5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérésének eredményei szerint a tavalyinál több mint 3 százalékkal kell többet fizetnie annak, aki a karácsonyi nagybevásárlást a hipermarketekben intézi - novemberhez képest viszont valamivel lejjebb mentek az árak. A sütemények jellemző összetevői többnyire olcsóbbak lettek, a krumpli ára viszont elszállt.

Szokás szerint a KSH inflációs adata előtt egy nappal tesszük közzé a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének legfrissebb eredményeit. Ezúttal is három hazai hipermarket-láncban vizsgáltuk meg 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk árának alakulását - a több mint 11 éve havi rendszerességgel végzett felmérésünk során megnéztük azt is, hogy hol adják most legolcsóbban a szaloncukrot.

Emlékeztetőül: novemberi felmérésünk adatai szerint közel másfél év után először csökkentek az élelmiszerárak éves összehasonlításban. Trend kialakulásáról azért nem beszélhetünk: bár az előző havinál olcsóbban tölthettük meg a bevásárlókocsit, a tavalyi karácsonyi nagybevásárlásnál idén több pénzt fogunk elkölteni az eredmények szerint.

Egy év alatt 3,3 százalékos áremelkedés a hipermarketekben

A vizsgált három áruház közül a Tesco ugyan csak 1 forinttal lett drágább egy év alatt, az Interspar viszont 3,9, az Auchan pedig 6,2 százalékkal emelte az élelmiszerkosár árát tavaly decemberhez képest. Az átlagos kosárérték 19 526 forint lett, ami 3,3 százalékkal magasabb, mint egy évvel ezelőtt. A jó hír az, hogy novemberhez képest senki sem emelt árat: az Intersparban gyakorlatilag forintra ugyanannyiért pakolhattuk tele a kosarat, mint egy hónapja; az Auchan 0,3 százalékkal, a Tesco pedig 1,7 százalékkal olcsóbb is lett egy hónap alatt.

Ez azt jelenti, hogy az áruházláncok sorrendje nem változott, a Tesco maradt az első helyen, az Auchan és az Interspar előtt. Ha pedig mindent ott vásárolnánk meg, ahol a legolcsóbban adják, 1849 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest – ekkor viszont végig kellene járnunk mindhárom hipermarketet, ami igencsak rombolná az ünnepi hangulatot.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Decemberen a krumplit érdemes kiemelni az adatsorunkból: ez a zöldségféle drágult ugyanis a legtöbbet a teljes élelmiszerkosárból mind havi, mind éves összehasonlításban. Az előző hónaphoz képest közel 17 százalékkal drágábban adták a hipermarketek, a tavalyi árnak pedig közel két és félszeresét kell most kifizetnünk. Az ünnepi krumplisaláta tehát idén jóval drágább lesz, mint egy éve.

A KSH kedden közli az infláció novemberi alakulásáról szóló adatait.

Ami a többi terméket illeti: egy hónap alatt 16 százalékkal drágább lett az alma, 12 százalékkal a margarin, de egyes üdítőknél 20 százalékot közelítő áremelkedést is mértünk. Majdnem ötödével olcsóbb lett viszont a banán, és kétszámjegyű árcsökkenést mértünk a tojás, a tej, a kávé, a tea és a sertésmájas esetében novemberhez képest.

Egy év alatt – a krumplin kívül – a liszt és a száraztészta ára emelkedett leginkább (+22-23 százalék), kétszámjegyű áremelkedést mértünk ezen kívül a kenyér, a margarin, a túró rudi és a pezsgő esetében. A tojás ára viszont majdnem a felére esett egy év alatt (-44%), de 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent a banán, az alma, az UHT tej, a táblás csoki és a cukor ára is tavaly decemberhez képest.

Összességében a karácsonyi sütik árát a liszt felfelé (+24%), a cukor (-15%), a tojás (-44%), az UHT-tej (-12%) és a csokoládé (-10%) lefelé húzza.

Havi legolcsóbbak: narancs, ponty, szaloncukor

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is kiválasztottunk 3 terméket, és megnéztük, márkára-minőségre való tekintet nélkül hol szerezhetnénk be őket a legolcsóbban.

Szaloncukorból a legolcsóbb a kimért változat, az Auchan 999-ért kínálja kilónként, 10 féle ízben. Az Interspar és a Tesco egyaránt 1299 forintért árulta az édességet.

A zöldség-gyümölcs-osztályon ezúttal a narancsot kerestük: a legolcsóbban a Tesco kínálta (kilónként 289 forintért, spanyol), az Intersparban 329 forint volt a görög narancs kilója, az Auchanban pedig 349 forint.

Pontyot is a Tescóban kínáltak a legolcsóbban, igaz, kilónként 1709 forintért egészben került a jégre a hal, amivel azért lesz még munka otthon. Az Auchanban 2099 forint volt a pontyszelet kilója, ezt az Interspar 2199-ért adta.

Nyoma sincs a halas áfacsökkentésnek - a tojás viszont végre tényleg olcsóbb
Az év elején, az áfacsökkentés hatályba lépése után 1900-2000 forintért is hozzá lehetett jutni a pontyszelethez. Ennél a hipermarketekben most magasabb, 2100 és 2200 forintos kilónkénti árat mértünk. A KSH korábbi adatai alapján az látszik: bár a pontyszelet ára az első negyedévben valóban csökkent mintegy 5 százalékkal, októberben újra a tavaly téli szintekre emelkedett vissza - mostani mini-körképünk alapján pedig karácsony előtt is ennyiért adják. Az áfacsökkentésnek tehát nyoma sincs az árakban - az Mfor.hu korábbi összeállítása szerint egy, a pontyokra veszélyes vírus tizedelte Európában az állományt, ami a hazai árakat is megdobhatta.
Ahol viszont végre tényleg meglátszik az áfacsökkentés hatása, az a tojás: tavaly ősszel óriási áremelkedést láthattunk egyik pillanatról a másikra, miután az év eleji madárinfluenza-járvány illetve a fipronilos rovarirtószeres tojásszennyezési ügy miatt Európa-szerte sok tyúkot kellett levágni, ezért az európai tojástermelés csökkent. Mostanra azonban helyrerázódott a piac - ahogy alábbi grafikonunkból is kiderül nem csak a tavalyi árakhoz képest mértünk 44 százalékos csökkenést, hanem a 2016-os áraknál is lejjebb járunk, nagyjából épp egy áfacsökkentésnyivel:

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG