3p
Újraskálázzák az Európai Unióban forgalmazott háztartási gépek energiahatékonysági címkéit.

A változást azért szavazta meg tegnap az Európai Parlament, mert a sokéves, A-tól G-ig tartó besorolás elavult, és emiatt félrevezető – írja a Világgazdaság.

Nincs több trükközés a címkékkel

Ma ugyanis már csak a 2010-ben bevezetett, A+, A++ és A+++ címkékkel találkozhatunk, az ábécé többi betűje eltűnt az új műszaki cikkekről A B-s és a többi címke azért kopott ki a használatból, mert a fejlesztéseknek köszönhetően ma már minden berendezés jobb címkét érdemel. Így viszont azt gondolhatja egy A+-os hűtőgépet vásárló vevő is, hogy egy rendkívül energiahatékony árut vásárolt, holott könnyen lehet, hogy a piacon fellelhető legkevésbé takarékosat választotta ki.

Az új, szigorúbb elvárásokat tükröző A–G besorolás már igazodni fog a berendezések valós képességeihez, így jobban ösztönzi a gyártókat is arra, hogy termékeiket felsőbb kategóriába juttassák. Az is hatékonyságra buzdíthatja a cégeket, hogy az induláskor az A kategória üres lesz, vagyis a gyártók számára komoly dicsőség lesz az elsők között bekerülni.

Ami  a piacon van, azt újból be kell sorolni

A már piacon lévő termékeket 21 hónapon belül kell újracímkézni, és az A-tól G-ig tartó besorolásuk hat évig lesz érvényes. Minden további újraskálázás érvényessége tíz évre szól. A skálát akkor kell újra frissíteni, amikor az EU-ban értékesített termékcsoport 25 százaléka már bekerült az A kategóriába, illetve, ha a fele már az A és a B hatékonysági csoportban van.

Ha az adott termékcsoportra olyan szabályozás vonatkozik, amely szerint abban nem is forgalmazható az egyébként F vagy a G kategóriába tartozó termék, akkor azt szürke címkével kell ellátni. A sötétzöldtől a pirosig tartó színskála az A–E címkéknek fog megfelelni. Az energiacímkén fel kell tüntetni azt is, hogy a termék melyik energiahatékonysági csoportba tartozik, mekkora a teljes fogyasztása kilowattórában évre vagy valamely releváns időszakra vetítve.

Így védenék a klímát

Lesz más energetikai, de elsősorban a klímavédelmet érintő változás is. 2018-tól meg kell felelniük a károsanyag-kibocsátási normáknak a nem közúti (off-road), belső égésű motorral hajtott eszközöknek is, erről már kedden döntött az Európai Parlament. A szigor főleg a benzines fűnyírókat, a dömpereket, a dízelmozdonyokat és a folyami hajókat érinti.

A bizottsági közlemény szerint ma ezek az eszközök felelősek az európai nitrogén-dioxid-kibocsátás 15 százalékáért és a teljes porkibocsátás 5 százalékáért. Ezt fogja visszaszorítani az új regula, amely megszabja, hogy legfeljebb mennyit szén-monoxidot, szénhidrogént és nitrogén-dioxidot engedhetnek a szabadba. A szabályozás az eszközöket kategóriákba, azon belül alkategóriákba sorolja, teljesítményüktől függően.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG