5p
Az év elején is tovább folytatódott a tavaly novemberben indult trend: bár kisebb ütemben, de tovább emelkedtek az árak a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint. Többet kellett fizetnünk a hiperekben, mint egy hónappal és egy évvel ezelőtt. De mennyit fizetnek az ételallergiával élők, ha számukra is fogyasztható termékeket akarnak venni? Idei első felmérésünkben ennek is utánajártunk.

Mint ahogyan 2007 februárja óta minden hónapban, 2016 januárjában (egészen pontosan január 6-án) is ellátogattunk három hipermarketlánc egy-egy egységébe, hogy megnézzük, miként alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára az előző hónaphoz és az előző évhez képest.

Míg tavaly decemberben olcsóbban úsztuk meg a bevásárlást, mint azt megelőzően, ezt most nem tudjuk elmondani. 2016 januárjában csak az Auchan nem emelt az árain, a másik két hipermarket-láncnál is kisebb áremelkedést mértünk decemberhez képest. De talán ez nem is olyan nagy meglepetés, ha a decemberi akciók és a karácsony után nézzük az árakat. Míg az Auchan 0,5 százalékkal mérsékelte az árait, addig a Tescoban 0,4, az Intersparban 0,7 százalékkal került többe a vásárlás, mint előző hónapban.

Bár nem sokkal, de decemberhez képest hajszállal többet fizettünk: 0,2 százalékkal, azaz 40 forinttal volt több a számla vége,  mint 2015 utolsó nagybevásárlásánál.

Ha éves távlatban vizsgáljuk meg a számokat, azt tapasztaltuk, hogy az Intersparban tölthettük meg legdrágábban a kosarunkat, az Auchan 1,8, a Tesco 4,7 százalékkal adta drágábban a 30 termékből álló mintakosarunkat. Éves összehasonlításban így 3,8 százalékos (674 forintos) áremelkedés történt. Ugyanakkor tegyük hozzá, a novemberi 9,2 és a decemberi 7,2 százalékos dráguláshoz képest azért ez mégis szerényebb növekedést jelent.

Maradt a sorrend

Az Auchan decemberben visszavett elsőségét januárban is tartani tudta, ismét itt tudtuk a legolcsóbban megúszni a bevásárlást: 17 544 forintot hagytunk a kasszánál a vásárlás végén.  A három áruház átlaga pedig 18 321 forint lett.

De most sem győzzük hangsúlyozni, ha minden terméket ott vásárolnák meg, ahol a legolcsóbb, ami szinte lehetetlen feladat lenne, 1786 forinttal fizetnénk kevesebbet bevásárlásunk végén.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Míg decemberben komolyabb áremelkedést csak a húsnál (14%) mértünk, januárban másik három termék drágult 10 százaléknál is jobban: a csokoládé 16, a tojás és a jeges tea is 11 százalékot drágult egy hónap alatt. Meglepően sokkal, közel 20 százalékkal került kevesebbe a tej januárban, mint 2015 utolsó hónapjában, de éves összehasonlításban is ennyivel (20%) kerül kevesebbe, mint tavaly ilyenkor.

A KSH csütörtökön közli az infláció 2015 decemberi alakulásáról szóló adatait, de megtudjuk azt is, hogy tavaly egész évben hogyan alakult az árindex.

Ugyanakkor rossz hír, hogy tavaly januárhoz képest brutálisan sokat drágult az alma és a burgonya. Előbbi 68, utóbbiért pedig 58 százalékkal fizettünk többet, mint 2015 elején. 20 százalék feletti drágulást mértünk a rizs, a csoki és a cukor esetében is.

Éves szinten 10 százalék feletti drágulás volt az olajnál (18%), a húsnál (12%), a szeszes italoknál (14%) és a rizsnél (11%). 10 százaléknál nagyobb árcsökkenést pedig a fent említett tej (-19%) mellett a túró rudinál (-14%) mértünk.

Havi legolcsóbbak

Januárban annak próbáltunk utánajárni, mekkora kínálatot találnak azok a vásárlók, akik valamilyen ételallergia miatt nem ehetik a hagyományos ételeket. Így esett a választásunk

  • a gluténmentes lisztre,
  • a laktózmentes tejre
  • és a tojásmentes spagettire.

És mit tapasztaltunk? Az áruházakban egyébként jellemzően egy helyen gyűjtik a bioélelmiszereket és a speciális étrendet követők számára elérhető élelmiszereket (ezekben egyébként annyi a közös, hogy piszkosul drágák). Ez azt jelenti, hogy  például a gluténmentes lisztkeverékeket még véletlenül sem a liszteknél fogjuk megtalálni, hanem a "különleges áruk szigetén" - cserébe egy helyen megtalálhatnak a vásárlók mindent, amit a számukra megfelelő élelmiszerek csoportjából az adott áruházban forgalmaznak.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Talán épp rosszkor jártunk az Intersparban, de gluténmentes kenyérlisztet nem találtunk. Kizárólag a Spar saját márkás gluténmentes pizza és süteménylisztje volt a polcokon, mindkét termék azonos, 849 forintos áron volt kapható, ami bár kedvező ár, lássuk be, nem egészen az, amiből például kenyeret lehetne sütni egy gluténérzékenynek.

Az Auchanban is jó áron, 699 forintért lehetett megtalálni a kenyérsütéshez jó Glutenix alfa-mix lisztet, míg a Tescóban 1199 forintos áron találtuk a legolcsóbb speciális lisztet.

Laktózmentes tejből mindhárom hiperben találtunk, a legolcsóbbat a Tescóban: az 1 literes,  1,5 százalékos zsírtartalmú tejet 269 forintért kínálták. Az Auchanban 298 forintért, míg az Intersparban 299 forintért lehetett találni.

Tojásmentes spagettit pedig 199 forintért tudtunk venni az Auchanban és az Intersparban egyaránt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG