11p
Nyugat-Európához képest kissé döcögve ver gyökeret Magyarországon a környezettudatos viselkedés. A napi bevásárlásaink helyszíneként szolgáló üzletek kiváló terepet jelentenének a gondolkodásmód átformálására: itt mindenki megfordul és mindenki rengeteg (műanyag)szemetet termel. Amikor legutóbb kérdeztük a hazai áruházláncokat, még leginkább csak nagy szavakat és terveket kaptunk - mostanra viszont úgy tűnik, valóban elkezdtek cselekedni a kereskedők, sorra jelennek meg a hétköznapi vásárlásainkat is átalakító-zöldítő megoldások a boltokban. Ami meglepő lehet: a vásárlók körében tömeges igény van az eldobható nejlonzacskók lecserélésére, legalább tízezren már pénzt is adtak azért, hogy ne az ingyenes zacskókat kelljen használni a zöldségosztályon.
Ezeket a zacskókat átlag 20 percig használják a vásárlók (Fotó: Privátbankár.hu/Valkai Nikoletta)

Még tavaly ősszel egy átfogó cikkben foglalkoztunk azzal, hogy miként lehet(ne) élni és vásárolni nejlon szatyrok nélkül. Cikkünk apropóját az adta, hogy egyre több ország jelentette be: betiltják az egyszer használatos műanyag bevásárlószatyrok forgalmazását. Azóta pedig már az Európai Unióban is megszületett a döntés: 2021-től nem kerülhet forgalomba egyszer használatos műanyag termék. (Külön cikkben írtunk arról, hogy a hazai gyártók miként látják az EU-s szigorítást és az átállást. Összefoglaló anyagunkat itt találja.)

Akkor megkerestünk több magyarországi áruházláncot, mondják el véleményüket, terveiket, ők hogyan szorítják vissza a műanyagok használatát. Akkor azt tapasztaltuk, hogy bár minden láncnál leszögezték: fontos számukra a műanyag hulladék csökkentése, meglehetősen szűkszavúan nyilatkoztak, nem kaptunk választ minden kérdésünkre, nem látszott, hogy gyorsan haladna a folyamat.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pont ekkortájt jelentette be, hogy jelentős szigorítást terveznek ez év elejétől a műanyag zacskók és az egyszer használatos műanyag eszközök kiszorítására. Aztán novemberben kiderült, a kormány nem támogatta a minisztérium törvénytervezetét a környezetvédelmi termékdíj módosításáról, amelynek értelmében a műanyag zacskókra, egyéb környezetszennyezőnek ítélt termékekre kivetett díj jelentősen emelkedett volna januártól.

Készül a stratégia, mást nem tudni

Idén májusban viszont a tárca előállt az Országos Fenntarthatósági Szemléletformálási Stratégia kidolgozásának ötletével. Erre szerintük azért van szükség, hogy a magyar lakosság is elforduljon az egyszer használatos műanyag termékektől. Tavasszal azt ígérték, nyárra elkészül ez a stratégia.

Július közepe van, így időszerűnek tűnt, hogy megérdeklődjük az ITM-nél, hogy hol tart a stratégia elkészítése, mikor mutatják be, és pontosan mit fog tartalmazni. Megkeresésünkre azonban mindösszesen annyit válaszoltak: a stratégia jelenleg kidolgozás alatt áll, elfogadása után elérhetővé teszik.

És mit csináltak az áruházláncok az elmúlt időszakban?

Szeptemberi körképünk óta eltelt több mint 10 hónap – ráadásul javában tart a műanyagmentes július is –, így megnéztük, történt-e bármiféle előrelépés, változás a kérdésben. Nemcsak az ITM-nek írtunk, de megkerestünk 6 áruházláncot is, hogy megtudjuk, a közeljövőben tervezik-e olyan termékek bevezetését, amelyek kiváltanák az egyszer használatos műanyag zacskókat, szatyrokat. Arra is kíváncsiak voltunk, milyen egyéb környezetkímélő lépéseket terveznek a műanyag termékek visszaszorítására. Mostani megkeresésünkre cikkünk megjelenéséig egyedül csak az Auchan nem válaszolt, hogy mit mondtak tavaly ősszel, azt itt találja.

CBA: tesztelik a lebomló zacskókat

Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója portálunknak elmondta, „kiemelt ügynek” tartják a környezet megóvását, ezért az elmúlt időszakban is számos komoly lépést tettek. A CBA üzletekben megtalálható csomagolóanyagok között például egyre nagyobb arányban vannak jelen a papírból készültek, illetve a szintén ott kihelyezett műanyag tasakok úgynevezett grammsúlyát is jelentősen csökkentették, így ezek is kevésbé terhelik a környezetet. (A grammsúly az egy egységnyi, pl. négyzetméternyi anyag tömege – a kisebb grammsúlyú zacskó vékonyabb – a szerk.)

A CBA-nél kísérleti jelleggel megkezdték a tesztjét a 100 százalékban biológiailag lebomló zacskóknak, amellyel az eladótérben kihelyezett műanyagtasakokat szeretnék kiváltani a jövőben. „A kasszáknál megtalálható táskáknál, szatyroknál rendkívül jól állunk” – fogalmazott Fodor, ugyanis szinte kizárólag csak szövetből, papírból vagy 100 százalékban biológiailag lebomló anyagból előállítottakat forgalmaznak.

„A zöldség-gyümölcs termékeket sem előre csomagolva, hanem jellemzően lédig formában értékesítjük. Fontos továbbá megjegyezni, hogy üzletláncunk egységeinek túlnyomó többségében úgynevezett hagyományos pultok vannak (azaz a csemege-, a sajt- és húspult), ahol köztudottan a termékek értékesítésekor rendkívül csekély csomagolóanyagot használnak fel, szemben azokkal a kereskedelmi szereplőkkel, akik kizárólag előre csomagolt termékeket árusítanak. Ez utóbbi rendkívül sok hulladék keletkezését eredményezi” – mondta Fodor Attila.

Aldi: eltüntetik a műanyag kesztyűket, egyszer használatos termékeket

Az Alditól megtudtuk, folyamatosan foglalkoznak a fenntartható csomagolás témájával. A kenyerek és péksütemények, a hús, a gyümölcs és a zöldség boltokba történő szállítására többnyire már most is többször használatos rekeszeket használnak, a gyümölcsöket és zöldségeket – amennyiben lehetséges – csomagolásmentesen kínálják.

Egyúttal megjegyezték: tavaly is számos intézkedést vezettek be a kevesebb csomagolóanyag-felhasználás érdekében, így például többször használatos dobozokat alkalmazva csak a zöldség-gyümölcs esetében 4 ezer tonnányi kartonpapírral kevesebbet használtak, mint egy évvel korábban.

2019 eleje óta a bio banán csomagolás nélkül érkezik az üzletekbe, amely mintegy 3,5 tonnányi műanyaghulladék-csökkenést jelent éves szinten. Ezzel párhuzamosan megszüntetik a látványpékségeknél az egyszer használatos műanyag kesztyűk elérhetőségét is: legkésőbb 2019 végéig eltűnnek ezek a kesztyűk az üzletekből, a vásárlók a pékárukat fém fogóeszközzel vehetik majd le a pultról, ezzel mintegy 2,5 tonnával csökken a diszkontlánc műanyag-felhasználása.

Ugyancsak még az idén kivezetnek kínálatukból számos, egyszer használatos műanyag terméket, többek között a műanyag evőeszközöket, poharakat, tányérokat és szívószálakat. Az idei grillszezonban júniustól a készlet erejéig elérhetők az Aldi kínálatában olyan eldobható evőeszközök, poharak és tányérok, amelyek megújuló alapanyagokból készültek. A fültisztító-pálcika esetében az áruházlánc már lecserélte a műanyag pálcikát alternatív anyagra, a termék jelenleg már kapható a boltokban. Ezzel a lépéssel éves szinten körülbelül 24 tonna műanyaggal kevesebbet használnak fel.

Ezeken túlmenően 2025-re a sajátmárkás termékeknél teljesen újrahasznosítható csomagolóanyagot fog használni, de 2025-ig 15 százalékkal csökkentik a csomagolóanyag felhasználását is. Az üzletekben keletkező műanyag és egyéb hulladékok mennyiségének csökkentéséhez persze számítanak a vásárlók közreműködésére is, ezért több olyan akciót is terveznek, amely a csomagolás és a hulladékok területén a fogyasztói tudatosság növelését célozza.

Megjegyezték továbbá, hogy a csomagolóanyagok, az áruházakban kapható táskák és számos más termék területén is folyamatosan keresik az alternatívákat, amelyek csökkentik a környezeti terhelést. Előreláthatólag 2019 utolsó negyedévében a zöldség-gyümölcs pultnál akciós termékként többször használatos hálót fognak kínálni a vásárlóknak.

Tesco: eltökéltek

A Tesco sajtóosztályán kérdéseikre annyit közöltek: „eltökéltek”, hogy a fenntarthatósági céljaikat kiterjesszék a csomagolások világára is.  A fenntartható csomagolástechnikák arányának növelése érdekében folyamatosan egyeztetnek a kiskereskedelem, az élelmiszer- és csomagolóipar szereplőivel az úgynevezett „zárt csomagolóanyag körforgás” kiépítéséért. Ez a rendszer biztosítaná azt, hogy az összes műanyagot újrafelhasználják, újrahasznosítsák, így nullára csökkentve a hulladék mennyiségét.

Ezen kívül küldtek még két linket két korábbi sajtóközleményükhöz. Ebből kiderült, célul tűzték ki, hogy a sajátmárkás termékeik csomagolását 2025-re teljesen újrahasznosíthatóvá tegyék, és az áruházlánc működése során általánosságban is csökkentsék a csomagolóanyag hulladékot.

A másik közleményük szerint áprilistól újrahasznosított műanyagpalackokból készült palackot használnak a sajátmárkás hűtött italok és smoothiek csomagolásához.

Lidl: vége az egyszer használatos műanyagok árusításának

Az áruházláncnál azt tervezik, hogy 2025-ig legalább 20 százalékkal csökkentik a műanyag felhasználását, a saját márkás termékeik plasztik csomagolásai teljesen újrahasznosítható lesz. Egyúttal vizsgálják annak a lehetőségét is, hogy az egyszer használatos műanyag zacskók és szatyrok helyett környezetkímélőbb alternatívát kínáljanak a vásárlóknak.

A műanyaghulladék visszaszorítására irányuló intézkedéseik első lépéseként 2018 augusztusában a saját márkás energiaitalok papírtálcáiról tüntették el a műanyagot, így közel öt tonnával kevesebb fóliát használnak fel csomagolásra. Az áruházlánc 2019 márciusában bejelentett egy újabb intézkedéscsomagot, ennek eredményeképpen a saját márkás ásványvizek PET-palackjainak súlycsökkentése, a kupakméret csökkentése és egységcsomagolásának továbbfejlesztése révén további 210 tonnával mérsékeli a műanyag-felhasználását.

2019 végéig megszüntetik az egyszer használatos műanyag termékek, mint a szívószálak, az eldobható műanyag poharak, műanyag tányérok és evőeszközök, valamint a műanyag fültisztító pálcikák értékesítését. Továbbá az azonnal fogyasztható és üdítőital termékek mellől folyamatosan kivonják az értékesítésből a hozzácsomagolt műanyag evőeszközöket és szívószálakat.

Az egyszer használatos műanyag termékeknél 2019 végéig minden raktárkészletét értékesítik, majd fokozatosan átállnak a környezetkímélőbb alternatívákra. E folyamat eredményeként április végétől a szezonális termékkínálatuk részeként környezetbarát anyagokból készült termékeket, papírpoharakat (0,5 l-es, 0,3 l-es), papírtányérokat, természetben lebomló, cukornádból készült papír mélytányérokat és fa evőeszközöket (kés, villa, kanál) is kínálnak.

Tízezernyi reform-zacskót adott el a Spar

A lédig termékek, zöldségek, gyümölcsök, péksütemények környezettudatos vásárlásához nem feltétlenül kell az áruházak segítsége, vihetünk magunkkal zacskót otthonról is. Megfelelő átlátszó, tartós, hálós műanyag zsákot azonban nem is olyan könnyű beszerezni – olcsón legalábbis biztosan nem. A nagy áruházláncok között elsőként a Spar dobta be – elsőre tesztjelleggel, 3 városban, Győrben, Tatabányán és Szegeden – az újrahasználható tasakot. Ez egyrészt "célszerszám", még a mérlegelés után kapott matricának is hagytak rajta helyet, másrészt a zöld-webshopokhoz képest nagyon jó áron adják: 599 forintért 3 zacskót szerezhetünk be.

A Privátbankár.hu megkeresésére a társaság elárulta: óriási az érdeklődés az újrahasználható tasak iránt, a teszt közel 3,5 hónapja alatt 3 város 20 Spar és Interspar áruházában több mint 10 ezer csomagot vettek meg a vásárlók (tehát nem ingyen kapták, hanem pénzt adtak érte). A termékkel kapcsolatosan eddig kizárólag pozitív visszajelzéseket kaptak a vásárlóktól; a tesztet várhatóan a nyár végén zárják le, így a tervek szerint ősszel országosan is elérhetővé válnak a tasakok a Spar és Interspar áruházakban.

Kérdeztük a társaságot a további tervezett környezetbarát intézkedésekről is, ezzel kapcsolatban azonban nem adtak új információt. Egy korábbi közleményükből mindenesetre kiderül: jelenleg már csak kétfajta műanyag bevásárlótáska érhető el a választékukban, ugyanakkor számos környezetkímélő megoldást alkalmaznak a papírszatyortól a többször használatos műanyag táskáig. Idén már a hőszigetelős táskákat is olyanra cserélik, amelyek újrahasznosított PET palackokból készülnek (ez az R-PET megoldás). Az idei év nagy újdonságának a lebomló, komposztálható szalagfüles táskák, valamint további PP- és R-PET-típusú, környezetbarát táskák bevezetése számít a Sparnál a társaság közleménye szerint. A vállalat emellett tervezi az összehajtható kartondobozok áruházi alkalmazását is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Ezért éri meg az állítható asztal beszerzése az irodába
Márkázott tartalom | 2024. december 16. 10:49
Minden döntés, ami magas beruházási költséget igényel, alapos megfontolás eredménye. Az üzleti környezetben ez már megszokott dolog, de elkerülhetetlen, hogy olyan környezetet alakítsunk ki magunk körül, ami az irodai munkavégzés fizikai terheit csökkentheti.
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Hogyan válassz okosan szerszámokat?
Márkázott tartalom | 2024. december 15. 11:41
Az otthoni és professzionális szerszámvásárlás tele van kihívásokkal és lehetőségekkel. Aki már próbált eligazodni a különböző márkák, modellek és árkategóriák tengerében, az tudja, hogy nem könnyű megtalálni a legmegfelelőbb eszközöket. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG