A robotizált grillsütéstől a keverőgépek sebességének növelésén át az kicentizett jég- és tejadagolókig egyre-másra vezetik be az újításokat a gyorsétkeztetéssel foglalkozó amerikai vállalatok – írta a Reuters. A Starbucks kávézólánc, a Domino’s pizzahálózat vagy a Chipotle mexikói grillétteremlánc új technológiákkal igyekszik csökkenteni a munkaerő-költségeket, s ezzel növelni profitját.
A Starbucks például azt tervezi, hogy a jövő év elejétől kísérletképpen tíz kávézójába új kávékészítő gépeket telepít. Ezekkel a tesztek szerint rettentően fel lehet gyorsítani a kávéfőzést. Az egyik frappucinnofajtát (lényegében jeges kávé) 87 másodperc helyett 36 másodperc alatt lehet elkészíteni.
A mostani lépések előzménye, hogy a cégek a koronavírus-járvány alatt azzal szembesültek, hogy nehezebben találnak olcsó munkaerőt az éttermeikben végzendő betanított munkákra. Reményeik szerint ezen a gondon is segíthet az automatizálás. A National Restaurant Association vendéglátóipari szakmai szövetség korábbi felmérése szerint a vendéglők 58 százaléka igyekszik automatizálással ellensúlyozni a munkaerőhiányt.
Lassúnak érzik a gyorséttermeket a vendégek
Emellett az okosabb, hatékonyabb gépek gyorsíthatják a kiszolgálást, amire szükség lenne. Az éttermi kártyás fizetésre használt terminálokat üzemeltető HungerRush felmérése szerint ugyanis az amerikaiak 60 százaléka úgy érzi, hogy az éttermeknek nincs elegendő személyzetük a rendelések kellően gyors felvételéhez, az ételek elkészítéséhez és a felszolgálásához.
Rachel Ruggeri, a Starbucks pénzügyi igazgatója már-már előre iszik a medve bőrére, ugyanis kijelentette, hogy a korábbinál stabilabb gyártási feltételeket teremtenek, ami segíti a profitráta növelését. Lelkesedésben a Michigan állambeli Jet’s Pizzánál sincs hiány. Aaron Milsson, a cég informatikai vezetője olyan mesterséges intelligenciával támogatott felszolgálási rendszert vizionál, amely megjegyzi a vendégek ismétlődő igényeit és fizetési szokásait. Ehhez alkalmazkodva pillanatok alatt gondoskodik a kiszolgálásukról.
Hússűtés 70 százalékkal gyorsabban
A Chipotle sem akar lemaradni a dicsekedésben. Brian Niccol vezérigazgató például tőzsdei elemzőknek azt mondta, hogy tíz kiemelt helyen lévő éttermükben bevezettek egy kétoldalú grillezőt, amely 70 százalékkal gyorsabban süti a húst, mint az átlagos alkalmazottak. A Domino’s pizzakiszállító pedig robotautót használ egyes houstoni körzetekben.
A szakértők egy része úgy véli, hogy az új technikai csodák terjedése nem fogja csökkenteni az állások számát. A hatékonyabb kiszolgálás bővítheti a gyors étkeztetés piacát, a több vendég kiszolgálása pedig végül is emberi munkaerőből is többet igényel.