6p

Az elmúlt hónapokhoz képest komolyabb áremelkedést tapasztaltunk a hazai hipermarketekben végzett rendszeres Árkosár-felmérésünk 2021. júniusi epizódjában - most először emelkedett 23 ezer forint fölé az átlagos kosárérték. Az étolaj továbbra is az egyik leginkább dráguló áru, de margarinért is jóval többet kérnek most, mint egy évvel ezelőtt - az aktuális rekordert pedig a szeszesitalok között találtuk meg. Több termék esetében is további áremelkedést ígérnek a szakértők.

Több mint 14 éve vezetjük havi rendszerességgel a Privátbankár Árkosár-felmérését. Ezúttal június 4-én látogattuk végig három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Az Auchan, a Tesco és az Interspar üzleteit járva azt találtuk, hogy a nyár első hónapjára újra meglódult az áremelkedés az élelmiszerek körében is. Míg az elmúlt 3 hónapban 2,5-3 százalékos drágulást mértünk, júniusban ennek a duplája is összejött a három áruház átlagában.

Az előző hónaphoz képest alacsonyabb árakat találtunk ezúttal az Intersparban, míg a Tescóban 5,5, az Auchanban 6,7 százalékkal nagyobb szám szerepelt volna a számla végösszegében, mint májusban. A 23 133 forintos átlagos kosárérték történelmi csúcsot jelent - még sosem fordult elő, hogy 23 ezer forintnál többet kellett volna adnunk az átlagos bevásárlókosárért. 

Az Árkosár éves árindexe 6,5 százalék lett, ennyivel drágább volt a fiktív családi nagybevásárlásunk a 2020. júniusi szintnél. 

Ennél az év első hónapjaiban magasabb értéket mértünk, de az elmúlt három hónapban alacsonyabb drágulás volt jellemző az áruházakban.

Az Interspar árai a mostani felmérésben 1,6 százalékkal voltak magasabbak, mint egy éve, a másik két áruházban 7 illetve 11 százalék körüli áremelkedést mértünk, az átlagos áremelkedés így alakult 6,5 százalékon. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között ezúttal 7,9 százalékos, mintegy 1900 forintos különbséget mértünk a felmérés során. Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor 20 549 forintból úszhatnánk meg a nagybevásárlást - bár ez jó 2500 forinttal olcsóbb az átlagnál, ezért vagy tripla utazgatásra vagy három bevásárló-csapat szoros koordinációjára lenne szükség, ami nem igazán életszerű.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A tavaly ilyenkor jelentős áremelkedést mutató termékek most értelemszerűen jobban teljesítenek, a tavalyi csúcsok után mind az almáért, mind pedig a sertéspárizsiért kevesebbet kellett most adnunk - a gyümölcs még úgy is olcsóbb lett éves szinten 37,6 százalékkal, hogy az előző havinál 14 százalékkal többet kértek érte júniusban. A párizsi is ennyit drágult egy hónap alatt, de még így is 5,5 százalékkal olcsóbb most, mint tavaly nyáron. 

Az előző hónaphoz képest egyes szénsavas üdítők ára csökkent jelentősebben (-20 százalék), és a sertésmájas is olcsóbb lett 16 százalékkal. A csirkemellfilé és a krumpli ára viszont több mint 20 százalékot emelkedett egy hónap alatt, de 10 százalékot meghaladó havi áremelkedést mértünk a kenyérnél, a tojásnál, a margarinnál és a jeges teánál is.

Az éves áremelkedést ezúttal az alkoholos italok közül a tömény szeszesital vezeti 30 százalékos áremelkedéssel. A 20 százalékot meghaladó mértékben dráguló termékek között továbbra is ott találjuk az étolajat és a margarint, de ebbe a "klubba" csatlakozott most a gyümölcsjoghurt is. 10 százalékot meghaladó áremelést mértünk még a krumplinál, a tojásnál, a kávénál, a tejfölnél és a narancslénál is. Jelentősebb árcsökkenést a már említett almánál (-37,6 százalék), a sertésmájasnál (-16,4 százalék) és a jeges teánál (-10,4 százalék) mértünk a három áruház átlagában.

Az étolaj drágul, de a sertéshús sem lesz sokáig olcsóbb

Az étolaj ára az elmúlt hónapokban azért indult jelentősebb növekedésnek, mert a tavalyi sertéspestis miatt megcsappant állományokat világszerte, de főként Kínában elkezdték újra feltölteni, ami jelentős takarmány-igénnyel jár. A jelentős kereslet a takarmánynövények és a kapcsolódó árupiaci termékek árát felfelé húzza. A sertéspestis felelt egyébként 2020-ban a sertéshús, valamint az abból készülő termékek, így a párizsi árának komolyabb emelkedéséért; a tavalyihoz hasonló alacsony sertéshús-kínálat idén nem várható, ám a takarmányok árának emelkedése magasabb felvásárlási árakat eredményezhet, ami a fogyasztói árakban is hamarosan megjelenhet.

A gabonafélék iránti emelkedett kereslet emellett természetesen a liszt árának növekedésében is várhatóan megjelenik - a tavalyinál magasabb üzemanyagárakkal, növekvő bér- és egyéb költségekkel együtt a hazai pékek is a kenyér árának várható emelkedésére figyelmeztettek nemrég. 

Havi legolcsóbbak - további drágulás előtt álló termékek

Felméréseink során mindig választunk három terméket, és megvizsgáljuk, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol lehet a legolcsóbban beszerezni őket a hipermarketek közül. Ezúttal olyan termékeket választottunk, amelyekről a közelmúltban azt jósolták, hogy komolyabb áremelkedés előtt állnak.

A sertéskaraj a fentebb már említett folyamatok végén drágulhat a közeljövőben. Jelenleg a legolcsóbb karajt a Tescóban találtuk, kilónként mindössze 1159 forintot kértek a magyar húsért. Az Intersparban a Regnum sertéskaraj ottjártunkkor 1249 forintba került, az Auchanban 1699 forintba került egy kiló karaj - igaz, itt a kicsontozott húsért kértek valamivel több pénzt, csontos változatot épp nem árultak.

Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke az RTL Klub híradójának arról beszélt: a szélsőséges időjárás miatt a koratavaszi virágok elfagytak, pedig az akác esetében ez adja a nektár java részét. Idén importméz kerülhet a polcokra a magyar akácméz helyett. Megnéztük, hogyan állunk most ezen a téren. A legolcsóbb vegyes virágmézet az Intersparban találtuk, kilónként 1989 forintba került a saját márkás (S Budget) méz. Az Auchanban maci alakú flakonba töltött magyar virágmézet találtunk 2110 forintos kilónkénti áron, a Tescóban pedig 2351 forintért vehettünk magyar mézet.

Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) mérései szerint a bor is drágább lesz idén - a fehér, oltalom alatt álló, földrajzi jelzéssel ellátott borok feldolgozói értékesítési ára például csaknem 15 százalékkal nőtt. Akinek a fehérborban az (alacsony) ár a legfontosabb, az az Intersparban jár jól: 299 forintért vehet egy üveg Borbár félédes Duna-Tisza-közi cuvée-t. 309 forintért sajátmárkás Vino Blancót vehetünk a Tescóban, az Auchan legolcsóbb fehérbora pedig a 339 forintos La Fiesta volt ottjártunkkor. 

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG