3p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Stabil környezet és bizonyos fokú bizalom nélkül nem lehet hosszú távú gondolkodást elvárni a fogyasztóktól – mondta Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) által szervezett háromnapos konferencián, Siófokon.

Perspektívák 2015-ig – avagy hosszú távon gondolkodik-e a magyar fogyasztó? címmel tartott előadását Kozák azonnal a kérdés tömör megválaszolásával kezdte, ami röviden úgy hangzott: nem. A Biztosítási Szemle beszámolója szerint a GfK igazgatója szerint azonban ez nem is meglepő, hiszen a stabil környezet és a bizalom bizonyos szintje elengedhetetlen a hosszú távú tervezéshez. A közgondolkodást nem lenne szabad, hogy a rövid távú anyagi érdekek vezéreljék, márpedig a metriákban való gondolkodás egyértelműen jellemző hazánkban – véli Kozák.

Kevesebbet, kevesebbért és kevesebben

A magyar háztartások kiadási szerkezetében továbbra is napi fogyasztási cikkek alkotják a legnagyobb szeletet. A kiskereskedelmi fogyasztás visszaesése itthon már 2007-ben elkezdődött, a válságtól tehát teljesen függetlenül. A válság nyomán, 2008-ban aztán kevesebbet fogyasztott a magyar, később kevesebbért vásárolt, amihez a diszkontosodás is hozzájárult, majd az elmúlt 1,5-2 évben pedig már kevesebben is vásároltak – foglalta össze az elmúlt 5 év fogyasztási szokásokban bekövetkezett változásait Kozák.

Bizonyos árufőcsoportokat tehát bizonyos fogyasztók kihagynak a vásárlói kosarukból. Júniusban, és augusztusban volt némi emelkedés a kiskereskedelemben, aminek a GfK vezetője szerint az lehet az oka, hogy az amúgy is keveset utazó magyar otthon maradt, és itthon költötte el a pénzét.

Ennél rosszabb már úgy sem lehet

2012 őszén trendforduló történt, a bizalmi deficit stabilizálódott. A 2013. márciusi-júliusi fogyasztói bizalmi adatok enyhén emelkedtek, ez azonban egy relatív emelkedés, az előző negyedévi mélypontokhoz képest. „Ennél rosszabb már nem lehet” gondolat jellemezte vélhetően a magyarokat.

Ami a jövőt illeti, Kozák szerint valódi vásárlási aktusokra még várni kell, lehet hogy fél évet, talán egyet is, de az irány jó. A kormány rezsicsökkentési céljait azonban nem feltétlenül tartja célravezetőnek, hiszen keresetek, jövedelem szintjén a régióban is elmaradunk, márpedig a fogyasztás felfutásához jövedelemre lenne szükség.

Kozák egy alapvető összefüggésre hívta fel a figyelmet, miszerint a nettó kereset és állami transzferek szorosan együtt mozognak a fogyasztással. Az egyéb jövedelemkomponensek ugyanakkor kevésbé befolyásolják azt, ráadásul az eladósodottság és a bizalmi deficit is korlátozza a háztartások költéseit.

Spórolunk a váratlan esetekre

Ami a megtakarításokat illeti, a lakosság még mindig a forintbetétet preferálja leginkább (2012-ben a teljes megtakarításon belül 61%), ezt követik az életbiztosítások (19%).

Elszomorítónak tartotta Kozák azt is, hogy még mindig a váratlan kiadásokra tesznek félre leginkább a magyarok, ezt követik a célok között a nyugdíjas évek, a gyermekek jövője, a lakásvásárlás, a lakásfelújítás, az utazás, az autóvásárlás és legutolsó helyen áll a vállalkozás beindítása.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan írjunk figyelemfelkeltő ingatlanhirdetést?
Márkázott tartalom | 2025. június 19. 09:55
Ingatlan eladásakor az egyik legfontosabb tényező a hatásos hirdetési szöveg. A piacon rengeteg hasonló hirdetés található, amelyeket az érdeklődők könnyen átfutnak. Mi teremtheti meg azt a különbséget, ami a mi hirdetésünket kiemeli a tömegből? Egy jól megírt szöveg nemcsak az adatok felsorolásából áll, hanem az ingatlan hangulatát is át kell adnia. Gondoltunk már arra, hogy a részletek és az érzelmek közvetítése az, ami igazán megragadhat egy potenciális vevőt?
Vásárló Nagy durranás készül a magyar patikákban – Nagy Márton már örül
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 16:42
Itt is vállalják az árkorlátozást.
Vásárló Leszegi a fejét, ha meglátja a hétvégi üzemanyagárakat!
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:45
A nemzetközi áremelkedés szombattól megjelenik a hazai kutakon is.
Vásárló Diszkrét fogszabályzó módszerek
Márkázott tartalom | 2025. június 13. 10:52
A nem megfelelően nőtt fogak és a torlódásuk hosszú távon igen kellemetlen fogászati problémákhoz vezethetnek, mindemellett esztétikailag sem túl vonzóak. Sokan felnőttkorban jutnak el arra a pontra, hogy szeretnék az egymásra torlódott fogakat szabályozó viselésével helyreállítani.
Vásárló Váratlan veszély leselkedik a gyerekekre – baljós jelentést tettek közzé
Kollár Dóra | 2025. június 11. 15:03
Egy friss jelentés szerint Európában és Nagy-Britanniában folyamatosan nő az új autók motorháztetejének magassága, ami egyre komolyabb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent, különösen a gyerekek számára.
Vásárló Hónapok óta nem láttunk ilyet a boltokban: megint drágább lett a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. június 10. 05:47
Az árrésstopos termékek ára csökkent, de így is megszakadt egy kedvező trend júniusban: három hónap után most először drágult újra a családi nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint. Alaposan megvizsgáltuk, hogyan alakítja az árakat az intézkedés, amivel a kormány elégedett, de a szakszövetség szerint csúnyán vissza fog majd ütni.
Vásárló Kinek segíthet a lézeres látásjavítás?
Márkázott tartalom | 2025. június 8. 11:56
Sokak számára a szemüveg és a kontaktlencse már évek óta része a mindennapoknak – hol több, hol kevesebb kellemetlenséget okozva. Pedig létezik egy korszerű, tartós és biztonságos megoldás azok számára, akik szívesen búcsút mondanának ezeknek az eszközöknek. A kérdés csak az, hogy kik élhetnek ezzel a remek lehetőséggel, azaz a lézeres látásjavítással?
Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Lézeres szőrtelenítési trendek 2025-ben: Új irányok és lehetőségek
Márkázott tartalom | 2025. június 6. 14:29
Ebben az évben számos új szolgáltatás és fejlesztés várható a lézeres szőrtelenítés világában. Az elmúlt esztendők technológiai fejlesztései révén ezek az eljárások még komfortosabbá és eredményesebbé válnak. Hogyan változik az esztétikai kezelések világa 2025-ben? Nézzünk meg néhány fontos tényezőt!
Vásárló Divatos női cipők
Márkázott tartalom | 2025. június 5. 16:10
Gondoltál már arra, hogy a megfelelő cipő mennyire képes meghatározni a napodat? Az ideális lábbeli nem csupán a stílusodat tükrözi, hanem hozzájárul a kényelmedhez és akár teljesítményed javításához is. A jól megválasztott cipő összhangban van az edzéseid eredményességével, és azzal, hogy mennyire érzed jól magad egész nap. De hogyan találhatod meg azt a darabot, ami mindkét elvárásnak megfelel? Egyre több márka kínál változatos lehetőségeket, hogy megkönnyítse a döntést.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG