Megvolt az ajándékozás, az öröm, adtunk és kaptunk - bár ilyenkor a pénz nem számít, csak boldogság legyen, a bejgli-sokk közepette érdemes lehet egyenleget vonni, mibe került idén telepakolni a fenyőfa alját.
Drágább lett az ajándék
Nem mindenhova jutott A magyar háztartások nyolcada viszont egyáltalán nem vásárolt karácsonyi ajándékot az idén. Részletek >> |
A Budapest Bank friss kutatása szerint átlagosan csaknem 10 ezer forinttal szánt többet idén a lakosság a karácsonyi ajándékozásra, mint 2011-ben. A legtöbben ugyanannyi szerettüket (átlagosan 7 személyt) tervezik meglepni, mint két évvel ezelőtt, tehát az egy ajándékra szánt összeg emelkedett az elmúlt évek során.
Mivel a karácsonyi bevásárlás az átlagosnál jobban megterheli a családi kasszát, az emberek többsége (41%) már a karácsony előtti hónapokban igyekezett takarékoskodni, míg 25% inkább az ünnepek után húzza össze a nadrágszíjat. Ugyanakkor 2011 óta valamelyest nőtt azok aránya (19%-ról 25%-ra), akik azt mondták, nem szükséges spórolniuk az ajándékozás okozta pluszköltségek miatt.
Tettél félre az ajándékra, vagy a bank is besegített?
A felmérés szerint a lakosság fele az aktuális havi fizetéséből kívánja finanszírozni a karácsonyi kiadásokat – 30% azért, mert nincs megtakarítása, míg 20% úgy nyilatkozott, ez önmagában is fedezi a költségeket. Az emberek ötödének van kifejezetten erre a célra félretett pénze, míg 34% egyéb tartalékaihoz nyúl, amikor az ünnepi bevásárlásra kerül sor. 4% mondta, hogy ilyenkor a folyószámla-hitelkeretét is igénybe veszi, a megkérdezettek egytizede pedig a hitelkártya-keretéből is költ ebben az időszakban. Ezzel szemben áruhitelt, személyi kölcsönt vagy gyorskölcsönt szinte egyáltalán nem terveznek igénybe venni a karácsony apropóján.
A karácsonyi ajándékokért 2011-ben még több mint 80%-ban készpénzzel fizettek – ez az arány két év alatt 10%-kal csökkent. Sokkal többen fizetnek ugyanakkor az interneten keresztül: míg két éve mindössze a lakosság 13%-a használta ki a világháló előnyeit, ma már az ajándékok közel egynegyedének árát online egyenlítik ki. Jelentősen nőtt a hitelkártyát használók aránya is (15%-ról 27%-ra).
Fogadjunk, hogy kaptál ruhát és/vagy könyvet!
A Budapest Bank felmérése szerint a felnőtt lakosság fele nem tervezte meg előre pontosan, mi kerüljön a fa alá, inkább az üzletek kínálata alapján döntött. A készülődést a többség 3-4 héttel a karácsony előtt kezdi el, míg a lakosság egytizede az utolsó pillanatig halogatja az ajándékok beszerzését.
A legtöbben az idén is ruhaneműt (57%), illatszert (51%) vagy könyvet (49%) vásároltak szeretteiknek. Azok a férfiak viszont, akik feleségüknek vagy párjuknak vásárolnak, a leggyakrabban okostelefont választottak a felmérés szerint.