoz, kevesebb kovásszal készül, sűrűn összehajtogatott tekercsekből áll. Ugyancsak népszerű változat a la niurou töltelékkel megpakolt szendvics, amely a kukoricahús közeli rokona, és Xi'an jelentős muszlim lakosságához kötődik. A Xi'an-tól 120 km-re nyugatra fekvő Qishan városában pedig saját, darált sertéshúsból és piros csilipaprikából készült változatot készítenek. Az elmúlt néhány évben pedig a távoli Belső-Mongóliából, Chifengből származó duijia nevű változat hódította meg Kínát: köleslisztből készült zsemlével és ropogós, füstölt sertéshústöltelékkel készül.

Hamburger történelem

Az orosz nép körében a középkorban a tatárok terjesztették el a nyers, felvagdalt, fűszerezett hús (ma tatárbifsztek néven ) fogyasztását, amely később a német kereskedővárosokba is eljutott, majd egész Európában elterjedt. A hamburger alapgondolatának tekinthető kivitelezést, a szendvics kiszerelést John Montagu, Sandwich grófja találta fel, aki kenyerek közé tett húst. Ennek speciális változata lett népszerű Németországban és Ausztriában, ahol zsemléket használtak erre a célra. A 19. században aztán a nagy kivándorlási hullámmal került az Amerikai Egyesült Államokba az étel. Mivel Hamburg volt a legforgalmasabb kikötő, ahonnan a kivándorlók útnak indultak, ennek alapján nevezték el. New York városában már a század közepe után elkezdték felszolgálni hamburg steaknek nevezett ételt, vagyis a szintén Hamburgból érkező darált húst, amit sóztak, füstöltek és hagymával, valamint kenyérrel szolgáltak fel. A marhatenyésztés folyamatos növekedése miatt a hús ára egyre csökkent, és a századfordulóra széles rétegek számára is elérhetővé vált.

A vásárok, ünnepségek közkedvelt étele lett, azonban csak egy helyben állva lehetett fogyasztani, míg a vendégek szívesebben használták volna az időt nézelődésre. Ezt felismerte az egyik árus is, aki lapítani kezdte a húsgolyókat, és zsemlébe rakta őket. Az új étel népszerűsége különösen a nagy gazdasági világválság idején növekedett meg, mivel csupán öt centbe került. Ekkorra tehető a később világméretűvé vált üzletlánc, a McDonald’s megalapítása. Ők kezdetben hot dogokat árultak, ám hamar felismerték, hogy bevételük legnagyobb része a hamburgerekből származik, így végül 1955-ben megnyitották éttermüket Chicagóban.

A roujiamo külföldre is eljutott. Londonban például működik egy Xi'an Impression nevű étterem, ahol roujiamót árultak, közvetlenül az Emirates Stadionnal – a Chelsea stadionja - szemben. A Bingz Crispy Burger Szingapúrban és Kanadában is nyitott már helyeket. New Yorkban pedig a Xi'anban született David Shi és fia, Jason Wang egy flushingi bevásárlóközpontban lévő alagsori bódét alakítottak át Xi'an Famous Foods nevű helyi birodalommá, amely ma már tucatnyi helyszínnel büszkélkedhet. Wang szerint soha nem volt kétséges, hogy a roujiamo kiemelt helyet kap az étlapon.

A McDonald's 2021-ben úgy döntött, hogy kipróbálja a "világ legrégebbi hamburgerét", de súlyosan melléfogtak vele. A roujiamo a kínai újév alkalmából egy 24 napos időszakban jelent meg a reggeli menüben - azonnal rengeteg dühös hashtaget kapott, mivel zavarba ejtő módon valamiért csirkéből készült - ráadásul arcpirítóan szűkös adagokban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG