5p
Sosem volt még ennyire mindegy, melyik hipermarketben intézzük a havi nagybevásárlást - ez is lehetne a tanulsága 2020 első Privátbankár Árkosár-felmérésének. Miközben ugyanis havi szinten valamelyest csökkentek, éves szinten pedig 3,5 százalékot emelkedtek az élelmiszerárak, a legolcsóbb és a legdrágább áruház közötti különbség nem éri el a bevásárlókocsiba tuszkolt 100 forintos érme értékét sem. Felmértük, hol tart a sertéspestis okozta áremelkedés és megnéztük, mi maradt a tavaly januári tejáfa-csökkentésből.

2007 februárjában indított felmérés-sorozatunk (jövő hónapban 13. szülinap!) idei első eredményei felemásra sikeredtek a vásárlók szempontjából: jó hír, hogy kevesebbet kell kifizetni a felmérésben szereplő 30 élelmiszerért, mint az előző hónapban, tavaly januárhoz képest azonban ismét emelkedtek az árak. Három hipermaketlánc egy-egy egységét jártuk végig, az Auchan, az Interspar és a Tesco áruházaiban január 9-én, csütörtökön ellenőriztük, hogyan alakult minta-élelmiszerkosarunk ára.

Mindegy, hol vásárolunk be

A három áruházlánc közül a Tesco az előző hónaphoz képest - egyedüliként - 1,7 százalékot emelt az árain, a tavaly januárinál viszont sokkal, 8,6 százalékkal drágábban adták az élelmiszerkosarunkat. Az Auchanban mind tavaly januárhoz, mind pedig tavaly decemberhez képest is olcsóbban tudhattuk le a nagybevásárlást, a képzeletbeli árversenyt mégis az Interspar nyerte: a holland gyökerű lánc 3,2 százalékot engedett a decemberi árakból, tavaly év elejéhez képest pedig 2,8 százalékot emelt.

Az Árkosár átlagos értéke 20 510 forint lett. Ez azt jelenti, hogy az előző hónaphoz képest 0,9 százalékkal, 176 forinttal kevesebbet kellett a kasszánál hagyni, a 2019. januárinál viszont 3,5 százalékkal, 692 forinttal magasabb lett a számla végösszege.

Ami érdekes, hogy a legolcsóbb és a legdrágább áruház között a különbség gyakorlatilag eltűnt, mindössze 87 forintra zsugorodott. Ez kevesebb, mint a bevásárlókocsi használatához szükséges 100 forintos érme értéke - azzal tehát nem nagyon tudunk spórolni, hogy az egyik vagy a másik áruházban intézzük a teljes havi bevásárlást. Megtehetjük viszont, hogy mindent ott vásárolunk meg, ahol a legolcsóbban adják: így 1630 forinttal csökkenthető az átlagos számla végösszege. Kérdés, hogy az ehhez szükséges logisztikai kihívás megoldása megér-e ennyit a vásárlóknak.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH a legfrissebb, decemberre illetve 2019 egészére vonatkozó inflációs statisztikáit kedden teszi közzé.

Az előző hónaphoz, 2019 decemberéhez képest a sertésmájas emelkedett legnagyobb (20 százalékot meghaladó) mértékben. Közel 20 százalékkal lett drágább a kávé, a tea és a tejföl is. 10 százalékot meghaladó mértékben drágult egy hónap alatt a liszt és a száraztészta is, de az év végi pezsgő-leárazásoknak sincs már nyoma (+15%). 15-18 százalékkal olcsóbb lett viszont egy hónap alatt a krumpli, az alma és az UHT tej is.

Egy év alatt, tavaly januárhoz képest a sertésből készült feldolgozott termékek ára emelkedett nagyot: a párizsi 26 százalékkal, a sertésmájas 25 százalékkal többe kerül. 34 százalékkal drágább lett az alma is, 20 százalék körüli drágulást mértünk a tojásnál, a kenyérnél, a száraztésztánál és a tejfölnél is. 10 százalék fölötti éves áremelkedés volt a teánál, a cukornál és a tejfölnél is. A kávé, a csoki és a narancslé viszont 10-12 százalékkal olcsóbb, mint egy éve.

Havi legolcsóbbak: drága sertés, áfacsökkentett UHT-tej, batáta

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

A legutóbbi Árkosár-felmérésben is jeleztük, hogy a sertéspestis miatt dráguló hús-alapanyagok áremelkedése már a fogyasztók pénztárcáját is elérte: a párizsi például - ahogy korábban írtuk - egy év alatt 35 százalékkal drágult a hipermarketekben. Most a sertéscombot néztük meg, hol adják a legolcsóbban: az Auchan és a Tesco 1549 forintért adta kilóját, az Interspar pedig 1699 forintért. Pár napon belül egyébként szépen fel is lesz díszítve mindez: január 15-től ugyanis a csomagolatlan sertéshúsokra nem csak ki kell írni a termék származását, hanem a nagyobb boltokban, a hipermarketek húspultjaiban még nemzeti színű zászlókat is ki kell tenni a szöveg mellé.

Tavaly januárban került be az UHT tej a kedvezményes, 5 százalékos áfájú élelmiszerek körébe, akkor örömmel jelenthettük, hogy a kereskedők nem nyelték le a különbözetet (stílusosan: nem fölözték le a hasznot), tényleg 27 százalékkal (meg egy kicsit többel) olcsóbb lett akkor a "tartós" tej. Még jobb hír, hogy később sem emelkedtek az árak, sőt: az Auchan komoly akciójának köszönhetően (120 forintért adnak egy liter 1,5 százalékos Hazai márkájú tejet) még csökkent is az átlagár idén januárra. A Tescóban 159 forintért egy liter Creamfields szlovák gyártmányú tejet adtak, az Intersparban a Riska volt a legolcsóbb literenként 165 forintért.

Harmadikként az édesburgonyát, avagy batátát vizsgáltuk meg alaposabban: a köretként egyre népszerűbb zöldség a legolcsóbban az Intersparban volt beszerezhető (egyiptomi, 499 forint kilónként), az Auchanban 699 forint volt egy kiló amerikai édesburgonya, a Tescóban pedig 799 forint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG