4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az előző havi kiugró áremelkedés után decemberben újra értékelhető árcsökkentést tapasztaltunk a hazai hipermarketekben - igaz, tavaly decemberhez képest mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni a karácsonyi nagybevásárláshoz. A tojás óriásit drágult az utolsó negyedévben, olcsóbb lett viszont a krumpli és a cukor.

Ahogy lassan 11 éve minden hónapban, ezúttal is végigjártuk három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-kosarunk ára az üzletekben, mennyibe kerül egy átlagos családi nagybevásárlás a multiknál.

Az infláció ébredését szépen nyomon követhettük, az elmúlt hónapokban több alkalommal is másfél éve nem látott tempójú áremelkedést mértünk, sorra dőltek a történelmi rekordok, egyre közelebb került (egy-egy áruház esetében meg is dőlt) a 20 ezer forintos "álomhatár". Decemberre azonban visszafogták magukat az áruházak, így bár a tavalyi év végéhez képest nőttek az árak, az előző havi csúcsnál olcsóbban pakolhattuk tele a bevásárlókocsit mindhárom vizsgált áruházban.

A legnagyobb havi árcsökkenést épp a legdrágább helyen mértük: az Interspar ugyanis 6,4 százalékkal olcsóbban adta ugyanazt az élelmiszer-kosarat, mint novemberben. A Tesco egy hónap alatt 4,6, az Auchan 2,9 százalékot engedett az árakból. Az átlagos havi árcsökkenés majdnem 5 százalékos lett.

Tavalyhoz képes viszont mindhárom áruházban drágult a portéka, átlagosan 3 százalékkal: a Tesco egy év alatt 1,3, az Auchan 2,9, az Interspar 4,8 százalékot emelt az árakon. A három áruház árai alapján a Privátbankár.hu árkosarának decemberi értéke 18 893 forint lett. A 3 százalékos átlagos éves áremelkedés csak a fele az elmúlt hónapokban megszokottnak.

Az éves árváltozás mértéke, azaz a Privátbankár.hu Árkosár árindexe

A mezőny valamelyest összerázódott: a legolcsóbb és a legdrágább áruház árai között alig 3 százalék a különbség, ez 1133 forintot jelent. Persze ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor ennél jóval többet is spórolhatnánk: 17 247 forintból úsznánk meg a bevásárlást, ezesetben azonban tripla utazgatás vagy tripla bevásárlócsapat kellene, ami nem igazán valós alternatíva.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH pénteken teszi közzé a legfrissebb adatokat az infláció szeptemberi alakulásáról.

Az előző hónaphoz képest igazán nagy, 10 százalékot meghaladó áremelést csak a banánnál láttunk - 24,5 százalékkal többért adták átlagosan, mint novemberben. A krumpli és a liszt ára viszont 25 százalék körüli mértékben csökkent, a csirkemell pedig közel 20 százalékkal olcsóbb lett, mint egy hónapja. Több mint 10 százalékkal olcsóbb lett az alma, a kenyér, a kávé és a tea is egy hónap alatt.

Egy év alatt viszont sokkal több terméknél mértünk komolyabb áremelkedést: a rekorder ismét a tojás, majdnem 50 százalékkal magasabb az ára, mint egy éve - a háttérről itt írtunk, könnyen lehet hogy lesz ez még drágább is. 49 forintnál olcsóbb tojást sehol sem találtunk - ennyiért sajátmárkás, S-es méretű tojást adnak.

Harmadával drágább lett a banán, jó 20 százalékkal a tejföl és a tej, bő 10 százalékkal emelkedett egy év alatt az tea, a chips, a joghurt és a egyes üdítők ára. Nagyjából 25 százalékkal olcsóbb lett viszont a krumpli és a cukor, de az almáért is 12 százalékkal kevesebbet kell most adnunk, mint tavaly.

Havi legolcsóbbak: szaloncukor, bejgli, gesztenyepüré

Hogyan számoltunk?
Kosaras módszertan >>

Megnéztük, mennyiért adják a legolcsóbb szaloncukrot a hipermarketek: az Auchanban 999 forintba kerül egy kiló kimért, az Intersparban 1097 forint a Sweet Christmas márkájú zacskós kiszerelés kilója. A Tesco a kimért szaloncukrot 1099 forintért árulta ottjártunkkor.

A bejgli és bejgli-jellegű termékek közül a legolcsóbb a Tesco omlós diós és mákos tekercse volt kilónként 1098 forintért. Az Auchan a mákos tekercset kilónként 1247 forintért adták, ebből belga csokis ízesítésűt is találtunk. A diós és mákos tekercset az Intersparban kilónként 1373 forintért kínálták.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG