6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A júniusban mért kiugró éves áremelkedési adat után a júliusi jobban belesimul az elmúlt hónapokban megszokott trendbe – legalábbis ezt tapasztaltunk mostani Árkosár-felmérésünk alkalmával. Összeválogattunk egy kisebb gyümölcskosarat is: megnéztük, mit okozott az árakban a tavaszi fagy. Ami már most biztosra vehető: 25-30 százalékkal többe kerül a görögdinnye, mint egy éve.

Nyáron sem szünetel a Privátbankár szokásos havi felmérése, az Árkosár. Július 2-án újfent ellátogattunk az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy boltjába, hogy megnézzük, miként alakultak az árak annál a 30 terméknél, amelyeket minden hónapban megvizsgáltunk. Előző hónapban arra jutottunk, újra meglódult az áremelkedés az élelmiszerek körében is. Míg márciusban, áprilisban és májusban 2,5-3 százalékos drágulást mértünk, júniusban ennek a duplája is összejött a három áruház átlagában. A 23 133 forintos átlagos kosárérték történelmi csúcsot jelentett júniusban. Előtte még sosem fordult elő, hogy 23 ezer forintnál többet kellett volna adnunk az átlagos bevásárlókosárért. 

Mit tapasztaltunk most? Havi szinten némi árcsökkenés történt. Mindez azt jelenti, hogy lejöttünk a történelmi csúcsról, és kissé össze is rázódott a mezőny, azaz az általunk vizsgált áruházak árai. A három vizsgált lánc közül az Interspar árai 6,1 százalékkal voltak magasabbak, mint egy éve, a másik két áruházban 3,7 illetve 0,7 százalék körüli áremelkedést mértünk,

így az Árkosár éves árindexe az előző hónapban mért 6,5 százalék után 3,5 százalékra mérséklődött. Előző hónaphoz képest ezúttal 1,9 százalékkal olcsóbban tudtunk bevásárolni.

Havi szinten egyedül az Intersparnál találtunk 6,6 százalékos áremelkedést, az Auchan 6,4, a Tesco 5,2 százalékot faragott le az árakon. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között 1108 forintos különbséget mértünk júliusban. Ha mindent ott vásárolnánk meg, ahol a legolcsóbban lehet, akkor 20 475 forintból úszhatnánk meg a nagybevásárlást, 2200 forinttal jönnénk ki jobban az átlagnál. De most is elmondjuk: majdhogynem kivitelezhetetlen mutatvány lenne, és nemigen érné meg ennyi fáradozás 2 ezer forintért.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az éves áremelkedésben az élen ezúttal a burgonya végzett. Míg tavaly ilyenkor jelentős árcsökkenés mértünk éves (-33 százalék) és havi (-29 százalék) szinten is ennél a zöldségnél, ezúttal viszont éves szinten 40 százalékos drágulást találtunk, havi szinten ugyanakkor közel 20 százalékkal kerül kevesebbe a krumpli, mint júniusban.

30 százaléknál is jobban drágult még a margarin (+31 százalék) és a rizs (+32 százalék).  Ahogy előző hónapban találtuk, az étolaj az egyik leginkább dráguló terméknek számított most is: 24 százalékkal kerül többe, mint tavaly júliusban.  10 százalékot meghaladó mértékben drágult még a tészta (+19 százalék), a tojás (+15 százalék), a túródesszert (+12 százalék) és a chips (+11 százalék). Mindezeken túlmenően, éves összehasonlításban csak az alma (-38 százalék) és a jeges tea (-19 százalék) mérséklődött 10 százaléknál jobban. 

Az előző hónaphoz képest 10 százaléknál nagyobb drágulás a sertésmájasnál (+20 százalék), a kólánál (+18 százalék) és a rizsnél volt (+12 százalék). Jó hír ugyanakkor, hogy több termék is olcsóbb lett egy hónap lefogása alatt. A fentebb már említett burgonyán kívül a tojásért, a kávéért és a teáért is 15 százalékkal kellett kevesebbet adni, mint júniusban.

Havi legolcsóbbak

Minden egyes Árkosár-felmérésünk során kiválasztunk három terméket, amelyeknek külön megnézzük az árait. Ebben a hónapban adta magát a három termék, kizárólag a zöldség-gyümölcs osztályokról válogatva. Ennek oka, hogy a tavaszi fagyok komoly károkat okozott a hazai gyümölcsösökben, így számítani lehetett, elszállnak egyes gyümölcsök árai.

A szeszélyes tavaszi időjárás és fagyok jelentősen megviselték a szezonális gyümölcsöket, van ahol akár 70-80 százalékos terméskieséssel is szembesülnek a gazdálkodók – írta nemrég laptársunk, a Piac&Profit.  A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) körképe szerint például az átlagoshoz képest 80 százalékkal kevesebb őszibarack termett idén.

Múlt héten magyar őszibarackkal még nem találkoztunk a hipermarketekben, egyelőre még csak olasz és spanyol import barackot kínáltak. Egységesen, 499 forintos kilónkénti áron adta a Tesco és az Interspar a gyümölcsöt, előbbinél Spanyolországból, utóbbinál Olaszországból érkezett. Az Auchanban szintén spanyol barackot kaptunk, 799 forintos kilós áron.

Ezúttal 23 ezer forint alatt is megúszható volt a családi nagybevásárlás (Fotó: Pixabay)
Ezúttal 23 ezer forint alatt is megúszható volt a családi nagybevásárlás (Fotó: Pixabay)

Szintén a NAK korábbi becslése szerint a meggy esetében is nagyjából 10 százalékra tehető a terméskiesés a tavaszi időjárás miatt. Ráadásul mintegy két héttel később is érett a meggy, így a hazai gyümölcs nagy mennyiségben június végétől érhető el csak az üzletekben. Magyar meggyet 1400-1600 forint közötti áron kínáltak mindhárom áruházláncnál. Egészen pontosan az Auchanban és a Tescóban 1398 forintért, az Intesparban 1598 forintért adták kilóját.

Ha már nyár közepén járunk, nem maradhat ki a görögdinnye egyetlen bevásárlókosárból, így a mi vizsgálatunkból sem. A NAK szerdai közleménye szerint egyébként a hét végén megkezdődik a görögdinnyeszüret az ország déli térségeiben, és az utóbbi hetek kedvező időjárása miatt kiváló minőségre számítanak a termelők, akik a hőségben jellemző nagyobb keresletet folyamatosan, akár szeptember közepéig is ki tudják elégíteni. Nem csoda, hogy görögdinnyéből is csak importot találtunk július elején. Görög görögdinnyét kínált az Auchan és az Interspar is, mindkét helyen 249 forintért kilóját. Ennél valamivel drágábban, 299 forintért volt a Tescóban spanyol görögdinnye.  

Érdekességként: tavalyi Árkosár-felmérésünk során akadt magyar dinnye is az egyik áruházban már július elején. Akkor az Intersparban 199 forintért kínálták a magyar görögdinnye kilóját. A másik két láncnál 199 forintért adtak egy kiló olasz görögdinnyét.  

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG