A GfK Hungária adatai alapján elmondható, hogy a műszaki termékek mellett a népszerű ajándékok közé tartoznak az általános ruházati- és sportuházati termékek, a könyvek, a játékok. A tavalyi évzáró hónapban több mint 50 százalékkal növekedett a sportruházati cikkek értékesítése, a játékok pedig közel megháromszorozták eladási számaikat a megelőző hónaphoz viszonyítva.
Tavaly jól mentek a műszaki cikkek, de mi lesz idén?
A GfK Kereskedelem és Technológia adatai alapján a műszaki termékek 2011. évi karácsonyi szezonja meglepően jól sikerült. A forgalmazott összbevétel 16 százalékkal volt magasabb decemberben mint egy évvel korábban. Mindez úgy, hogy a válság bekövetkezte óta a karácsonyi – főként decemberi – forgalmak folyamatosan csökkentek.
A idei év végi várakozásokról nehéz a jelen gazdasági helyzetben bármit is mondani. Folyamatosak továbbra is a leépítések és költségmegszorítások. A KSH előrejelzése szerint mind a reálbérek, mind a háztartások végső fogyasztása csökkenni fog 2012-ben.
Idén esett a tartós fogyasztási cikkek piacán forgalmazott érték
A műszaki termékek, illetve a tartós fogyasztási cikkek piacán forgalmazott érték 2012 első kilenc hónapjában közel hét százalékot esett és e csökkenés az értékesített darabszámokat tekintve még nagyobb, 11,5 százalékos volt a műszaki termékek volumenbázisú visszaesése. Az értékesítési átlagár az előző év első kilenc hónapjához képest átlagosan 5 százalékkal növekedett, amely változás hátterében az áfa-emelés, a termékdíj emelés, illetve a termékmix változása áll.
Az év első kilenc hónapja a műszaki cikk forgalom jellemzően mintegy 60-65 százalékát adja, aminek tekintetében előző évhez képest nem történt lényegi változás. Az utolsó egy hónapban bizonyos területeken az éves összforgalom egynegyede is realizálódhat: legjelentősebb a háztartási kisgépek és fotó termékeknél (25 százalék), a barnaáruknál, vagyis az irodai, távközlési és szórakoztató elektronikai berendezéseknél (22 százalék) és az IT készülékeknél (18 százalék). Ezek azok a fő területek, ahonnan a karácsonyi ajándékok is kikerülnek.
A legnépszerűbb, tipikus karácsonyi ajándékok idén is fogyni fognak
A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia terület várakozásai szerint idén népszerű ajándékok lesznek a konyhai robotgépek, az elektromos fogkefék, a vasalók és a szépségápolási cikkek. Ezenkívül a fényképezőgépek, digitális fotókeretek azok, melyek karácsonykor rendszerint jól fogynak, ám az év többi időszakában kevéssé keresik ezeket a vevők.
A hosszabb iskolai szünetre és szabadságolásokra tekintettel kifejezetten jól eladhatók a játékkonzolok és kapcsolódó kiegészítőik, szoftvereik, a Bluray- és DVD filmek, ezenkívül az évközben folyamatosan keresett mobil- és okos telefonok, LED kijelzős TV-k, adattároló eszközök lesznek még népszerűek a bevásárló listákon. Sőt valószínűsíthető, hogy gyártók, kereskedők csomagajánlatokkal próbálják meg a fogyasztókat nagyobb mértékű vásárlásokra ösztönözni. Ilyen lehet például: TV+játékkonzol, játékkonzol+szoftver, fényképezőgép fotókerettel stb.
Idén gyengébb karácsonyi forgalomra, tudatosabb vevőkre számítanak
Jellemző, hogy karácsonykor többet költenek a családok, ami abból is kitűnik, hogy a november-decemberi időszakban realizált forgalom általában 10 százalékkal magasabb átlagáron történik, aminek hátterében nem áremelés, hanem magasabb árú termékek értékesítése áll – mondta el Bécs Lajos, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének ügyfélkapcsolati vezetője.
Ez azonban az idei, 2012. évi szezonban nem biztos, hogy bekövetkezik. A jelen gazdasági és kereskedelmi környezetben a GfK Hungária a korábbiaknál némileg gyengébb karácsonyi forgalomra, tudatosabb fogyasztókra számít - fogalmazta meg a piackutató vállalat várakozásait a szakember.