6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Tovább lassult az élelmiszerárak emelkedésének tempója: a Privátbankár novemberi Árkosár-felmérése alapján idei mélypontja közelébe esett egy átlagos család havi nagybevásárlásának ellenértéke - hosszú idő után először egyetlen terméknél sem mértünk kiugró éves áremelkedést. Az előző hónaphoz képest pedig 5,5 százalékkal olcsóbb lett a nagybevásárlás. Kérdés, hogy a frissen bejelentett, a kiskereskedelmet is érintő szigorítások hogyan befolyásolják majd az élelmiszerárakat az év hátralévő részében.

Az augusztusi csúcsot követően az elmúlt két hónapban az általános inflációt meghaladó, de csökkenő mértékű élelmiszár-emelkedést mért a Privátbankár.hu több mint 13 éve vezetett Árkosár-felmérése. Novemberben is végigjártuk három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, és nem csak a csökkenő trend folytatódását tapasztaltuk: az éves áremelkedés szintje egy éve nem látott mélypontra esett 30 élelmiszert tartalmazó, egy átlagos család havi nagybevásárlását leképező minta-kosarunk esetében.

Olcsóbb, mint egy hónapja, kevéssel drágább, mint egy éve

Az Auchan, az Interspar és a Tesco egyaránt csökkentett árain októberhez képest. A legtöbbet a Tesco engedett az előző havi árakból, közel 10 százalékot; az Auchan 4,4, az Interspar 1,8 százalékkal lett olcsóbb egy hónap alatt. Összességében 5,5 százalékos az átlagos árcsökkenés egyhavi viszonylatban.

Éves szinten, az előző év novemberéhez képest ezúttal is emelkedtek az árak, de a korábbi hónapoknál jóval alacsonyabb mértékben: az áruházak között viszonylag kicsi a szórás, 1 és 4,3 százalék között mozog, az éves árindex 3 százalékos áremelkedést mutat. Ennél alacsonyabbat régen láttunk - egészen pontosan egy évvel ezelőtt, 2019. novemberében. 

A KSH legutóbbi (szeptemberre vonatkozó) inflációs adatközlése 3,8 százalékos általános és 7,3 százalékos élelmiszerekre vonatkozó drágulásról szólt, ennél jóval alacsonyabb az általunk mért mostani érték. (Az októberre vonatkozó inflációs adatokat kedden teszi közzé a KSH.)

A folyamat általános, nem egyetlen kiugró értéknek köszönhető: erről árulkodik, hogy rendkívül kicsi a különbség az egyes áruházak között - a legdrágább és a legolcsóbb áruház között mindössze 64 forint (!) az eltérés. Az átlagos kosárérték 20 549 forint lett novemberben.

Ennyiért utoljára idén januárban tölthettük meg a kosarunkat.

Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor is 19 032 forintot kellene fizetnünk, ami nagyjából 1500 forintos különbséget jelent az átlaghoz képest.

Boltzár nincs, de korlátozás van - mi lesz az árakkal?

Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn újabb szigorításokat jelentett be, ami a kiskereskedelmet is érinti. Az üzletek csak este 7 óráig lehetnek nyitva, időseknek kijelölt bevásárlási idősáv bevezetéséről egyelőre nincs szó. A tavaszi lezárások és pánikvásárlásoik idején szignifikáns áremelkedést láthattunk a boltokban - ebben ugyan valamelyest közrejátszhattak a hirtelen megugró kereslet miatt fellépő ellátási zavarok is, de inkább a gyenge forint, az emelkedő béköltségek és az idény-élelmiszerek gyenge termése állt a háttérben. 

A pánikvásárlók egy (remélhetőleg nagyobb) része mostanra megtanulhatta, hogy nem kell készlethiánytól félni, a legnagyobb rohamok idején is legfelejebb ideiglenesen ürülhettek ki a polcok, így talán kevesebben akarnak majd hónapokra előre betárazni tartós élelmiszerből. Másrészt a kereskedők is felkészülhettek a korlátozásra és az irracionális vásárlói magatartásra, így megfelelő készletezéssel, az egyszerre megvásárolható termékek számának korlátozásával kisimíthatják az ellátási görbét. Sokat feljesztettek a kereskedők az online vásárlási megoldásokon is, amelyek a vevők körében is népszerűbbek lettek, ez is segíthet a zavartalan ellátás biztosításában, ha a kiszállítói kapacitást kellőképp meg tudják növelni az áruházláncok. 

Az viszont könnyen előfordulhat, hogy a munkaidő vége és az este 7 órai zárás között tömegjelenetek alakulnak ki a boltokban, amelyet nem feltétlenül tud majd követni a polcszerviz - ilyenkor lehet, hogy szűkebb választék lesz elérhető a vásárlóknak, bizonyos termékekből csak a drágábbat tudják majd választani. Az is borítékolható, hogy az otthoni munkavégzés előtérbe kerülése és az (egyelőre középfokú) iskolák bezárása miatt többen kényszerülnek otthon főzni, a gyerekeknek napi háromszori-négszeri étkezést biztosítani, így a kereslet az alapanyagok iránt megnő. Következő havi Árkosár-felméréseinkben ezt is kiemelten figyelemmel követjük majd.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Teljesen elszoktunk attól, hogy jelentősebb áremelésről nem tudunk beszámolni, de havi összehasonlításban ez a helyzet: egyetlen termék ára sem emelkedett kétszámjegyű, azaz 10 százalékot meghaladó mértékben. 23 százalékkal olcsóbb lett viszont a sertésmájas, 18 százalékkal egyes tömény szeszesitalok és 13 százalék körüli mértékben csökkent az alma, a kávé, a tea, a csirkemell-filé ára egy hónap alatt.

Éves összehasonlításban továbbra is az alma áremelkedése vezet (+74 százalék), 20 százalékot meghaladó mértékben drágult az ásványvíz és egyes szénsavas üdítők. 10 százaléknál többet drágult még a kenyér, a tojás, az étolaj, a cukor, a sertéspárizsi is. Jelentősebb, 20 százalék körüli árcsökkenést mértünk a banánnál, a májasnál és a csirkemellnél is tavaly novemberhez képest.

Havi legolcsóbbak

Ismét kiválasztottunk három terméket, és megvizsgáltuk, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol adják őket a legolcsóbban. A november 11-i Márton-nap előtt felmértük a libacomb-kínálatot a hipermarketekben - hiszen a mondás úgy tartja, "aki Márton napon libát nem eszik, egész éven át éhezik". A legolcsóbb libacombot az Auchanban találtuk, kilónként 2499 forintot kértek érte, az Intersparban 2699 forint volt az árcédulán, a Tescóban 2799-ért adták a húst. Mindhárom hipermarketben magyar terméket kínáltak a hűtőpultban.

Idén is sokan tartják meg a száraz novembert (bár a jelenlegi helyzetben ez talán még az absztinenseknek is a szokásosnál komolyabb kihívást jelenthet) - nekik segíthet az az információ, hogy az alkoholmentes (0,0 százalékos alkoholtartalmú, nem ízesített, dobozos) sörök közül a legolcsóbbat a Tescóban találtuk - egy doboz sajátmárkás Rastingerért 199 forintot kértek. Az Intersparban egy doboz Dreher 209 forintba került ottjártunkkor, az Auchan legolcsóbb teljesen alkoholmentes söre a Soproni Szűz volt 239-ért.

Bár a Mikulás érkezéséig még csaknem egy hónap van, ez nem látszik meg a kínálaton: a hipermarketek máris tele vannak csokimikulásokkal (és egyébként karácsonyfa-díszekkel is). Aki korán és olcsón akarja letudni a beszerzést, annak jó tudni, hogy az Auchanban a Szerencsi márkájú csokimikulás kilónként 4359 forintba kerül, a Tesco legolcsóbb terméke kilónként 6138 forintért a Boci mikulás, az Intersparé pedig a 25 grammos Tibi 6360 forintos kilónkénti áron. (A nem igazi csokoládéból, hanem bevonómasszából készült termékeket nem vizsgáltuk.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG