Több mint 14 éve vezetjük havi rendszerességgel a Privátbankár Árkosár-felmérését. Ezúttal június 4-én látogattuk végig három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Az Auchan, a Tesco és az Interspar üzleteit járva azt találtuk, hogy a nyár első hónapjára újra meglódult az áremelkedés az élelmiszerek körében is. Míg az elmúlt 3 hónapban 2,5-3 százalékos drágulást mértünk, júniusban ennek a duplája is összejött a három áruház átlagában.
Az előző hónaphoz képest alacsonyabb árakat találtunk ezúttal az Intersparban, míg a Tescóban 5,5, az Auchanban 6,7 százalékkal nagyobb szám szerepelt volna a számla végösszegében, mint májusban. A 23 133 forintos átlagos kosárérték történelmi csúcsot jelent - még sosem fordult elő, hogy 23 ezer forintnál többet kellett volna adnunk az átlagos bevásárlókosárért.
Az Árkosár éves árindexe 6,5 százalék lett, ennyivel drágább volt a fiktív családi nagybevásárlásunk a 2020. júniusi szintnél.
Ennél az év első hónapjaiban magasabb értéket mértünk, de az elmúlt három hónapban alacsonyabb drágulás volt jellemző az áruházakban.
Az Interspar árai a mostani felmérésben 1,6 százalékkal voltak magasabbak, mint egy éve, a másik két áruházban 7 illetve 11 százalék körüli áremelkedést mértünk, az átlagos áremelkedés így alakult 6,5 százalékon. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között ezúttal 7,9 százalékos, mintegy 1900 forintos különbséget mértünk a felmérés során. Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor 20 549 forintból úszhatnánk meg a nagybevásárlást - bár ez jó 2500 forinttal olcsóbb az átlagnál, ezért vagy tripla utazgatásra vagy három bevásárló-csapat szoros koordinációjára lenne szükség, ami nem igazán életszerű.
Mi lett olcsóbb? Mi drágult?
A tavaly ilyenkor jelentős áremelkedést mutató termékek most értelemszerűen jobban teljesítenek, a tavalyi csúcsok után mind az almáért, mind pedig a sertéspárizsiért kevesebbet kellett most adnunk - a gyümölcs még úgy is olcsóbb lett éves szinten 37,6 százalékkal, hogy az előző havinál 14 százalékkal többet kértek érte júniusban. A párizsi is ennyit drágult egy hónap alatt, de még így is 5,5 százalékkal olcsóbb most, mint tavaly nyáron.
Az előző hónaphoz képest egyes szénsavas üdítők ára csökkent jelentősebben (-20 százalék), és a sertésmájas is olcsóbb lett 16 százalékkal. A csirkemellfilé és a krumpli ára viszont több mint 20 százalékot emelkedett egy hónap alatt, de 10 százalékot meghaladó havi áremelkedést mértünk a kenyérnél, a tojásnál, a margarinnál és a jeges teánál is.
Az éves áremelkedést ezúttal az alkoholos italok közül a tömény szeszesital vezeti 30 százalékos áremelkedéssel. A 20 százalékot meghaladó mértékben dráguló termékek között továbbra is ott találjuk az étolajat és a margarint, de ebbe a "klubba" csatlakozott most a gyümölcsjoghurt is. 10 százalékot meghaladó áremelést mértünk még a krumplinál, a tojásnál, a kávénál, a tejfölnél és a narancslénál is. Jelentősebb árcsökkenést a már említett almánál (-37,6 százalék), a sertésmájasnál (-16,4 százalék) és a jeges teánál (-10,4 százalék) mértünk a három áruház átlagában.
Az étolaj drágul, de a sertéshús sem lesz sokáig olcsóbb
Az étolaj ára az elmúlt hónapokban azért indult jelentősebb növekedésnek, mert a tavalyi sertéspestis miatt megcsappant állományokat világszerte, de főként Kínában elkezdték újra feltölteni, ami jelentős takarmány-igénnyel jár. A jelentős kereslet a takarmánynövények és a kapcsolódó árupiaci termékek árát felfelé húzza. A sertéspestis felelt egyébként 2020-ban a sertéshús, valamint az abból készülő termékek, így a párizsi árának komolyabb emelkedéséért; a tavalyihoz hasonló alacsony sertéshús-kínálat idén nem várható, ám a takarmányok árának emelkedése magasabb felvásárlási árakat eredményezhet, ami a fogyasztói árakban is hamarosan megjelenhet.
A gabonafélék iránti emelkedett kereslet emellett természetesen a liszt árának növekedésében is várhatóan megjelenik - a tavalyinál magasabb üzemanyagárakkal, növekvő bér- és egyéb költségekkel együtt a hazai pékek is a kenyér árának várható emelkedésére figyelmeztettek nemrég.
Havi legolcsóbbak - további drágulás előtt álló termékek
Felméréseink során mindig választunk három terméket, és megvizsgáljuk, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol lehet a legolcsóbban beszerezni őket a hipermarketek közül. Ezúttal olyan termékeket választottunk, amelyekről a közelmúltban azt jósolták, hogy komolyabb áremelkedés előtt állnak.
A sertéskaraj a fentebb már említett folyamatok végén drágulhat a közeljövőben. Jelenleg a legolcsóbb karajt a Tescóban találtuk, kilónként mindössze 1159 forintot kértek a magyar húsért. Az Intersparban a Regnum sertéskaraj ottjártunkkor 1249 forintba került, az Auchanban 1699 forintba került egy kiló karaj - igaz, itt a kicsontozott húsért kértek valamivel több pénzt, csontos változatot épp nem árultak.
Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke az RTL Klub híradójának arról beszélt: a szélsőséges időjárás miatt a koratavaszi virágok elfagytak, pedig az akác esetében ez adja a nektár java részét. Idén importméz kerülhet a polcokra a magyar akácméz helyett. Megnéztük, hogyan állunk most ezen a téren. A legolcsóbb vegyes virágmézet az Intersparban találtuk, kilónként 1989 forintba került a saját márkás (S Budget) méz. Az Auchanban maci alakú flakonba töltött magyar virágmézet találtunk 2110 forintos kilónkénti áron, a Tescóban pedig 2351 forintért vehettünk magyar mézet.
Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) mérései szerint a bor is drágább lesz idén - a fehér, oltalom alatt álló, földrajzi jelzéssel ellátott borok feldolgozói értékesítési ára például csaknem 15 százalékkal nőtt. Akinek a fehérborban az (alacsony) ár a legfontosabb, az az Intersparban jár jól: 299 forintért vehet egy üveg Borbár félédes Duna-Tisza-közi cuvée-t. 309 forintért sajátmárkás Vino Blancót vehetünk a Tescóban, az Auchan legolcsóbb fehérbora pedig a 339 forintos La Fiesta volt ottjártunkkor.