1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az év végi árcsökkenés elmaradt, az év eleji áremelkedés viszont nem, így közel 6 éve - a Privátbankár Árkosár felmérés kezdete óta - először emelkedett minta-élelmiszerkosarunk értéke 17 ezer forint fölé. A krumpli már kétszer annyiba kerül, mint tavaly.

2013. január 10-én vettük nyakunkba az Auchan, a Tesco és az Interspar egy-egy áruházát, hogy hetvenkettedszer is összeírjuk, hogyan alakult 30 termékből álló élelmiszerkosarunk ára. A szokásos év végi árcsökkenés ugyan elmaradt, az év eleji áremelkedés viszont úgy tűnik, nem - ennek köszönhetően 2007. februárja óta tartó felmérésünkben most először szökött 17 ezer forint fölé az Árkosár értéke.

A körképben résztvevő hipermarket-láncok közül mindháromban emelkedtek az árak az előző kosárhoz és az egy évvel ezelőtti árkosárhoz képest is. Az egy hónappal ezelőtti felméréshez képest az Interspar volt a legvisszafogottabb, itt 2,2 százalékkal kellett volna többet fizetnünk, míg a Tescóban 4, az Auchanban 4,6 százalékkal emelkedtek egy hónap alatt az árak.

Egy év alatt az Auchan 7,3, a Tesco 7,2 százalékkal lett drágább - az Intersparnak ez még csak az ötödik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.

Összességében a három áruház átlaga 17 595 forint lett, ez 3,6 százalékkal több, mint egy hónapja. Az árak a tavalyi évhez képest - az Auchan és a Tesco árainak átlaga alapján - 7,2 százalékkal emelkedtek.

Persze ha minden élelmiszert ott vettünk volna meg, ahol épp a legolcsóbb, 15 593  forintból is megúszhattuk volna a vásárlást - ehhez azonban három helyen is fel kell vonulnia a beszerzőknek, ami extra költségeket és időt jelenthet.

Már duplázott a krumpli

A KSH mezőgazdasági termelőiár-felmérései a burgonya árának gyorsuló ütemű emelkedéséről tanúskodnak - a statisztikai hivatal adatait a Privátbankár Árkosár is igazolja.

A krumpli árának alakulása - volt már azért rosszabb is a helyzet

 

Az előző hónaphoz hasonlóan ismét 8 százalékkal emelkedett a krumpli ára havi összehasonlításban, a tavalyi felméréshez képest viszont több mint kétszeresére drágult az Erdélyben egyébként pityókaként is ismert növény - az éves árindex megközelíti a 140 százalékot.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH kedden közli az infláció decemberi és egész éves alakulásával kapcsolatos adatait.

10 százalékot meghaladó árcsökkenést a múlt hónaphoz képest egyedül a rizsnél mértünk, miközben a kávé és a tea bő 30 százalékkal drágább, mint legutóbb. 20 százalékot meghaladó mértékben drágult a banán, bő 10 százalékot a tészta, a margarin, a sajt és a csokoládé.

Ha az egy évvel ezelőttihez képest vizsgáljuk az árak alakulását, szerencsére valamivel több termék komolyabb árcsökkenéséről is beszámolhatunk: a cukor például 7,6 százalékkal lett olcsóbb, a rizs 14,3 százalékkal, a kávé pedig 23,7 százalékkal (még úgy is, hogy az előző hónaphoz képest komolyabbat is nőtt az ára).


Éves árindex

A már említett burgonyán kívül a tészta lett az éves áremelkedésben a listavezető (+57 százalék), de 10-20 százalékkal drágább lett az ásványvíz, a sör, a tejföl, a Túró Rudi, a margarin, a csirkemell, az olaj, a chips, a tojás, a kenyér és a liszt is.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal is kiválsztottunk 3 terméket, és megnéztük, hogy minőségre, márkára való tekintet nélkül hol szerezhetjük be őket a legolcsóbban. A zsemle például az Auchanban volt a legolcsóbb (11 forint), a Tescóban 12 forintba került, az Intersparban a szendvicszsemle 19 forint volt.

Ananászt a Tescóban 399 forintért találtunk, az Intersparban 499 forintba került, az Auchanban ottjártunkkor viszont csak bébiananász volt, ami lehet, hogy zsengébb és finomabb, de egyrészt 799 forintba kerül, másrészt pucolás után csak néhány jó falat marad belőle.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Aki a napi ebédet ebben a hóhelyzetben konzervek segítségével, olcsón tervezi megoldani, az számítson babgulyásra. Az Auchanban kilónként 622 forint a Fish&Food babgulyása, bár ugyanennyiért sajátmárkás marhás raviolit is találtunk. Az Interspar S-Budgetes babgulyása épp annyiba kerül kilónként, mint a Tescóban a Foodtrade-termék - a teszkós termék azonban sertéshúst, a sparos pedig kolbászt ígér feltétnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG