Előző Árkosár-felmérésről készült cikkünk megjelenése után vettük csak észre, hogy februárban ünnepelte a Privátbankár az Árkosár kilencedik születésnapját. 2007 februárjában kezdtük el minden hónapban végigjárni a hipermarketek egy-egy áruházát, hogy megnézzük, miként alakult 30 termékből álló minta-kosarunk ára. Mint ahogy az elmúlt évek alatt minden hónapban, így márciusban is felkerekedtünk (egészen pontosan március 5-én, a szombati munkanapon), hogy megnézzük az Auchan, a Tesco és az Interspar egy-egy üzletében, miként alakultak az árak.
Mennyivel drágultak a hipermarketek?
Kedvező, hogy márciusban egyetlen áruház sem emelt az árakon, mindhárom egységnél árcsökkenést mértünk előző hónaphoz képest. A legnagyobb áresést az Auchannál mértük, itt 2,2 százalékkal voltak alacsonyabbak az árak, mint februárban. A francia láncot az Interspar követi 0,8 százalékos csökkenéssel, harmadik helyen így a Tesco végzett a maga 0,6 százalékos csökkenésével.
Ha éves távlatot nézünk, már nem ennyire fényes a helyzet. Mindhárom egységnél drágulás történt. Az Intersparban 6,4, a Tescóban 2,6, az Auchanban 1,7 százalékkal emelkedtek az árak egy év alatt. Így az éves Árindexünk 3,6 százalék lett.
Mintakosarunkért a legkevesebbet, 17 701 forintot ismételten az Auchanban fizettük volna. A Tescóban pedig ugyanezekért a termékekért 18 399 forintot kérnek, az Intersparban pedig most 19 029 forintot fizettünk volna. A három áruház átlagára így 18 593 forintra jött ki, ami kevesebb, mint előző hónapban, amikor 18 321 forint volt a számla vége. Éves alapon tehát 3,6, havi alapon pedig 1,2 százalékkal lett alacsonyabb az átlagár.
Bár minden Árkosár-felmérésünk után elmondjuk: ha a legolcsóbban akartuk volna megúszni a nagybevásárlást, és mindent ott vettünk meg volna, ahol a legkedvezőbb áron kínálják, akkor 1420 forintot tudtunk volna megspórolni. De lássuk be, ez majdhogynem lehetetlen vállalkozás lenne...
Mi lett olcsóbb, mi drágult?
Havi átlagban 10 százalék feletti árcsökkenést öt terméknél (tészta, csokoládé, tojás és a pezsgő) mértünk. (A csokoládénál és a tojásnál tapasztalt árcsökkenésnek valószínűleg a húsvéthoz is köze lehet.) 10 százalékot meghaladó áremelkedés négy terméknél volt. Drágább lett a kávé és a tea (mindkettő 17 százalékkal), de a burgonyáért és az almáért (11, illetve 12 százalékkal) is többet kértek az üzletek, mint februárban.
Ha tavaly márciushoz viszonyítjuk az árakat, 30 százalékkal kerül kevesebbe a sajt és 10 százalékkal a tojás. Drágább lett viszont az alma, a liszt, a kávé, a csokoládé, az olaj, a cukor, a májas és az ásványvíz. A legnagyobb áremelkedést egy év alatt a burgonyánál mértük: 30 százalékkal kerül többe, mint tavaly ilyenkor. Rossz hír azoknak, akik a krumplit szeretik, a nyári aszályok miatt jóval kevesebb burgonya termett Európa-szerte. Ha ez nem lenne elég, az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer kötelezővé tétele szintén komoly hatással volt arra, mennyit fizetünk kilónként. Részleteket ebben a cikkben olvashat >>>>
Havi legolcsóbbak
Idén különösen korán, március végén lesz húsvét. Ezért már e havi felmérésünkben a húsvéti asztal néhány kihagyhatatlan szereplőjére esett a választásunk, azaz:
- a sonkára
- a nyúlhúsra,
- a csokoládényúlra
- és a tojásra.
A sonka a húsvéti ünnep egyik főfogása, ezért megnéztük, hogy három héttel az ünnep előtt milyen sonkát kínálnak az üzletek. Ezer forint körül mindhárom egységben találtunk már sonkát (vagy annak nevezett húst). A legolcsóbbat a Tescóban kaptuk: 990 forintba került a "lapockasonka". Az Intersparban 1090 forintért árulták a saját márkás füstölt, gyorspácolt, kötözött sonkát. Az Auchanban pedig 1099 forintba került a hazai füstölt, főtt, szintén gyorspácolt, kötözött lapocka.
Nyúlhúst legolcsóbban az Intersparban kaptunk. A tálcás, előre csomagolt, darabolt, 600 grammos fél nyulat 1399 forintért adták, azaz egy kiló 2332 forintba került. Az Auchanban 2398 forintra jött ki egy kiló nyúlhús, a Tescóban pedig 2831 forintra.
Ugyanakkor nincs könnyű helyzetben az, aki a legolcsóbb csokinyulat keresi: nehezen összehasonlíthatóak a termékek, nem mindig tüntetik fel a kilónkénti egységárat sem az áruházak. Az Auchanban ottjártunkkor egyébként is éppen átépítették az áruházat, ami a szokásosnál sokkal nehezebbé tette a nagybevásárlást, a nyulak összehasonlítását pedig egyenesen lehetetlenné tette, de máshol is azt tapasztaltuk: a hipermarketek különböző pontjain lehetett csokinyulakba és -tojásokba botlani, így nehéz megmondani, melyik (lett volna) a legolcsóbb. Amit mi találtunk: míg a Tescóban a Nicole márkájú, 60 grammos kiszerelésű csokinyulat 199 forintért adták, addig az Intersparban a Figaro márkájú, étcsokoládé bizonyult a legolcsóbbnak: 189 forint volt 40 grammos kiszerelés.
Bár felmérésünkben egyébként is szerepel a tojás, húsvét alkalmával külön is megnéztük, hogy hol és mennyiért kapni a legolcsóbbat. A Tescóban a 30 darabos, tálcás tojás bizonyult a legkedvezőbbnek, itt egy darab tojás 26,63 forintra, addig az Auchanban 28 forintra jött ki egy darab. Az Intersparban nem találtunk tálcás tojást, a legolcsóbb 10 darabos, S-es méterű tojás 299 forintba került, azaz itt 30 forintra jött ki egy darab. Ez persze nem a legjobb módszer az olcsó tojás megkeresésére: igazából a kilónkénti árat kellene nézni, a darabár a méret miatt igencsak megtévesztő lehet - erre nemrég ebben a cikkben is felhívtuk a figyelmet >>