5p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Áremelkedéssel fejezték be az évet a hazai hipermarketek. Előző hónaphoz és tavaly év végéhez képest is drágulást mért szokásos Árkosár-felmérésünk. Kosarunkat majdnem egy ezressel többért tudtunk megtölteni, mint novemberben, 20 ezer forint alatt ezúttal sem úsztuk meg a decemberi vásárlást. Az élelmiszerek fele 10 százalékot meghaladóan drágult egy év alatt. 

Vásárlási idősávról tájékoztató felirat egy élelmiszerüzlet ajtaján (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)
Vásárlási idősávról tájékoztató felirat egy élelmiszerüzlet ajtaján (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

Idén 12. alkalommal látogattunk el három áruházlánc egy-egy üzletébe, hogy ezúttal is megnézzük, hogyan alakultak az árak. December elseje sem telt másként, amihez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat hívtuk segítségül. 

Mit találtunk az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban? Minden vizsgált hipermarketben emelkedtek az árak tavalyhoz képest: az Auchan közel 7 százalékkal lett drágább, mint tavaly ilyenkor volt, az Interspar 4,3 százalékot emelt a nagybevásárlás ellenértékén egy év alatt. A Tesco alig, 0,6 százalékkal nagyobb árral dolgozott. Összességében kereken 4 százalékot emeltek az áruházláncok egy év alatt azokon a termékeken, amelyeket az Árkosár-felmérésben vizsgálunk. 
(A KSH a legfrissebb, novemberre vonatkozó inflációs statisztikáit kedden teszi közzé.)

Az előző hónaphoz képest az Auchan és az Interspar árai nagyjából együtt mozogtak – sajnos felfelé. Komolyabb, 7,5 százalékos drágulás volt az Auchannál, 7,4 százalékos pedig az Intersparnál. Novemberhez képest csak a Tesco nem drágult. Itt 0,9 százalékkal került kevesebbe a bevásárlás, mint előző hónapban. A havi átlagos áremelkedés így 4,7 százalékra jött ki.

Összességében 21 580 forint lett a három áruház átlaga, – bár ez nem jelent történelmi csúcsot, szeptemberben bőven 22 ezer forint felett volt a számla vége – mégis, 959 forinttal kellett többet fizetnünk ugyanazokért a termékekért, mint november elején. Ha a tavaly év végi nagybevásárlást nézzük, 822 forinttal többért tölthettük meg a bevásárlókocsit, mint 2019-es utolsó nagybevásárlásunk alkalmával.  

Nem találtunk olyan hipermarketet, ahol 20 ezer forint alatt letudhattuk volna a vásárlást. De ha mindent ott vettünk volna meg, ahol a legolcsóbban beszerezhető, akkor mentünk volna 20 ezer forint alá, egészen pontosan 19 659 forint lett volna a vásárlásunk végösszege, ami 1848 forint spórolást jelente az átlagárhoz képest. De ahogyan minden cikkben, most is megjegyezzük, mindez lehetetlen mutatvány lenne – főleg a koronavírus-járvány idején nem is lenne tanácsos. 

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

2019 decemberéhez képest az általunk vizsgált termékek több mint fele – a 30-ból 16 – 10 százalékot meghaladó mértékben drágult. 32 százalékos drágulást találtunk a száraztésztánál és 20 százalékkal kerül többe az ásványvíz és az olaj is.

10 százalékot meghaladó áremelkedés volt:

  • a tejfölnél (+18 százalék),
  • a teánál (+18 százalék),
  • a sertésmájasnál (+17 százalék),
  • a túródesszertnél (+15 százalék),
  • a lisztnél (+14 százalék),
  • a sajtnál (+14 százalék),
  • a csokoládénál (+13 százalék),
  • a csirkemellnél (+13 százalék),
  • a tojásnál (+11 százalék),
  • a tejnél (+11 százalék),
  • a cukornál (+11 százalék),
  • a pezsgőnél (+11 százalék),
  • és a rizsnél (+10 százalék).

Hogy jó hírekkel is szolgáljunk, komoly árcsökkenést találtunk a zöldségosztályon. A krumpli 25 százalékkal lett olcsóbb egy év alatt. Az alma árából is lefaragtak a hiperek 14 százalékot (előző hónaphoz képest pedig 21 százalékot), a banán ára is lejjebb ment 11 százalékkal egy év alatt.

Havi legolcsóbbak

Ahogy minden egyes Árkosár-felmérés során, így ezúttal sem maradhatott el három termék kiválasztása, amelyeknek külön megnéztük, hol mennyibe kerülnek. Adott a karácsonyi ünnep, ezért választásunk:

  • a szaloncukorra,
  • a pezsgőre
  • és a mandarinra/klementinre esett.

A karácsony kihagyhatatlan kísérője a szaloncukor. Ebből a legolcsóbbat az Auchanban lehet beszerezni, és itt találtuk a legnagyobb választékot is: 899 forint kilós áron 12 féle lédig szaloncukrot kínáltak. Egy százassal kerül többe a Tescóban szintén az ömlesztett édesség. Az Intersparban előre csomagolt, zacskós szaloncukrokat találtunk. A Bonbonetti 345 grammos kiszerelésű szaloncukrait 1199 forintért árulták, így itt a kilós ár 3475 forintra jönne ki.

Aki már nem csak karácsonyra, de szilveszterre is vásárolna, és már most beszerezné a pezsgőt – bár Orbán Viktor miniszterelnök mai bejelentése után a szilveszteri buliknak annyi –, legolcsóbban akkor úszhatja meg a dolgot, ha a Szovjetszkoje Igrisztoje pezsgőt választja, a Tescóban 629 forintért adták üvegjét. Érdekességként: a név senkit se tévesszen meg, nem szovjet/orosz buborékokat rejtenek a palackok. A pezsgőt a teljesen magyar tulajdonú Royalsekt Zrt. gyártja, kizárólag magyar alapanyagokból. Erről egy korábbi cikkünk >>>>

A Tescónál valamivel többért kínálta a pezsgőt az Interspar. Itt 699 forintért Burg muskotályos pezsgőt lehet levenni a polcról a legkedvezőbb áron. Az Auchanban ezúttal 849 forintért találtuk a legolcsóbb buborékost: a Rex Danubius édes pezsgőjét.

Járvány kellős közepén nem árt a vitaminbevitel is. Ezért megnéztük azt is, mennyiért árulják a hiperek a mandarint és klementint. Mandarint az Intersparban mérték a legolcsóbban, az olasz import gyümölcsöt 349 forintos kilós áron adták. Az Auchanban és a Tescóban is egyaránt 499 forintért kínálták a gyümölcsöket. Míg az előzőben olasz és spanyol klementin közül is lehetett választani ennyiért, a Tescóban mandarint találtunk ezért az áron.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos mininálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
Vásárló Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain
PR | 2025. január 15. 11:52
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!
Vásárló Magyarországon bevált recepttel hódít külföldön a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:58
A Lidl Parkside névre keresztelt magyarországi outlet áruháza, amely Biatorbágyon található. Most a prágaiak is kaptak egyet. 
Vásárló PMS kezelése: a viszcerális terápia alkalmazása a menstruációs görcsök enyhítésére
Márkázott tartalom | 2025. január 13. 10:43
A premenstruációs szindróma sok nő életét megnehezíti, melynek tünetei rendkívül változatosak, mind fizikai, mind érzelmi szinten jelentkezhetnek. Az érintettek tapasztalhatnak ingerlékenységet, hangulatingadozást, feszültséget vagy akár depresszióra emlékeztető tüneteket. 
Vásárló Nagyon rosszul indul az év: olyasmi közeleg a magyar boltokban, amit soha nem akartunk látni
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. január 13. 05:47
Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 
Vásárló Ezekbe fektess, ha az online jelenléted szeretnéd erősíteni!
Márkázott tartalom | 2025. január 12. 10:11
  Az online jelenlét egyre fontosabb szerepet játszik a vállalkozások sikerében, legyen szó egyéni vállalkozásról vagy multinacionális cégről. A digitalizáció térnyerésével már nem elég egy egyszerű weboldal vagy közösségi média profil. Ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, és valódi eredményeket érj el, célzott stratégiára és befektetésekre van szükség. De melyek azok a területek, amelyekre mindenképp érdemes koncentrálni?
Vásárló Hitelprogramok, amelyek komoly segítséget jelenthetnek a cégek számára
Márkázott tartalom | 2025. január 11. 12:07
Modern világunkban különféle megoldások támogatják a cégek működését. Ilyen az az integrált szoftverrendszer is, az úgynevezett ERP, amely segítségével a vezetőség azonnal lehívhat fontos információkat.
Vásárló Hogyan rendezzünk be egy élelmiszerboltot?
Márkázott tartalom | 2025. január 8. 11:04
Természetesen egy új vállalkozás indítása tele van izgalmakkal és kihívásokkal. Ahhoz, hogy minél nagyobb hatékonysággal induljon már az első időszak, alapos tervezésre van szükség. Az élelmiszeripari boltok berendezése nagymértékben hozzájárul az üzlet sikeréhez. Ebben pedig a polcok jelentik a legnagyobb segítséget.
Vásárló Ideje felturbózni az otthoni világítást
Márkázott tartalom | 2025. január 7. 11:14
A LED szalagok már hosszú évek óta töretlen népszerűségnek örvendenek. Ma már többféle változatuk érhető el a piacon, így alaposan át kell gondolni, hogy végül melyikre esik a választásunk. Tökéletes megoldás bármely helyiségbe otthon, de akár a munkahelyen az irodában is felszerelhetünk ilyen kiegészítőt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG