5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Sosem volt még ennyire mindegy, melyik hipermarketben intézzük a havi nagybevásárlást - ez is lehetne a tanulsága 2020 első Privátbankár Árkosár-felmérésének. Miközben ugyanis havi szinten valamelyest csökkentek, éves szinten pedig 3,5 százalékot emelkedtek az élelmiszerárak, a legolcsóbb és a legdrágább áruház közötti különbség nem éri el a bevásárlókocsiba tuszkolt 100 forintos érme értékét sem. Felmértük, hol tart a sertéspestis okozta áremelkedés és megnéztük, mi maradt a tavaly januári tejáfa-csökkentésből.

2007 februárjában indított felmérés-sorozatunk (jövő hónapban 13. szülinap!) idei első eredményei felemásra sikeredtek a vásárlók szempontjából: jó hír, hogy kevesebbet kell kifizetni a felmérésben szereplő 30 élelmiszerért, mint az előző hónapban, tavaly januárhoz képest azonban ismét emelkedtek az árak. Három hipermaketlánc egy-egy egységét jártuk végig, az Auchan, az Interspar és a Tesco áruházaiban január 9-én, csütörtökön ellenőriztük, hogyan alakult minta-élelmiszerkosarunk ára.

Mindegy, hol vásárolunk be

A három áruházlánc közül a Tesco az előző hónaphoz képest - egyedüliként - 1,7 százalékot emelt az árain, a tavaly januárinál viszont sokkal, 8,6 százalékkal drágábban adták az élelmiszerkosarunkat. Az Auchanban mind tavaly januárhoz, mind pedig tavaly decemberhez képest is olcsóbban tudhattuk le a nagybevásárlást, a képzeletbeli árversenyt mégis az Interspar nyerte: a holland gyökerű lánc 3,2 százalékot engedett a decemberi árakból, tavaly év elejéhez képest pedig 2,8 százalékot emelt.

Az Árkosár átlagos értéke 20 510 forint lett. Ez azt jelenti, hogy az előző hónaphoz képest 0,9 százalékkal, 176 forinttal kevesebbet kellett a kasszánál hagyni, a 2019. januárinál viszont 3,5 százalékkal, 692 forinttal magasabb lett a számla végösszege.

Ami érdekes, hogy a legolcsóbb és a legdrágább áruház között a különbség gyakorlatilag eltűnt, mindössze 87 forintra zsugorodott. Ez kevesebb, mint a bevásárlókocsi használatához szükséges 100 forintos érme értéke - azzal tehát nem nagyon tudunk spórolni, hogy az egyik vagy a másik áruházban intézzük a teljes havi bevásárlást. Megtehetjük viszont, hogy mindent ott vásárolunk meg, ahol a legolcsóbban adják: így 1630 forinttal csökkenthető az átlagos számla végösszege. Kérdés, hogy az ehhez szükséges logisztikai kihívás megoldása megér-e ennyit a vásárlóknak.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH a legfrissebb, decemberre illetve 2019 egészére vonatkozó inflációs statisztikáit kedden teszi közzé.

Az előző hónaphoz, 2019 decemberéhez képest a sertésmájas emelkedett legnagyobb (20 százalékot meghaladó) mértékben. Közel 20 százalékkal lett drágább a kávé, a tea és a tejföl is. 10 százalékot meghaladó mértékben drágult egy hónap alatt a liszt és a száraztészta is, de az év végi pezsgő-leárazásoknak sincs már nyoma (+15%). 15-18 százalékkal olcsóbb lett viszont egy hónap alatt a krumpli, az alma és az UHT tej is.

Egy év alatt, tavaly januárhoz képest a sertésből készült feldolgozott termékek ára emelkedett nagyot: a párizsi 26 százalékkal, a sertésmájas 25 százalékkal többe kerül. 34 százalékkal drágább lett az alma is, 20 százalék körüli drágulást mértünk a tojásnál, a kenyérnél, a száraztésztánál és a tejfölnél is. 10 százalék fölötti éves áremelkedés volt a teánál, a cukornál és a tejfölnél is. A kávé, a csoki és a narancslé viszont 10-12 százalékkal olcsóbb, mint egy éve.

Havi legolcsóbbak: drága sertés, áfacsökkentett UHT-tej, batáta

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

A legutóbbi Árkosár-felmérésben is jeleztük, hogy a sertéspestis miatt dráguló hús-alapanyagok áremelkedése már a fogyasztók pénztárcáját is elérte: a párizsi például - ahogy korábban írtuk - egy év alatt 35 százalékkal drágult a hipermarketekben. Most a sertéscombot néztük meg, hol adják a legolcsóbban: az Auchan és a Tesco 1549 forintért adta kilóját, az Interspar pedig 1699 forintért. Pár napon belül egyébként szépen fel is lesz díszítve mindez: január 15-től ugyanis a csomagolatlan sertéshúsokra nem csak ki kell írni a termék származását, hanem a nagyobb boltokban, a hipermarketek húspultjaiban még nemzeti színű zászlókat is ki kell tenni a szöveg mellé.

Tavaly januárban került be az UHT tej a kedvezményes, 5 százalékos áfájú élelmiszerek körébe, akkor örömmel jelenthettük, hogy a kereskedők nem nyelték le a különbözetet (stílusosan: nem fölözték le a hasznot), tényleg 27 százalékkal (meg egy kicsit többel) olcsóbb lett akkor a "tartós" tej. Még jobb hír, hogy később sem emelkedtek az árak, sőt: az Auchan komoly akciójának köszönhetően (120 forintért adnak egy liter 1,5 százalékos Hazai márkájú tejet) még csökkent is az átlagár idén januárra. A Tescóban 159 forintért egy liter Creamfields szlovák gyártmányú tejet adtak, az Intersparban a Riska volt a legolcsóbb literenként 165 forintért.

Harmadikként az édesburgonyát, avagy batátát vizsgáltuk meg alaposabban: a köretként egyre népszerűbb zöldség a legolcsóbban az Intersparban volt beszerezhető (egyiptomi, 499 forint kilónként), az Auchanban 699 forint volt egy kiló amerikai édesburgonya, a Tescóban pedig 799 forint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG