
Szeptember 7-én ismét meglátogattuk három hazai kiskereskedelmi üzletlánc egy-egy hipermarketjét, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez ugyanazt a 30 termékből áló minta-élelmiszerkosarat használtuk, amit 2007 februárja óta minden egyes hónapban - ami legjobban leképezi egy átlagos család hó eleji nagybevásárlását.
A Tesco és az Interspar közelebb került egymáshoz, de továbbra is a brit lánc áll a második helyen. Csak az Auchanban tudtuk 18 ezer forint alatt megtölteni a bevásárlókocsit, az átlagár pedig 18 685 forint lett- Ez 0,7 százalékkal több, mint egy hónapja, és 2,5 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti végösszeget.
![]() |
Az éves árváltozás mértéke százalékban, avagy a Privátbankár Árkosár árindexe |
A legkevesebb pénzből persze akkor úsznánk meg a nagybevásárlást, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják: így 17 ezer forint alatt letudnánk az ügyletet, de ehhez vagy tripla utazgatás vagy tripla létszámú bevásárlócsapat kellene, ami nem túl hatékony.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?
A KSH csütörtökön közli az infláció júliusi alakulásáról szóló adatait. |
Az előző hónaphoz képest a tej és a sajt is átlagosan 15 százalékkal olcsóbban szerezhető be szeptemberben. Ezen kívül még egyes szénsavas üdítőknél és a pezsgőnél mértünk 10 százaléknál nagyobb havi árcsökkenést. Nagyot ugrott viszont a krumpli ára (+38%), drágább a chips is (+22%). 15 százalékos áremelkedést mértünk egyes felvágottaknál és májasoknál, és hasonló mértékben drágult az alma is.
Ha a tavalyi árakkal hasonlítjuk össze a mostaniakat, azt látjuk: 10-15 százalékkal csökkent a sajt, a margarin, a pezsgő és a kóla ára, 10-20 százalék körül mértékben drágult viszont a csirkemell, a tea és az alma is. A legnagyobb, 30 százalékot meghaladó éves áremelkedést a cukornál és a krumplinál mértük.
Havi legolcsóbbak
Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >> |
Ebben a hónapban is kiválasztottunk 3 terméket, és megnéztük, hogy minőségre vagy márkára való tekintet nélkül hol adják a legolcsóbban. Ihletet a Nébih legutóbbi közleményeiből merítettünk: volt gond kecskesajttal, dijoni mustárral és száraztésztával is mostanában. Ami a polcokon maradt, az természetesen mind megfelelő termék - ránéztünk az árcédulákra.
Dijoni mustárt a Tescóban már kilónként 1196 forintért is kaphatunk, mégpedig Olé márkájút. Az Intersparban tubusos dijoni mustárt találtunk kilónként 2095-ért, az Auhan sajátmárkása pedig 2368 forintba kerül kilónként.
A kecskesajt több helyen is akciós volt, és mindenhol nagyjából ugyanannyiért kínálták: 3990 forint az Interspar President akciós kecskesajtja, 3999 forint az Auchanban a Garabonciás érlelt félkemény kecskesajt, és 3999 forint a Tesco versenyzője is, ami kissé kilóg a sorból: füstölt is és ömlesztett is.
Nem akarjuk, hogy eladják a Tescót
Olvasóink 12 százaléka humoránál volt, amikor azt az opciót választotta, hogy (a Tankcsapda nyomán) az egész legyen az ördögé. Nagyjából ugyanennyien szeretnék, ha Mészáros Lőrinc vvenné át a Tescót, vagy esetleg az egyik legnagyobb konkurens, az Auchan. Olvasóink 10 százaléka szerint viszont jót tenne a versenynek, ha egy új külföldi szereplő venné át az áruházakat.
9 százalék szerint legyen a cég a népé, 7 százalék szerint csak simán be kéne zárni az áruházakat. Andy Vajnára és a CBA-ra nem sokan bíznák a céget, ahogy a Tescóval egyszer már hírbe hozott Csányi Sándort sem sokan választották.