5p
Vége a karácsonynak, de mit tegyünk akkor, ha kedvenc könyvünket két példányban kaptuk meg, vagy az ajándék pulcsi nem jó méretű vagy nem teszik a színe? Mire kell ügyelni és mihez van jogunk a reklamációknál? Íme néhány jótanács a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól (NFH) a bosszúságok elkerülésére.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Megtévesztő, ha a forgalmazó olyan tájékoztatást ad, hogy szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás, mivel az nem követelhető a vásárlótól - hívja fel a figyelmet az NFH.

Ha cipőt cserélnél

Hibás lábbeli esetében a fogyasztó a vásárlástól számított két éven belül érvényesítheti szavatossági igényeit. Az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű, a további időszakban a bizonyítási teher megfordul.

Kötelező jótállás alá eső termék esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

Ha akciósat

Leértékelt terméknél is érvényesíthetőek a szavatossági jogok, kivéve, ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka volt, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Ha interneten

Ha nem üzletben vásárolt (például internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogok illetik meg a vásárlót, így például ha meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.

Minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni. Természetesen önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy ezen kéréseknek is eleget tesz, de ezen lehetőségről érdemes már előre tájékozódni.

Nem dísznek van a használati utasítás

Olvassa el a műszaki termékek használati utasítását akkor is, ha az üzembe helyezés az Ön számára rutin tevékenységnek számít, mivel a helytelen szerelés akár a jótállási jogok elvesztésével is járhat - figyelmeztet a hatóság.

Bizonyos termékek szakember általi üzembe helyezést igényelnek, melynek költsége sokszor összemérhető a termék árával (például gázkészülékek).

Fontos tudni, hogy a kereskedő akkor is köteles a minőségi kifogást intézni, ha a jótállási jegyen a javítószolgálat is fel van tüntetve, de a fogyasztó a kereskedőhöz fordul.

A fogyasztói panaszok jelentős része a jótállás és a szavatosság tárgykörébe tartozik. Sokszor előfordul, hogy a vásárlást követően egy termék meghibásodik, ilyenkor élhetünk a minket megillető jótállási illetve szavatossági jogainkkal. Az alábbiakban ezeket fogalmakat igyekszünk összefoglalni, és ismertetni.

Jótállás = garancia

A jótállást a köznapi nyelvben garanciának is nevezzük. A jótállás lényege, hogy annak időtartama alatt a kötelezett (kereskedő/vállalkozás) vállalja, hogy a szerződést hibátlanul teljesíti, vagyis hogy a termék kifogástalanul fog működni. Kötelező, azaz jogszabály által biztosított jótállás nem minden termékre vonatkozik. A leggyakrabban azokkal a termékekkel találkozhatunk, amik a 151/2003. Korm. rendelet melléklete felsorol.

Olyan tartós fogyasztási cikkek ezek, amelyekre jótállási kötelezettség terjed ki. A rendelet csak új termékekre vonatkozik, használt cikkekre nem. Ha a vállalkozás nem ért egyet a panaszunkkal, úgy a jótállás ideje alatt neki kell bizonyítania, hogy a termék meghibásodását nem a termék minőségbeli hiányossága okozta. A jótállási időszak a javítás idejével mindig meghosszabbodik, amit munkalappal tud igazolni, ha azt a jótállási jegyre nem vezették fel. Létezik szerződésen alapuló, úgynevezett önkéntesen vállalt jótállás is, így például egy autóra akár 10-15 éves garanciát is vállalhat a gyártó. Ilyenkor azért érdemes elolvasni, pontosan mire is vállalnak garanciát.

Ha nincs

Ha a termékre nincs jótállás, attól még szavatosság van. Ez a hibás teljesítésért vállalt kereskedői felelősséget takarja. Hibás teljesítés azt jelenti, hogy a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.

Nem összekeverendő azzal, mikor a fogyasztó a vásárláskor ismerte az árucikk hibáját, ilyenkor ugyanis erre nem hivatkozhat. Sokszor botlunk bele olyan akciókba, amelyek szépséghibás termékekre vonatkoznak, ilyenkor nem kérhetjük a termék javítását a már meglévő hibára. Viszont egyéb probléma esetén a termék megvásárlásától számított 2 éven belül élhetünk szavatossági jogainkkal. Ez a szavatosság minden termékre vonatkozik a zoknitól kezdve a tízforintos gyufáig ez időtartamban két évet jelent fogyasztói szerződés keretében. Ez esetben fontos a bizonyítási határidő, mert itt 6 hónapon belül a kereskedőnek kell bizonyítania azt, hogy a termék nem volt hibás, például ha a fogyasztó azt nem megfelelően használta és a ruha mosáskor összement, mert túl magas hőfokon mosták. Ha ezt sikerül bizonyítani a kereskedőnek, akkor mentesül a felelősség alól. Fél év után ez a teher megfordul.
Fél év után ez a teher megfordul, és a fogyasztónak kell bizonyítani azt, hogy a termék eleve hibás volt. Ilyenkor a vevőnek kell elvinni a terméket egy független tanúsító szervezethez, ha a vállalkozás elutasítja a panaszát.

Javítás, csere, pénz vissza

A jelenleg hatályos jogszabályok alapján mind a szavatossági, mind a jótállási igények két lépcsőben érvényesíthetők. A fogyasztó elsősorban kijavítást, illetve cserét kérhet. A javítás és a csere közül a fogyasztó választhat, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek aránytalan többletköltséget eredményezne. Abban az esetben, ha a kereskedő sem javítani, sem cserélni nem tud, illetve nem hajlandó, a fogyasztó árleszállítást érvényesíthet vagy elállhat. Elállás esetén a kereskedő köteles visszafizetni a vételárat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Meglepő statisztika készült az "egykékről"
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 3. 09:31
Egy negyven évvel ezelőtti amerikai film egyik jelenetében a főhős suttogva jelezte egy vendéglőben a pincérnek, hogy egyedül jött és lopakodva foglalta el a helyét. Mit tenne ma?
Vásárló MacBook Pro: Az Apple csúcsgépe lenyomja a Windowsos masinákat
Márkázott tartalom | 2024. augusztus 30. 13:44
A MacBook Pro régóta az Apple prémium kategóriás laptopjainak zászlóshajója. Az elegáns dizájn, a kiváló teljesítmény és az integrált ökoszisztéma mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a MacBook Pro kiemelkedjen a piacon. De miben különbözik egy MacBook Pro a Windowsos laptopoktól, és milyen előnyei vannak az Apple csúcsgépének? Lássuk!
Vásárló Felturbózott bolhapiacot alapított az IKEA
Buksza blog | 2024. augusztus 27. 11:08
Az IKEA már korábban rájött, hogy használt bútorai újraértékesítéséből pénzt csinálhat és a covid idején azt is megtapasztalta, mekkora lehetőségek rejlenek az e-kereskedelemeben. Most összeadták ezt a kettőt.
Vásárló Kifinomult ízléssel, stílusosan megkomponálva közeleg hazánk legszebb Borfesztiválja
PR | 2024. augusztus 26. 10:38
A Duna felett magasodó hegytetőn elterülő Budai vár a magyar történelem egyik legfontosabb helyszíne, amely számos jelentős esemény szemtanúja volt az évszázadok során. Az egyik ilyen kiemelten fontos borkulturális rendezvény a Budapest Borfesztivál, mely szeptember 12. és 15. között ismét beköltözik a Duna-parti panorámát meghatározó Budavári Palota gyönyörű, impozáns falai közé. A Borfesztivál látogatói újra megcsodálhatják Magyarország gazdag örökségét és felfedezhetik hazánk borkiválóságait a hagyományokat őrző épületek között sétálva.
Vásárló Halvány remény a magyar diszkontokban - erre jutott a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. augusztus 26. 05:42
Valamivel olcsóbbak lettek a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek, de így is 10 ezer forint feletti összegről van szó, ami alig marad el a tavaly októberi szinttől. 
Vásárló Fogyókúrára küldi a termékeit a drogerie markt, de nem úgy
Buksza blog | 2024. augusztus 20. 09:31
A dm drogérialánc a sok kicsi sokra megy elvét alkalmazza a spórolásban.
Vásárló Feltámadt a Tesco, de nem a Lidl rovására
Buksza blog | 2024. augusztus 19. 15:34
Határozottan menetel előre hazai - egyesült királyságbeli - piacán a Tesco, ami abban mutatkozik meg, hogy az elmúlt időszakban apró lépésekkel hónapról hónapra növelte piaci részesedését hagyományos versenytársaival szemben.
Vásárló Dilemma a boltokban: hány fok legyen? Mennyit szeretnének a vásárlók?
Buksza blog | 2024. augusztus 18. 14:43
Az áruházak jelentős energiafelhasználók, ami megjelenik a költségeikben, így végső soron a vásárlók kiadásaiban is. Erre nem válaszolhatják egyszerűen azt, hogy csökkentik az energiafelhasználásukat. Az ugyanis kényelmetlenséget okozhat vevőiknek.
Vásárló Nemsokára örömhírt kaphatnak a magyar autósok?
Privátbankár.hu | 2024. augusztus 17. 13:31
Nem kell már sokat várni az előrejelzés alapján. 
Vásárló Így lehet olcsóbban megvásárolni a méregtelenítési folyamatokat elősegítő étrend-kiegészítőt
Márkázott tartalom | 2024. augusztus 16. 11:39
Ma már vannak olyan étrend-kiegészítők, melyek a szervezet méregtelenítési folyamatait segítik elő, hozzájárulnak a sejtek közötti térben felhalmozódott toxikus anyagok eltávolításához. A cikkben annak járunk utána, hogy hogyan lehet a legjobb áron megvásárolni őket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG