1p
GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének szakemberei az idei karácsonyi szezonban az ajándékvásárlások terén is tudatosabb hozzáállásra számítanak a vevőktől. A korábbi évek tendenciáinak megfelelően idén is a konyhai kisgépek, szépségápolási és szórakoztató elektronikai termékek iránt nőhet meg a kereslet, de például tavaly a sportruházati termékek értékesítésében is jelentős ugrás volt látható.

A GfK Hungária adatai alapján elmondható, hogy a műszaki termékek mellett a népszerű ajándékok közé tartoznak az általános ruházati- és sportuházati termékek, a könyvek, a játékok. A tavalyi évzáró hónapban több mint 50 százalékkal növekedett a sportruházati cikkek értékesítése, a játékok pedig közel megháromszorozták eladási számaikat a megelőző hónaphoz viszonyítva.

Tavaly jól mentek a műszaki cikkek, de mi lesz idén?

A GfK Kereskedelem és Technológia adatai alapján a műszaki termékek 2011. évi karácsonyi szezonja meglepően jól sikerült. A forgalmazott összbevétel 16 százalékkal volt magasabb decemberben mint egy évvel korábban. Mindez úgy, hogy a válság bekövetkezte óta a karácsonyi – főként decemberi – forgalmak folyamatosan csökkentek.

A idei év végi várakozásokról nehéz a jelen gazdasági helyzetben bármit is mondani. Folyamatosak továbbra is a leépítések és költségmegszorítások. A KSH előrejelzése szerint mind a reálbérek, mind a háztartások végső fogyasztása csökkenni fog 2012-ben.

Idén esett a tartós fogyasztási cikkek piacán forgalmazott érték

A műszaki termékek, illetve a tartós fogyasztási cikkek piacán forgalmazott érték 2012 első kilenc hónapjában közel hét százalékot esett és e csökkenés az értékesített darabszámokat tekintve még nagyobb, 11,5 százalékos volt a műszaki termékek volumenbázisú visszaesése. Az értékesítési átlagár az előző év első kilenc hónapjához képest átlagosan 5 százalékkal növekedett, amely változás hátterében az áfa-emelés, a termékdíj emelés, illetve a termékmix változása áll.

Az év első kilenc hónapja a műszaki cikk forgalom jellemzően mintegy 60-65 százalékát adja, aminek tekintetében előző évhez képest nem történt lényegi változás. Az utolsó egy hónapban bizonyos területeken az éves összforgalom egynegyede is realizálódhat: legjelentősebb a háztartási kisgépek és fotó termékeknél (25 százalék), a barnaáruknál, vagyis az irodai, távközlési és szórakoztató elektronikai berendezéseknél (22 százalék) és az IT készülékeknél (18 százalék). Ezek azok a fő területek, ahonnan a karácsonyi ajándékok is kikerülnek.

A legnépszerűbb, tipikus karácsonyi ajándékok idén is fogyni fognak

A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia terület várakozásai szerint idén népszerű ajándékok lesznek a konyhai robotgépek, az elektromos fogkefék, a vasalók és a szépségápolási cikkek. Ezenkívül a fényképezőgépek, digitális fotókeretek azok, melyek karácsonykor rendszerint jól fogynak, ám az év többi időszakában kevéssé keresik ezeket a vevők.

A hosszabb iskolai szünetre és szabadságolásokra tekintettel kifejezetten jól eladhatók a játékkonzolok és kapcsolódó kiegészítőik, szoftvereik, a Bluray- és DVD filmek, ezenkívül az évközben folyamatosan keresett mobil- és okos telefonok, LED kijelzős TV-k, adattároló eszközök lesznek még népszerűek a bevásárló listákon. Sőt valószínűsíthető, hogy gyártók, kereskedők csomagajánlatokkal próbálják meg a fogyasztókat nagyobb mértékű vásárlásokra ösztönözni. Ilyen lehet például: TV+játékkonzol, játékkonzol+szoftver, fényképezőgép fotókerettel stb.

Idén gyengébb karácsonyi forgalomra, tudatosabb vevőkre számítanak

Jellemző, hogy karácsonykor többet költenek a családok, ami abból is kitűnik, hogy a november-decemberi időszakban realizált forgalom általában 10 százalékkal magasabb átlagáron történik, aminek hátterében nem áremelés, hanem magasabb árú termékek értékesítése áll – mondta el Bécs Lajos, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének ügyfélkapcsolati vezetője.

Ez azonban az idei, 2012. évi szezonban nem biztos, hogy bekövetkezik. A jelen gazdasági és kereskedelmi környezetben a GfK Hungária a korábbiaknál némileg gyengébb karácsonyi forgalomra, tudatosabb fogyasztókra számít - fogalmazta meg a piackutató vállalat várakozásait a szakember.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Végleg vége a jó világnak: a 60 százalékos drágulás lassan megérkezhet a boltokba
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 15:06
A csokoládé olyan szenvedélye az embereknek, hogy az elmúlt hónapokban képes volt rácáfolni a legalapvetőbb közgazdasági törvényre, a kereslet és kínálat önszabályozó mechanizmusának működésére.
Vásárló Kellemetlen áremelkedésre ébredhetnek szerdán a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 12:47
Drágul a benzin a húsvéti ünnepek előtt. 
Vásárló Hiába van vasszigor a magyar diszkontokban, erre jutott a legújabb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 25. 05:44
Februárhoz képest 1,9 százalékkal nőtt a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára. Októberhez képest viszont bő 4 százalékos a csökkenés.
Vásárló Újra napirendre került a vasárnapi boltzár, a szomszédban
Buksza blog | 2024. március 24. 16:09
Könnyen lehet, hogy kellemetlen meglepetés érheti hamarosan a Romániába utazó magyarokat, ugyanis a bukaresti kormányt azt fontolgatja, hogy bevezeti a boltok kötelező vasárnapi zárva tartását.
Vásárló „Eldugják” a csokit a vásárlók elől egy diszkontláncban
Privátbankár.hu | 2024. március 23. 12:46
Az áruházak egyik vásárlásra csábító trükkje, hogy a pénztárak futószalagjai fölötti polcokon csábító apróságokat kínálnak a vevőknek ösztönözve az impulzus vásárlást. Ez megváltozhat a jövőben.
Vásárló Pórul járt a Tesco, a Lidl jött ki jól a veszekedésből
Buksza blog | 2024. március 21. 10:16
Mélyen a zsebébe kell nyúlnia a Tescónak azt követően, hogy a fellebbviteli bíróság is úgy találta, megtévesztő, ha úgy reklámozza Clubcardjának árait, mintha azok a Lildlénél is kedvezőbbek lennének.
Vásárló A romániai vásárlók nem ismernek tréfát
Privátbankár.hu | 2024. március 20. 15:21
Romániában győzelemre állnak a hazai élelmiszerek. Az ottani vásárlók többsége azokat választja a külföldi termékek helyett. Előbb leveszik a polcról a helyben termelt árut és csak utána nézik meg az árát. 
Vásárló Az osztrák nyugdíj igénylése
Márkázott tartalom | 2024. március 20. 09:47
Amennyiben életünk során nem csak Magyarországon dolgoztunk, hanem más országokban is, akkor jó tudni, hogy ezekből az országokból is számíthatunk nyugdíjkifizetésre. Ha Ausztriában dolgoztunk, akkor attól függően, hogy ez az időtartam mennyi volt, kaphatunk nyugdíjat egyenesen az osztrák nyugdíjfolyósítótól, vagy a magyar nyugdíjunkat emeli meg ez az időszak. Cikkünkben segítséget nyújtunk az osztrák nyugdíjrendszer megismeréséhez.
Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG