4p
Havi árkörképünkben csak egy hipermarketben tapasztaltuk, hogy csökkentették az árakat, összességében valamivel drágább lett a nagybevásárlás, mint egy hónapja vagy épp egy éve - a drágulás azonban nem drasztikus mértékű. Megnéztük, hogy hol adják a legolcsóbb kecskesajtot és dijoni mustárt, és megkérdeztük az olvasóinkat arról, kit látnának szívesen a Tesco helyett, ha esetleg kivonulna a cég az országból.

Szeptember 7-én ismét meglátogattuk három hazai kiskereskedelmi üzletlánc egy-egy hipermarketjét, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez ugyanazt a 30 termékből áló minta-élelmiszerkosarat használtuk, amit 2007 februárja óta minden egyes hónapban - ami legjobban leképezi egy átlagos család hó eleji nagybevásárlását.

Az Auchan, az Interspar és a Tesco hipermarketjeit jártuk végig az árakat figyelve, és azt találtuk: szolidan ugyan, de tovább emelkedett a nagybevásárlás ára. A múlt hónaphoz képest az Auchan volt az egyetlen, ami engedett áraiból: a számla végösszege 5,5 százalékkal alacsonyabb lett, mint egy hónapja. A Tesco viszont 4,7 százalékot emelt árain, az Interspar pedig 2,8 százalékot. Tavaly szeptemberhez képest viszont mindhárom áruházban nőttek az árak, igaz, az Auchanban csak néhány forinttal.

A Tesco és az Interspar közelebb került egymáshoz, de továbbra is a brit lánc áll a második helyen. Csak az Auchanban tudtuk 18 ezer forint alatt megtölteni a bevásárlókocsit, az átlagár pedig 18 685 forint lett- Ez 0,7 százalékkal több, mint egy hónapja, és 2,5 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti végösszeget.

Az éves árváltozás mértéke százalékban, avagy a Privátbankár Árkosár árindexe

A legkevesebb pénzből persze akkor úsznánk meg a nagybevásárlást, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják: így 17 ezer forint alatt letudnánk az ügyletet, de ehhez vagy tripla utazgatás vagy tripla létszámú bevásárlócsapat kellene, ami nem túl hatékony.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH csütörtökön közli az infláció júliusi alakulásáról szóló adatait.

Az előző hónaphoz képest a tej és a sajt is átlagosan 15 százalékkal olcsóbban szerezhető be szeptemberben. Ezen kívül még egyes szénsavas üdítőknél és a pezsgőnél mértünk 10 százaléknál nagyobb havi árcsökkenést. Nagyot ugrott viszont a krumpli ára (+38%), drágább a chips is (+22%). 15 százalékos áremelkedést mértünk egyes felvágottaknál és májasoknál, és hasonló mértékben drágult az alma is.

Ha a tavalyi árakkal hasonlítjuk össze a mostaniakat, azt látjuk: 10-15 százalékkal csökkent a sajt, a margarin, a pezsgő és a kóla ára, 10-20 százalék körül mértékben drágult viszont a csirkemell, a tea és az alma is. A legnagyobb, 30 százalékot meghaladó éves áremelkedést a cukornál és a krumplinál mértük.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ebben a hónapban is kiválasztottunk 3 terméket, és megnéztük, hogy minőségre vagy márkára való tekintet nélkül hol adják a legolcsóbban. Ihletet a Nébih legutóbbi közleményeiből merítettünk: volt gond kecskesajttal, dijoni mustárral és száraztésztával is mostanában. Ami a polcokon maradt, az természetesen mind megfelelő termék - ránéztünk az árcédulákra.

Dijoni mustárt a Tescóban már kilónként 1196 forintért is kaphatunk, mégpedig Olé márkájút. Az Intersparban tubusos dijoni mustárt találtunk kilónként 2095-ért, az Auhan sajátmárkása pedig 2368 forintba kerül kilónként.

A kecskesajt több helyen is akciós volt, és mindenhol nagyjából ugyanannyiért kínálták: 3990 forint az Interspar President akciós kecskesajtja, 3999 forint az Auchanban a Garabonciás érlelt félkemény kecskesajt, és 3999 forint a Tesco versenyzője is, ami kissé kilóg a sorból: füstölt is és ömlesztett is.

Nem akarjuk, hogy eladják a Tescót

Egyre több pletyka röppen fel arról, hogy a brit Tesco értékesítené magyarországi érdekeltségét (is). Nemrég megkérdeztük olvasóinkat, hogy szerintük mi lenne a legjobb, ki venné át a hazai áruházakat. Olvasóink többsége azt szeretné, ha senki se venné át, maradnának nálunk a britek - ez mindenképp jó hír és dicséret az üzletláncnak, majdnem minden harmadik olvasónk így voksolt.

Olvasóink 12 százaléka humoránál volt, amikor azt az opciót választotta, hogy (a Tankcsapda nyomán) az egész legyen az ördögé. Nagyjából ugyanennyien szeretnék, ha Mészáros Lőrinc vvenné át a Tescót, vagy esetleg az egyik legnagyobb konkurens, az Auchan. Olvasóink 10 százaléka szerint viszont jót tenne a versenynek, ha egy új külföldi szereplő venné át az áruházakat.

9 százalék szerint legyen a cég a népé, 7 százalék szerint csak simán be kéne zárni az áruházakat. Andy Vajnára és a CBA-ra nem sokan bíznák a céget, ahogy a Tescóval egyszer már hírbe hozott Csányi Sándort sem sokan választották.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG