5p

Áremelkedéssel fejezték be az évet a hazai hipermarketek. Előző hónaphoz és tavaly év végéhez képest is drágulást mért szokásos Árkosár-felmérésünk. Kosarunkat majdnem egy ezressel többért tudtunk megtölteni, mint novemberben, 20 ezer forint alatt ezúttal sem úsztuk meg a decemberi vásárlást. Az élelmiszerek fele 10 százalékot meghaladóan drágult egy év alatt. 

Vásárlási idősávról tájékoztató felirat egy élelmiszerüzlet ajtaján (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)
Vásárlási idősávról tájékoztató felirat egy élelmiszerüzlet ajtaján (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

Idén 12. alkalommal látogattunk el három áruházlánc egy-egy üzletébe, hogy ezúttal is megnézzük, hogyan alakultak az árak. December elseje sem telt másként, amihez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat hívtuk segítségül. 

Mit találtunk az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban? Minden vizsgált hipermarketben emelkedtek az árak tavalyhoz képest: az Auchan közel 7 százalékkal lett drágább, mint tavaly ilyenkor volt, az Interspar 4,3 százalékot emelt a nagybevásárlás ellenértékén egy év alatt. A Tesco alig, 0,6 százalékkal nagyobb árral dolgozott. Összességében kereken 4 százalékot emeltek az áruházláncok egy év alatt azokon a termékeken, amelyeket az Árkosár-felmérésben vizsgálunk. 
(A KSH a legfrissebb, novemberre vonatkozó inflációs statisztikáit kedden teszi közzé.)

Az előző hónaphoz képest az Auchan és az Interspar árai nagyjából együtt mozogtak – sajnos felfelé. Komolyabb, 7,5 százalékos drágulás volt az Auchannál, 7,4 százalékos pedig az Intersparnál. Novemberhez képest csak a Tesco nem drágult. Itt 0,9 százalékkal került kevesebbe a bevásárlás, mint előző hónapban. A havi átlagos áremelkedés így 4,7 százalékra jött ki.

Összességében 21 580 forint lett a három áruház átlaga, – bár ez nem jelent történelmi csúcsot, szeptemberben bőven 22 ezer forint felett volt a számla vége – mégis, 959 forinttal kellett többet fizetnünk ugyanazokért a termékekért, mint november elején. Ha a tavaly év végi nagybevásárlást nézzük, 822 forinttal többért tölthettük meg a bevásárlókocsit, mint 2019-es utolsó nagybevásárlásunk alkalmával.  

Nem találtunk olyan hipermarketet, ahol 20 ezer forint alatt letudhattuk volna a vásárlást. De ha mindent ott vettünk volna meg, ahol a legolcsóbban beszerezhető, akkor mentünk volna 20 ezer forint alá, egészen pontosan 19 659 forint lett volna a vásárlásunk végösszege, ami 1848 forint spórolást jelente az átlagárhoz képest. De ahogyan minden cikkben, most is megjegyezzük, mindez lehetetlen mutatvány lenne – főleg a koronavírus-járvány idején nem is lenne tanácsos. 

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

2019 decemberéhez képest az általunk vizsgált termékek több mint fele – a 30-ból 16 – 10 százalékot meghaladó mértékben drágult. 32 százalékos drágulást találtunk a száraztésztánál és 20 százalékkal kerül többe az ásványvíz és az olaj is.

10 százalékot meghaladó áremelkedés volt:

  • a tejfölnél (+18 százalék),
  • a teánál (+18 százalék),
  • a sertésmájasnál (+17 százalék),
  • a túródesszertnél (+15 százalék),
  • a lisztnél (+14 százalék),
  • a sajtnál (+14 százalék),
  • a csokoládénál (+13 százalék),
  • a csirkemellnél (+13 százalék),
  • a tojásnál (+11 százalék),
  • a tejnél (+11 százalék),
  • a cukornál (+11 százalék),
  • a pezsgőnél (+11 százalék),
  • és a rizsnél (+10 százalék).

Hogy jó hírekkel is szolgáljunk, komoly árcsökkenést találtunk a zöldségosztályon. A krumpli 25 százalékkal lett olcsóbb egy év alatt. Az alma árából is lefaragtak a hiperek 14 százalékot (előző hónaphoz képest pedig 21 százalékot), a banán ára is lejjebb ment 11 százalékkal egy év alatt.

Havi legolcsóbbak

Ahogy minden egyes Árkosár-felmérés során, így ezúttal sem maradhatott el három termék kiválasztása, amelyeknek külön megnéztük, hol mennyibe kerülnek. Adott a karácsonyi ünnep, ezért választásunk:

  • a szaloncukorra,
  • a pezsgőre
  • és a mandarinra/klementinre esett.

A karácsony kihagyhatatlan kísérője a szaloncukor. Ebből a legolcsóbbat az Auchanban lehet beszerezni, és itt találtuk a legnagyobb választékot is: 899 forint kilós áron 12 féle lédig szaloncukrot kínáltak. Egy százassal kerül többe a Tescóban szintén az ömlesztett édesség. Az Intersparban előre csomagolt, zacskós szaloncukrokat találtunk. A Bonbonetti 345 grammos kiszerelésű szaloncukrait 1199 forintért árulták, így itt a kilós ár 3475 forintra jönne ki.

Aki már nem csak karácsonyra, de szilveszterre is vásárolna, és már most beszerezné a pezsgőt – bár Orbán Viktor miniszterelnök mai bejelentése után a szilveszteri buliknak annyi –, legolcsóbban akkor úszhatja meg a dolgot, ha a Szovjetszkoje Igrisztoje pezsgőt választja, a Tescóban 629 forintért adták üvegjét. Érdekességként: a név senkit se tévesszen meg, nem szovjet/orosz buborékokat rejtenek a palackok. A pezsgőt a teljesen magyar tulajdonú Royalsekt Zrt. gyártja, kizárólag magyar alapanyagokból. Erről egy korábbi cikkünk >>>>

A Tescónál valamivel többért kínálta a pezsgőt az Interspar. Itt 699 forintért Burg muskotályos pezsgőt lehet levenni a polcról a legkedvezőbb áron. Az Auchanban ezúttal 849 forintért találtuk a legolcsóbb buborékost: a Rex Danubius édes pezsgőjét.

Járvány kellős közepén nem árt a vitaminbevitel is. Ezért megnéztük azt is, mennyiért árulják a hiperek a mandarint és klementint. Mandarint az Intersparban mérték a legolcsóbban, az olasz import gyümölcsöt 349 forintos kilós áron adták. Az Auchanban és a Tescóban is egyaránt 499 forintért kínálták a gyümölcsöket. Míg az előzőben olasz és spanyol klementin közül is lehetett választani ennyiért, a Tescóban mandarint találtunk ezért az áron.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG