7p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt években Magyarországra is begyűrűzött az Amerikában évtizedes hagyománynak számító Black Friday, azaz a fekete péntek. Az akciók nagy ünnepén az üzletek, webáruházak komoly árengedményekkel próbálják vásárlásra ösztönözni az embereket, bár meglehet, nem a legjobb eszközökkel csinálják az online és a hagyományos kereskedelem szereplői. Papp-Váry Árpádot, a Budapesti Metropolitan Egyetem marketing mesterszakának vezetőjét, a Magyar Marketing Szövetség alelnökét kérdeztük. Interjú.
Papp-Váry Árpád

Privátbankár.hu (Pb.): Mennyire kezdik felismerni a hazai kereskedelemben ennek a napnak a fontosságát?

Papp-Váry Árpád (P-V. Á.): Nagyon terjed Magyarországon is. Minden tekintetben egyre jobban látszik, hogy erre a napra akciókat hirdetnek a cégek, évről-évre növekszik ezeknek a száma. A kérdés inkább az, hogy jól csinálják-e, az üzletnek jót tesz-e? A márkaépítéssel ugyanis ellentétes az akció. Ettől függetlenül nagy szükség van a marketingben akcióra, csak azt ügyesen kell csinálni.

Pb: Hol hibáznak a kereskedők?

P-V. Á.: Olyat nem nagyon szabad csinálni, hogyha van egy termékújdonságunk, azzal a Black Friday-en jövünk ki. Ha van egy vadonatúj termékünk, azt ne rögtön akciósan vezessük be, hanem próbáljuk normál áron adni. Netán még magasabb áron is lehet, hiszen mindig vannak innovátorok, akik így is megveszik. Később aztán lehet akciózni a terméket.

Pb: Milyen árukat ajánlott ilyenkor akciózni?

P-V. Á.: Készlet- és raktárkisöprésre kifejezetten jó a Black Friday. Olyan terméket adni kedvezményes áron, amely nagyon nagy mennyiségben áll rendelkezésre, amikből hónapok óta beragadt, eladhatatlan készletekeink vannak. Ha ezekre adunk egy komolyabb árkedvezményt, teljesen működő út a Black Friday.

Pb: Van különbség a magyar és amerikai fekete péntek között?

P-V. Á.: Az amerikairól lehet látni olyan videókat, ahol a vásárlók a boltokban tolonganak, lökik, tapossák, egymást. Magyarországon nem mondom, hogy ne lettek volna ilyen kampányok, ha nem is ehhez a naphoz kötődően. Gondoljunk csak az Electro World áruházának megnyitójára 2002-ben. Egy jó ajánlattal, nagyon nagy árkedvezménnyel mindig lehet vevőket bevonzani. Látni kell, hogy most már a Black Friday nem csak a boltokban jelent kedvezményeket, hanem online is, ahol szintén beindul az őrület és a tolongás. Megnyílik az akció éjfélkor vagy kicsit később, reggel 6, 8 órakor, az emberek a számítógép előtt ülnek és kattintanak, amilyen gyorsan csak tudnak. Gyakran előfordul, hogy a legkedvezőbb ár-érték arányú termékből viszonylag kevés van, és nagyon hamar elfogy.

Pb: Az utóbbi időben nem is egy napra korlátozódik, az akcióhullám akár 1-2 hétig is tart.

P-V. Á.: Klasszikusan egy nap. Furcsán is néz ki, hogy valaminek az a neve, hogy Black Friday, mégis van már belőle Black Saturday, Black Sunday. Bár például a kedvezményes utazási csomagoknál előfordulhat, hogy nem csak pénteken lehet foglalni, hanem még a hétvégén is, hogy együtt tudja meghozni a döntést a család. Fontos alapszabály minden akciónál: nem szabad határidőt meghosszabbítani! Annál rosszabb nincs, minthogy az mondani "A nagy sikerre való tekintettel meghosszabbítjuk az akciónkat". Ilyen esetben mindenki tudja, hogy az nem volt sikeres. Ezt semmiképpen sem javasolnám. Mint ahogy azt sem, hogy az akciókat elhúzzák több napra, több hétre. Ez sem egy jó eszköz. Talán fel lehet csigázni a vásárlókat egy elő Black Friday-jel, de ezt is röviden használjuk, amivel inkább ráterelhetjük az embereket az igazi Black Friday-re.

Pb: Mik azok a jó marketing eszközök, amelyeket érdemes bevetnie az üzleteknek, webáruházaknak?

P-V. Á.: Lehet külön termékkategóriákban és idősávokban akciókat hirdetni. Sokszor előfordul, hogy a napnak már a legelején elviszik a legjobb, legizgalmasabb termékeket és aztán nincs már igazán forgalom. Ez ellensúlyozható főleg online, de akár a hagyományos üzletek esetében is, ha óránként más-más akciók vannak. Akár előre is meg mondhatjuk, mi lesz, akár nem áruljuk el, a vevők várni fogják. De ilyenkor tényleg olyan kedvezménnyel kell előállni, ami új, ami más, és semmiképp sem rosszabb annál, mint ami volt már a nap során.

Itt ki lehet még emelni az árukapcsolást. Alapszabály, hogy a legkönnyebb annak eladni, aki éppen vásárol. Ekkor a vásárló benne van egyfajta fizikai, érzelmi állapotban. Betett valamit a webáruházban a kosarába, legyen az például egy laptop. Ezután megjelennek a vásárolni kívánt áruhoz kapcsolódva újabb termékek, az egértől kezdve a hangfalig. Ez a marketing eszköz normál esetben is fontos, hogy működjön, de egy Black Friday-nél még inkább az lehet.

Vásárlók a fekete péntek napján az egyik elektronikai áruházban (Forrás: MTI Fotó, Balázs Attila)

Hogy még egy példát hozzak, ha a vásárlás meghalad egy összeget, különböző ajándékokat lehet adni a kedvezményes termék mellé. Minél magasabb a vásárolt összeg, lehet nagyobb az ajándék értéke is. Ezeket a meglepetéseket szintén szeretni szokták. 

Pb: Mi az emberek fő motivációja fekete pénteken? Mi hajtja a vásárlókat a számítógép előtt ülve vagy a boltokat járva?

P-V. Á.: Többféle szegmenst különböztetünk meg. Vannak a tudatos vásárlók. Vannak, akik csak azt mondják, körülnéznek a webáruházban. Ne csak abban gondolkodjuk, hogy kizárólag a fogyasztói piac létezik. Vannak olyan fogyasztók, akik már a karácsonyi bevásárlásra készülnek, és van egy olyan csoport is, akik azt mondják, a Black Friday a legjobb árakció, ahol jó ár-érték arányban tudnak vásárolni. Megjelennek a céges vásárlók is, akik ilyenkor szerzik be például az informatikai eszközeiket. Ezek a cégek nagyobb mennyiségben vásárolnak, ugyanakkor nekik is fontos, hogy jó áron szerezzék be a termékeket.

Pb: Mennyire márkahűek a vásárlók? Vagy egyetlen cél létezik, a vásárlás, legyen az bármelyik akciós márka?

P-V. Á.: Van egy márkatudatosság, de van márkaváltási szándék, hajlandóság is a vásárlókban. Van, aki direkt egy adott márkát keres, és csak azt nézi, hogy annál a márkánál milyen akciók vannak. Van ez a fajta tudatosság. Van olyan is, aki például egy mobiltelefon vásárlásnál meghúzza azt az összeget, amit a telefonra hajlandó áldozni, és akkor azt mondja, az a kategóriájú telefon mondjuk 20 ezer forinttal olcsóbb fog lenni az akcióban, és ahhoz képest nézi az árakat, márkákat.

Pb: Mire figyeljenek a vásárlók a Black Friday alatt?

P-V. Á.: Megbízhatatlan forrásból normál esetben sem érdemes vásárolni, ez igaz a Black Friday idején is. Ha egyébként is problémásnak érezzük a céget, korábban rossz tapasztalatunk volt, valószínűleg most sem lesz másként. Esetleg kisebb áruházaknál előfordulhat, hogy míg máskor adtak ingyenes házhozszállítást, most nem adnak. Azok a cégek, akik egyébként is megbízhatóak, azok ilyenkor is tisztességesen csinálják az akciókat.

Pénteken tényleg itt van a Black Friday – eddig megjelent cikkeink a témában:

- A fekete péntek története: Jön a pénzszórás nagy ünnepe - nem akármilyen történet rejtőzik mögötte>>>

- A webáruházak forgalmáról: Gyújtják az akcióbombákat – négy nap múlva jön az igazi robbanás>>>

- Mire figyeljenek a vásárlók és a kereskedők? A Gazdasági Versenyhivatal eljárásai és tanácsai: Nyakunkon a Black Friday: nem árt résen lennie mindenkinek!>>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG