1p
Eljött a karácsonyi édességek szezonja, nagy kérdés, hogy mekkora sikere lesz idén, a GfK Hungária számításai szerint idén is 2010-es és 2011-es szinthez hasonló lesz a költés. Új trend jelent meg, egyre többen választják a kimért szaloncukrot, míg a mikuláscsokiból egyre gyakrabban választják a márkásokat.

Míg csokoládémikulásból a fogyasztók választása inkább a márkás termékekre esik, addig szaloncukorból már minden második kilogramm nem az előrecsomagolt, hanem a kimért kínálatból kerül a karácsonyfákra.

Az üzletek óriási választékot kínálnak szezonális édességekből: megszámlálhatatlan nagyságú és típusú üreges csokoládéfigurával, különböző díszcsomagolású pralinéval és az elmaradhatatlan, hagyományos és egyre különleges ízesítésekkel is kapható szaloncukorral próbálják a gyártók vásárlásra ösztönözni a magyar családokat.

Nagy kérdés az, hogy mekkora sikerrel: a napi fogyasztási cikkek terén kiemelkedően erős 2006. évi karácsonyi szezon megismételhetetlennek tűnik ebben az évben, és inkább a 2010-es és 2011-es szinten stabilizálódhat a költés.

Kevesebb szaloncukor fogy, és abból is az olcsóbb

A szaloncukrok esetében egyértelműen az év utolsó hónapja a legfontosabb, bár sokan már novemberben megveszik a fára valót – ekkor kerül a kosarakba a megvásárolt mennyiség egynegyede-egyötöde. A családok rendelkezésre álló jövedelmének csökkenése miatt 2010-hez képest 2011-ben kevesebbet költöttek szaloncukorra – ismertette az adatokat Kárai Anita, a GfK Hungária Key Account Manager-e.

Egyrészt kisebb mennyiséget vásároltak - családonként hozzávetőlegesen 2,5 kilogrammot –, másrészt megnőtt a lényegesen olcsóbb, kimért termékek aránya. Ma már minden második kilogramm megvásárolt szaloncukor kimért, köszönhetően a kedvező árának és annak, hogy így az ízek sokkal egyszerűbben kombinálhatók a családtagok eltérő ízlésének megfelelően – részletezte a szakember a trend hátterében álló okokat.

A zselés megy leginkább

A tradicionális, zselés íz továbbra is verhetetlen a magyarok körében, de népszerű a karamellás, a kókuszos és a marcipános is – természetesen a vegyes ízek mellett. A legnagyobb mennyiséget a nagyobb, 3-4 fős családok vásárolják.

Az év végén tradicionálisan erős hipermarket csatorna a szaloncukor értékesítésében is vezető szerepet tölt be. A tavalyi szezonban itt fogyott el a mennyiség 40 százaléka, de a kisboltok (11 százalék), piacok (10 százalék) szerepe is igen jelentős.

A karácsonyi édességek kapcsán nem szabad elfelejtkeznünk a bonbonokról sem. Az év utolsó két hónapjában fogy el a teljes éves mennyiség 18 százaléka, ami igen jelentős, összevetve a szintén szezonnak számító húsvéttal (8-9 százalék) és Valentin-nappal (7 százalék). Decemberben az ünnepek közeledtével minden ötödik magyar család vásárol valamilyen pralinét akár ajándékba, akár vendégvárónak, de saját fogyasztásra is.

Csokimikulást és Mikulás-csomagot a lakosság egyharmada vesz

Már novemberben megkezdődik a szezon a karácsonyi édességek piacán. A GfK Hungária Háztartáspanel adatai szerint az üreges csokoládéfigurákból és Mikulás-csomagokból ebben a hónapban értékesítik az összes mennyiség nagyjából felét, majd december első pár napjában a másik ötven százalékát.


A magyar háztartásoknak mindössze egyharmada vásárol csokoládé télapófigurát vagy más, ehhez az ünnephez kapcsolódó figurát vagy esetleg „kész” Mikulás-csomagot. Ez annak tükrében nem meglepő, hogy mindössze a családok 24 százalékában él 14 év alatti gyermek, és e „meglepetés” természetesen inkább hozzájuk kötődik.

Azok, akik vásárolnak, többet is vesznek egyszerre: átlagosan 5 darab kerül alkalmanként a kosárba; egy vásárló háztartás pedig 9 darab csokoládéfigurát vásárol összesen e két hónapban – főleg hipermarketben. Nagyjából fele-fele arányban osztoznak a forgalmon az ismert, marketinggel támogatott márkák, és a fele annyiba kerülő B márkák, míg a kereskedelmi láncok saját márkás termékei ebben a szegmensben marginális szerepet töltenek be.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló A játék ereje
Márkázott tartalom | 2025. december 5. 11:59
A játék az emberi élet elengedhetetlen része, ami több mint egyszerű szórakozás. Sokan tapasztalták, hogy a játékok révén nemcsak kikapcsolódni lehet, hanem új készségeket is fejleszteni. Ahogy a mondás tartja: „játszva tanulni a legjobb”, és valóban így is van.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG