6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Sajnos három rossz hírrel kell, hogy kezdjük e havi Privátbankár-Árkosár felmérésünket: előző hónaphoz és az előző évhez képest is drágábban tudtuk le a nagybevásárlást. A sajtimádók sem fognak örülni, ha meglátják mennyivel kerül többe a sajt. Akik viszont magyar dinnyét keresnek, egyszerűbb a dolguk. Utánajártunk, hol és mennyiért lehet most kapni a görögöt. Azt is megnéztük, hogy áll a Tesco a munkaerőhiánnyal.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Augusztus harmadikán újfent meglátogattunk három hipermarketet, hogy megnéztük, miként alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. A három hipermarket közül egyedül a Tesco csökkentette az árait az előző hónaphoz képest. Egy hajszálnyival drágább lett az Interspar, az Auchan pedig 4,4 százalékot emelt az árakon, így összesítésben 1,6  százalékos áremelkedést mértünk júliushoz képest.

Az éves árváltozás mértéke, avagy a Privátbankár Árkosár árindexe

Ezúttal átlagosan 284 forinttal került többe telerakni a kosarunkat, mint előző hónapban. Éves összehasonlításban viszont ennél is komolyabb, 620 forintos áremelkedést mértünk, ami annyit jelent, hogy 3,5 százalékkal többe kerül a nagybevásárlás, mint egy éve. Az Auchanban 8, a Tescóban 3,9 nőttek az árak, míg az Intersparban 1 százalékkal mérséklődtek az árak egy év alatt.

Az Auchan továbbra is első, ismét itt tudnánk a legolcsóbban bevásárolni. Mintakosarunkért 18 336 forintot fizettük volna.  A Tescóban ugyanezekért a termékekért 18 434 forintot kérnek, az Intersparban pedig most 18 899 forintot hagytunk volna a kasszánál. Az előző hónapok után azonban alaposan összerázódott a mezőny. Sehol sem úsztuk meg 18 ezer forint alatt a vásárlást, alig 600 forint van a legolcsóbb és a legdrágább áruház között. A három lánc átlaga így 18 556 forintra jött ki.

Persze ha mindent ott akarnánk megvenni, ahol a legolcsóbb, 1888 forinttal fizetnénk kevesebbet a bevásárlás végén, de lássuk be, ez majdhogynem lehetetlen feladat lenne.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Egy hónap alatt a legdurvább áremelkedést a sajtnál mértük: 32 százalékkal lett drágább. 10 százaléknál többel drágult a rizs (+18%), a banán (+15%), a tej (14%), az égetett szesz és a tojás (+13%). Olcsóbb lett azonban a burgonya (-24%), az alma (-20%), a májas (-16%) és az üdítő (-13%).

És mi történt az árakkal egy év alatt? Tavaly augusztushoz képest elég komoly mértékben, mintegy 40 százalékkal drágult a sajt, de a cukorért is 36 százalékkal kell többet adnunk, mint tavaly augusztusban.

Drágább lett a tészta és a szeszes italok is: előbbi 17, utóbbi 15 százalékkal. 10 százalék feletti áremelkedés volt a csokoládénál, a kávénál, a teánál és az ásványvíznél is.  Jó hír ugyanakkor, hogy közel 20 százalékkal kerül kevesebbe a tojás, 13 százalékkal az alma és 11 százalékkal a margarin, mint tavaly ilyenkor.

Havi legolcsóbbak

Mint mindig, most is megnéztük külön három terméknek az árát. Jócskán benne vagyunk  a nyárban, ezért esett választásunk:

  • a dinnyére
  • a barbecue szósz
  • és a pácolt tarjára.
A KSH kedden közli az infláció júliusi alakulásáról szóló adatait.

Bár a görögdinnyét már előző havi Árkosár-felmérésünknél is megnéztük, akkor azonban csak görög görögdinnyét árultak a  láncok, a legolcsóbbat akkor a Tescóban (115 forintért kilóját) találtuk. Az Auchanban 149, az Intersparban pedig 159 forintért kínálták a görög görögöt egy hónappal ezelőtt. Azóta a hiperek elkezdték árulni a magyar dinnyét is, lett is belőle baj a Tescóban: a budaörsi áruház előtt teherautókról dobáltak a dinnyét a dühös termelők, hogy ezzel tiltakozzanak az áruházlánc árpolitikája ellen, ugyanis az áruházlánc múlt hét hétfőn kilónkénti 49 forintos dinnyeakciót hirdetett. Erről részleteket ebben a korábbi cikkünkben olvashat >>>>

Ottjártunkkor a Tescóban 69 forintért árutál a csíkos, magyar dinnyét (olyan nagyon ez nincs messze a dinnyedobáláshoz vezető 49 forintos kilónkénti ártól...), Az Auchanban 85 forintos kilónkénti áron árulták ugyanezt a fajtát, míg az Interspar 109 forintért adta a magyar görögöt.

Dinnyetermelők tiltakoztak a Tesco árpolitikája ellen. MTI Fotó: Soós Lajos

Hajrá Magyarország, hajrá Szenilla!

A Star Wars ízesítésű kenőmájasnál, csemegekukoricánál figyelt fel a közvélemény a kiskereskedelemnek arra a furcsa jelenségére, amikor egy aktuális hullámot meglovagolva az élelmiszereket valami teljesen oda nem illő márkával fellogózva próbálnak eladni. Ebben élen jár a Riska tej gyártója - külön vicces, amikor két kampány összeér. Így most egy polcon Hajrá Magyarország! feliratú foci Eb-s tejet és Szenilla nyomában márkájú Riska-tejet is árulnak az áruházakban.

A nyár nemcsak a hűsítő dinnye, a kerti sütögetések ideje is. Ehhez a pácolt tarját és barbecue szószt néztük meg külön. Legolcsóbbat az Intersparban találtuk: 1490 forintért kínálták a pultban a fűszeres húst, a Tesco saját márkás termékét kilónként 1725 forintért adta - a mexikói és portói fűszerezésű marinádba pácolt tarját, míg az Auchanban 1999 forint volt a csont nélküli, barbecue ízesítésű hús kilója.

Ha a sült hús már elkészült, tehetünk rá szószt is: a legolcsóbb barbecue szószt az Intersparban kapni. A lánc saját márkás szósza 299 forintba került, 1196 forintra jön ki a literenkénti ár, a Tescóban az Univer szósza 1675 forintos, míg az Auchan saját márkás szósza 1888 forintos literenkénti árra jött ki.

Van elég áru és dolgozó a Tescóban?

Az elmúlt hetekben a hazai sajtó több cikkben is foglalkozott a Tescót is sújtó munkaerőhiánnyal: főként a frissáru-elosztó központban fellépő munkaerőhiány miatt akadozik az áruházak ellátása, a hírek szerint ezért gyakran nem kapni elegendő húst, tejterméket az üzletekben. Arról is írtunk: az üzletekben is kevés a dolgozó, csúcsidőben ezért gyakran hosszú sorbaállásra kell készülni a kasszáknál.

Árkosár-felmérésünk során ezért fokozottan figyeltük a Tescóban a frissáru-kínálatot és azt, vajon elegendő áruházi dolgozó van-e a kereslet kiszolgálására. Azt találtuk: a piros pólós személyzet mellett sok kék pólós dolgozó is részt vesz az árufeltöltésben, rendszerezésben - hátukon "külső munkaerő" felirattal - ők a HPS munkaerő-kölcsönző munkatársai, a polcszervízben is segítenek, ottjártunkkor bőven elegendőnek tűnt a létszám, minden osztályon folyt a munka, a sorok rendezettek voltak, a polcok fel voltak töltve. Bár csúcsidőn kívül érkeztünk, de a kasszáknál sem voltak sorok, zökkenőmentes volt a kiszolgálás.

Ami viszont a frissáru-kínálatot illeti: a húspult kínálata a szokásosnál valóban jóval szegényesebb volt, az egész áruházban egyetlen tálca csirkemell-filét találtunk (igaz, a pulykahere egy fél polcot megtöltött) - márpedig a kellő létszámú polcfeltöltőből ítélve csak arról lehetett szó, hogy nem volt mit a polcokra tenni. Ezen a téren tehát még van mit megoldania a Tescónak, de a helyzet nem tűnik reménytelennek.

Arról is volt szó, az áruházláncok csak az árak emelésével tudják majd kigazdálkodni a munkaerő biztosításához szükséges béremelés fedezetét - ennek egyelőre nincs jele, a mostani áremelkedés nem lóg ki a trendből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG