4p
Űgy tűnik, decemberben csak az év végi akció miatt torpant meg az élelmiszerárak emelkedése, januárban viszont mindent bepótoltak az áruházak: közel 7 éve, 2011 májusa óta nem mértünk akkora éves áremelkedést felméréseink során, mint 2018 első Árkosár-körképében - ebben az is benne van, hogy a tavaly év eleji áfacsökkentések nem torzítják tovább a statisztikát. Nem csoda, hogy ismét történelmi csúcsra ért a nagybevásárlás ára.

Novemberben kiugró áremelkedést mértünk a hipermarketekben, decemberben pedig komolyabb árcsökkenést - összességében azonban nagyon jól kirajzolódott grafikonjainkon a tavaly év elején indult trend. Erre most ráerősítenek a legfrissebb eredmények: minden áruházban komoly áremelkedést mértünk, leginkább a tavaly januári szinthez képest - de a decemberi akciók kifutása is jól tetten érhető. Az éves áremelkedéshez a bázishatás is hozzájárul: a tavaly januári áfacsökkentések (baromfihús, tojás, tej) hatása most fut ki, magyarán innentől áfacsökkentett árakat hasonlítunk áfacsökkentett árakhoz.

Közel 11 éve futó felmérés-sorozatunk mostani állomása is úgy telt, ahogy szokott: január 9-én az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy áruházában néztük meg, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló mintakosarunk ára. Minden fronton emelkedést mértünk: decemberhez képest 5,4, tavaly januárhoz képest pedig 11,4 százalékkal kellett többet fizetnünk ugyanazokért a termékekért egy átlagos nagybevásárlás során.

Januárra a legkevésbé a Tesco, a legnagyobb mértékben az Interspar emelte az árait, az Auchan mindkét időtávon a második helyre került az áremelkedés szempontjából. A végeredményben még így is az Auchan vezet, az Interspar árai már a 21 ezer forinthoz vannak közelebb. Egy hónap alatt 4-7 százalék közötti áremelést hajtottak végre az áruházak, éves szinten viszont csak a Tescónál úsztuk meg egyszámjegyű áremeléssel.

A kosár átlagos értéke 19 908 forint lett, nagyjából 70 forinttal megdöntve ezzel a novemberi történelmi csúcsot. Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor is 18 432 forintot kellene fizetnünk a termékekért - nem beszélve az ezzel járó extra kellemetlenségekről.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Kezdjük a komolyabb árcsökkenésekkel, azzal hamarabb végzünk: az előző hónaphoz képest csak egyes felvágottaknál mértünk 10 százalékot meghaladó árcsökkenést. Egy év alatt pedig csak a krumpli (-27%) ás a cukor (-16%) lett sokkal olcsóbb.

Decemberhez képest a liszt ára ugrott a legnagyobbat, bő 30 százalékot; 20 százalék fölötti áremelkedést mértünk az almánál, 10 százalék fölöttit a banánnál, az UHT-tejnél, a kávénál, a teánál, a cukornál, a tésztánál, a májasnál és egyes tömény szeszesitaloknál is.

Tavaly januárhoz képest természetesen a tojás drágult a legnagyobbat, már 77 százaléknál jár az áremelkedés (az okokról bővebben korábbi cikkünkben). 55 százalékkal drágult egy év alatt az alma, közel ennyivel a liszt is. Harmadával drágult az UHT-tej, 20 százalékot meghaladó mértékben a csirkemell (lásd még: a statisztikából kikerülő áfacsökkentés-hatás). Legalább 10 százalékos áremelést mértünk a teánál, a gyümölcsjoghurtnál, az ásványvíznél.

Havi legolcsóbbak

Idén a halhús áfáját csökkentette a kormány 27-ről 5 százalékra, ez a magyarok fogyasztási szokásait ismerve azért kevésbé jelent komolyabb spórolást egy átlagos családnak, de azért talán növelheti a fogyasztási kedvet, ha olcsóbban tudnak kísérletezni a vásárlók a különböző halakkal. A hipermarketek kommunikációjában mindenesetre januárban hangsúlyosan jelenik meg a haláfa-csökkentés, mind a reklámújságokban, mind pedig az üzletekben is több helyen találkoztunk a kampánnyal. Az Intersparban például így:

A Tesco reklámújságjában pedig így:

Ezúttal megnéztük, mennyibe kerül a legolcsóbb olyan halfilé, ami rántott hal készítésére alkalmas. Az Auchanban a csomagolt busa-szeletet kilónként 1073 forintért kínálták; a Tescóban a mirelit alaszkai tőkehalfilé kilója 1186 forintba került. Az Intersparban fagyasztott hekkfilét találtunk a legolcsóbban, 1332 forintos kilónkénti áron.

A narancsnak tart még a szezonja, kilónként 299 forintért adták az Auchanban, az Intersparban 329 forintért, a Tescóban pedig 399 forintért.

Felmértük a kávéédesítők polcait is, a legolcsóbbat az Auchanban találtuk, 499 forintért egy 1320 darabos Ezerédest kaptunk. Az Intersparban és a Tescóban a Pötyi classic volt 399 forintért a legolcsóbb, 650 darabos kiszerelésben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG