6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Tovább lassult az élelmiszerárak emelkedésének tempója: a Privátbankár novemberi Árkosár-felmérése alapján idei mélypontja közelébe esett egy átlagos család havi nagybevásárlásának ellenértéke - hosszú idő után először egyetlen terméknél sem mértünk kiugró éves áremelkedést. Az előző hónaphoz képest pedig 5,5 százalékkal olcsóbb lett a nagybevásárlás. Kérdés, hogy a frissen bejelentett, a kiskereskedelmet is érintő szigorítások hogyan befolyásolják majd az élelmiszerárakat az év hátralévő részében.

Az augusztusi csúcsot követően az elmúlt két hónapban az általános inflációt meghaladó, de csökkenő mértékű élelmiszár-emelkedést mért a Privátbankár.hu több mint 13 éve vezetett Árkosár-felmérése. Novemberben is végigjártuk három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, és nem csak a csökkenő trend folytatódását tapasztaltuk: az éves áremelkedés szintje egy éve nem látott mélypontra esett 30 élelmiszert tartalmazó, egy átlagos család havi nagybevásárlását leképező minta-kosarunk esetében.

Olcsóbb, mint egy hónapja, kevéssel drágább, mint egy éve

Az Auchan, az Interspar és a Tesco egyaránt csökkentett árain októberhez képest. A legtöbbet a Tesco engedett az előző havi árakból, közel 10 százalékot; az Auchan 4,4, az Interspar 1,8 százalékkal lett olcsóbb egy hónap alatt. Összességében 5,5 százalékos az átlagos árcsökkenés egyhavi viszonylatban.

Éves szinten, az előző év novemberéhez képest ezúttal is emelkedtek az árak, de a korábbi hónapoknál jóval alacsonyabb mértékben: az áruházak között viszonylag kicsi a szórás, 1 és 4,3 százalék között mozog, az éves árindex 3 százalékos áremelkedést mutat. Ennél alacsonyabbat régen láttunk - egészen pontosan egy évvel ezelőtt, 2019. novemberében. 

A KSH legutóbbi (szeptemberre vonatkozó) inflációs adatközlése 3,8 százalékos általános és 7,3 százalékos élelmiszerekre vonatkozó drágulásról szólt, ennél jóval alacsonyabb az általunk mért mostani érték. (Az októberre vonatkozó inflációs adatokat kedden teszi közzé a KSH.)

A folyamat általános, nem egyetlen kiugró értéknek köszönhető: erről árulkodik, hogy rendkívül kicsi a különbség az egyes áruházak között - a legdrágább és a legolcsóbb áruház között mindössze 64 forint (!) az eltérés. Az átlagos kosárérték 20 549 forint lett novemberben.

Ennyiért utoljára idén januárban tölthettük meg a kosarunkat.

Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor is 19 032 forintot kellene fizetnünk, ami nagyjából 1500 forintos különbséget jelent az átlaghoz képest.

Boltzár nincs, de korlátozás van - mi lesz az árakkal?

Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn újabb szigorításokat jelentett be, ami a kiskereskedelmet is érinti. Az üzletek csak este 7 óráig lehetnek nyitva, időseknek kijelölt bevásárlási idősáv bevezetéséről egyelőre nincs szó. A tavaszi lezárások és pánikvásárlásoik idején szignifikáns áremelkedést láthattunk a boltokban - ebben ugyan valamelyest közrejátszhattak a hirtelen megugró kereslet miatt fellépő ellátási zavarok is, de inkább a gyenge forint, az emelkedő béköltségek és az idény-élelmiszerek gyenge termése állt a háttérben. 

A pánikvásárlók egy (remélhetőleg nagyobb) része mostanra megtanulhatta, hogy nem kell készlethiánytól félni, a legnagyobb rohamok idején is legfelejebb ideiglenesen ürülhettek ki a polcok, így talán kevesebben akarnak majd hónapokra előre betárazni tartós élelmiszerből. Másrészt a kereskedők is felkészülhettek a korlátozásra és az irracionális vásárlói magatartásra, így megfelelő készletezéssel, az egyszerre megvásárolható termékek számának korlátozásával kisimíthatják az ellátási görbét. Sokat feljesztettek a kereskedők az online vásárlási megoldásokon is, amelyek a vevők körében is népszerűbbek lettek, ez is segíthet a zavartalan ellátás biztosításában, ha a kiszállítói kapacitást kellőképp meg tudják növelni az áruházláncok. 

Az viszont könnyen előfordulhat, hogy a munkaidő vége és az este 7 órai zárás között tömegjelenetek alakulnak ki a boltokban, amelyet nem feltétlenül tud majd követni a polcszerviz - ilyenkor lehet, hogy szűkebb választék lesz elérhető a vásárlóknak, bizonyos termékekből csak a drágábbat tudják majd választani. Az is borítékolható, hogy az otthoni munkavégzés előtérbe kerülése és az (egyelőre középfokú) iskolák bezárása miatt többen kényszerülnek otthon főzni, a gyerekeknek napi háromszori-négszeri étkezést biztosítani, így a kereslet az alapanyagok iránt megnő. Következő havi Árkosár-felméréseinkben ezt is kiemelten figyelemmel követjük majd.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Teljesen elszoktunk attól, hogy jelentősebb áremelésről nem tudunk beszámolni, de havi összehasonlításban ez a helyzet: egyetlen termék ára sem emelkedett kétszámjegyű, azaz 10 százalékot meghaladó mértékben. 23 százalékkal olcsóbb lett viszont a sertésmájas, 18 százalékkal egyes tömény szeszesitalok és 13 százalék körüli mértékben csökkent az alma, a kávé, a tea, a csirkemell-filé ára egy hónap alatt.

Éves összehasonlításban továbbra is az alma áremelkedése vezet (+74 százalék), 20 százalékot meghaladó mértékben drágult az ásványvíz és egyes szénsavas üdítők. 10 százaléknál többet drágult még a kenyér, a tojás, az étolaj, a cukor, a sertéspárizsi is. Jelentősebb, 20 százalék körüli árcsökkenést mértünk a banánnál, a májasnál és a csirkemellnél is tavaly novemberhez képest.

Havi legolcsóbbak

Ismét kiválasztottunk három terméket, és megvizsgáltuk, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol adják őket a legolcsóbban. A november 11-i Márton-nap előtt felmértük a libacomb-kínálatot a hipermarketekben - hiszen a mondás úgy tartja, "aki Márton napon libát nem eszik, egész éven át éhezik". A legolcsóbb libacombot az Auchanban találtuk, kilónként 2499 forintot kértek érte, az Intersparban 2699 forint volt az árcédulán, a Tescóban 2799-ért adták a húst. Mindhárom hipermarketben magyar terméket kínáltak a hűtőpultban.

Idén is sokan tartják meg a száraz novembert (bár a jelenlegi helyzetben ez talán még az absztinenseknek is a szokásosnál komolyabb kihívást jelenthet) - nekik segíthet az az információ, hogy az alkoholmentes (0,0 százalékos alkoholtartalmú, nem ízesített, dobozos) sörök közül a legolcsóbbat a Tescóban találtuk - egy doboz sajátmárkás Rastingerért 199 forintot kértek. Az Intersparban egy doboz Dreher 209 forintba került ottjártunkkor, az Auchan legolcsóbb teljesen alkoholmentes söre a Soproni Szűz volt 239-ért.

Bár a Mikulás érkezéséig még csaknem egy hónap van, ez nem látszik meg a kínálaton: a hipermarketek máris tele vannak csokimikulásokkal (és egyébként karácsonyfa-díszekkel is). Aki korán és olcsón akarja letudni a beszerzést, annak jó tudni, hogy az Auchanban a Szerencsi márkájú csokimikulás kilónként 4359 forintba kerül, a Tesco legolcsóbb terméke kilónként 6138 forintért a Boci mikulás, az Intersparé pedig a 25 grammos Tibi 6360 forintos kilónkénti áron. (A nem igazi csokoládéból, hanem bevonómasszából készült termékeket nem vizsgáltuk.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Előzzük meg a penészedést az újonnan épített otthonokban!
Márkázott tartalom | 2024. november 10. 14:02
Nem csupán a régi házakban, hanem az újonnan épült otthonokban is sokak életét megkeseríti a penész, amely nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem az egészségre is káros hatással van, pénzbe kerül a folyamatos eltávolítása, így minél előbb meg kell szabadulni tőle.
Vásárló Jöhetnek az új visszaváltó-automaták további termékek esetén a brit üzletekben
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 10. 11:25
Alig szokták meg az emberek az üdítőpalackok és -dobozok visszaváltó automatáit, máris azon törik a fejüket a kereskedők, hogy milyen további termékek esetén lehetne hasonló gépeket bevezetni.
Vásárló Újabb változás a boltláncokban: kaszálnak a szokatlan időjáráson
Buksza blog | 2024. november 9. 16:18
A klímaváltozás miatt megszokottá váltak a furcsa időjárási jelenségek, amelyek befolyásolják a vásárlói keresletet is. Innen már csak egy lépés, hogyan használhatják ki ezt az áruházláncok.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG