5p
Vége a karácsonynak, de mit tegyünk akkor, ha kedvenc könyvünket két példányban kaptuk meg, vagy az ajándék pulcsi nem jó méretű vagy nem teszik a színe? Mire kell ügyelni és mihez van jogunk a reklamációknál? Íme néhány jótanács a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól (NFH) a bosszúságok elkerülésére.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Megtévesztő, ha a forgalmazó olyan tájékoztatást ad, hogy szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás, mivel az nem követelhető a vásárlótól - hívja fel a figyelmet az NFH.

Ha cipőt cserélnél

Hibás lábbeli esetében a fogyasztó a vásárlástól számított két éven belül érvényesítheti szavatossági igényeit. Az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű, a további időszakban a bizonyítási teher megfordul.

Kötelező jótállás alá eső termék esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

Ha akciósat

Leértékelt terméknél is érvényesíthetőek a szavatossági jogok, kivéve, ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka volt, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Ha interneten

Ha nem üzletben vásárolt (például internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogok illetik meg a vásárlót, így például ha meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.

Minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni. Természetesen önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy ezen kéréseknek is eleget tesz, de ezen lehetőségről érdemes már előre tájékozódni.

Nem dísznek van a használati utasítás

Olvassa el a műszaki termékek használati utasítását akkor is, ha az üzembe helyezés az Ön számára rutin tevékenységnek számít, mivel a helytelen szerelés akár a jótállási jogok elvesztésével is járhat - figyelmeztet a hatóság.

Bizonyos termékek szakember általi üzembe helyezést igényelnek, melynek költsége sokszor összemérhető a termék árával (például gázkészülékek).

Fontos tudni, hogy a kereskedő akkor is köteles a minőségi kifogást intézni, ha a jótállási jegyen a javítószolgálat is fel van tüntetve, de a fogyasztó a kereskedőhöz fordul.

A fogyasztói panaszok jelentős része a jótállás és a szavatosság tárgykörébe tartozik. Sokszor előfordul, hogy a vásárlást követően egy termék meghibásodik, ilyenkor élhetünk a minket megillető jótállási illetve szavatossági jogainkkal. Az alábbiakban ezeket fogalmakat igyekszünk összefoglalni, és ismertetni.

Jótállás = garancia

A jótállást a köznapi nyelvben garanciának is nevezzük. A jótállás lényege, hogy annak időtartama alatt a kötelezett (kereskedő/vállalkozás) vállalja, hogy a szerződést hibátlanul teljesíti, vagyis hogy a termék kifogástalanul fog működni. Kötelező, azaz jogszabály által biztosított jótállás nem minden termékre vonatkozik. A leggyakrabban azokkal a termékekkel találkozhatunk, amik a 151/2003. Korm. rendelet melléklete felsorol.

Olyan tartós fogyasztási cikkek ezek, amelyekre jótállási kötelezettség terjed ki. A rendelet csak új termékekre vonatkozik, használt cikkekre nem. Ha a vállalkozás nem ért egyet a panaszunkkal, úgy a jótállás ideje alatt neki kell bizonyítania, hogy a termék meghibásodását nem a termék minőségbeli hiányossága okozta. A jótállási időszak a javítás idejével mindig meghosszabbodik, amit munkalappal tud igazolni, ha azt a jótállási jegyre nem vezették fel. Létezik szerződésen alapuló, úgynevezett önkéntesen vállalt jótállás is, így például egy autóra akár 10-15 éves garanciát is vállalhat a gyártó. Ilyenkor azért érdemes elolvasni, pontosan mire is vállalnak garanciát.

Ha nincs

Ha a termékre nincs jótállás, attól még szavatosság van. Ez a hibás teljesítésért vállalt kereskedői felelősséget takarja. Hibás teljesítés azt jelenti, hogy a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.

Nem összekeverendő azzal, mikor a fogyasztó a vásárláskor ismerte az árucikk hibáját, ilyenkor ugyanis erre nem hivatkozhat. Sokszor botlunk bele olyan akciókba, amelyek szépséghibás termékekre vonatkoznak, ilyenkor nem kérhetjük a termék javítását a már meglévő hibára. Viszont egyéb probléma esetén a termék megvásárlásától számított 2 éven belül élhetünk szavatossági jogainkkal. Ez a szavatosság minden termékre vonatkozik a zoknitól kezdve a tízforintos gyufáig ez időtartamban két évet jelent fogyasztói szerződés keretében. Ez esetben fontos a bizonyítási határidő, mert itt 6 hónapon belül a kereskedőnek kell bizonyítania azt, hogy a termék nem volt hibás, például ha a fogyasztó azt nem megfelelően használta és a ruha mosáskor összement, mert túl magas hőfokon mosták. Ha ezt sikerül bizonyítani a kereskedőnek, akkor mentesül a felelősség alól. Fél év után ez a teher megfordul.
Fél év után ez a teher megfordul, és a fogyasztónak kell bizonyítani azt, hogy a termék eleve hibás volt. Ilyenkor a vevőnek kell elvinni a terméket egy független tanúsító szervezethez, ha a vállalkozás elutasítja a panaszát.

Javítás, csere, pénz vissza

A jelenleg hatályos jogszabályok alapján mind a szavatossági, mind a jótállási igények két lépcsőben érvényesíthetők. A fogyasztó elsősorban kijavítást, illetve cserét kérhet. A javítás és a csere közül a fogyasztó választhat, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek aránytalan többletköltséget eredményezne. Abban az esetben, ha a kereskedő sem javítani, sem cserélni nem tud, illetve nem hajlandó, a fogyasztó árleszállítást érvényesíthet vagy elállhat. Elállás esetén a kereskedő köteles visszafizetni a vételárat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
Vásárló Fekete karácsony: minden idők legdrágább bevásárlására készülhetnek a magyarok
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. december 9. 05:47
Az elmúlt hónapok áremelkedése decemberben tetőzött: másfél éve nem láttunk akkora drágulást a hipermarketekben, mint most. A két számjegyű drágulás visszatért az üzletekbe, sosem volt még ilyen drága a nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár története során.
Vásárló Évtizedek óta példátlan drágulás történt: méregdrága lett a kávé
Buksza blog | 2024. december 8. 16:45
A kávé ára ötven éve nem látott magasságba nőtt miután az alapanyag kínálata messze elmarad a kereslettől. A háttérben részben a klímaváltozás és az ellátás finanszírozásának némi kavarodása áll.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG