5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Februárban is tovább folytatódott az áremelkedés a hazai hipermarketekben: havi és éves szinten is feljebb mentek az árak. A vizsgált termékek közül drámaian sokat drágult a burgonya egy év alatt. Közelít a Valentin-nap, mennyiért lehet kihozni egy alacsony költségvetésű romantikázást?
Valenti-nap a Tescóban (Fotó: Privátbankár.hu)

Ahogy minden hónap elején, így februárban (ezúttal a cikk megjelenésének napján, február 11-én) is ellátogattunk az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy áruházába, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk fel.

A vizsgált három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz viszonyítva, de csak hajszálnyival: 0,4 százalékkal fizettünk kevesebbet most az Auchanban, mint januárban. Komolyabb drágulás volt a Tescónál, szerényebb az Intersparnal. Előbbinél 5,8 százalékkal, utóbbinál 1,9 százalékkal nőttek az árak egy hónap alatt.

Ha éves távlatban vizsgáljuk az árak alakulását, akkor már mindhárom láncnál drágulást láthatunk. Éves szinten komolyabb, 3,1 százalékos, januárhoz képest már valamivel szerényebb, 2,3 százalék emelkedést mértünk. Az Auchanban 6,6, az Intersparban 1,9, a Tescóban 1 százalékkal volt magasabb a számla vége, mint tavaly február elején. Így jött ki élelmiszerkosarunk átlagára ezúttal rekord szintet elérve, 20 ezer forint fölé, egészen pontosan 20 282 forintra. Több mint 10 éves felmérésünk során, még soha nem került ennyibe a havi nagybevásárlás.

Ezúttal az Interspar elveszítette januári első helyét. Ezúttal a Tescóban fizettük a legkevesebbet (19 994 forintot). Csak itt, ennél az egységnél sikerült 20 ezer forint alatt kihozni a nagybevásárlást. Az Intersparnál ugyanezért 20 277 forintot, az Auchanban 20 574 forintot hagytunk. Január után, amikor is az Auchan drágult a legjobban, ezúttal egyedül csak ennél a hipermarketnél mérséklődtek az árak.

Minden Árkosár-cikkünkbe beleírjuk, így most is megtesszük: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen feladat lenne, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát a mostani hidegben, akkor 20 282 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1354 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest
- azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Januárhoz képest komolyabb árcsökkenést az üdítőknél mértünk (15 százalék), a legnagyobb havi áremelkedést (14 százalékot) a burgonyánál találtuk. (Ennek okairól részletesen itt is írtunk). Ugyanakkor ha éves szintet nézünk, ennél még drámaibb az áremelkedés: egy év alatt a burgonya ára 85,3 százalékkal drágult. Felmérésünket alátámasztja az Agrárgazdasági Kutató Intézet nemrég kiadott jelentése is, miszerint január második héten a Budapesti Nagybani Piacon kilogrammonként 140 forint volt a burgonya bruttó termelői átlagára, miközben egy évvel ezelőtt 80 forintot kellett fizetni érte. A kiskereskedelemben a mosott, csomagolt burgonya már 300 forint körüli áron kapható.

A burgonya után komolyabb áremelkedést a chipsnél, a kenyérnél és az égetett szesznél mértük: egy év alatt 23,1 százalékkal kerül többe a ropogtatnivaló, amihez valószínűleg a chipsadó is hozzájárult, a kenyér 20,3 százalékkal kerül többe, mint 2018 elején, de 20 százalék feletti drágulást mértünk az égetett szesz esetében, drágult a kóla (16,3 százalék) és a túró desszert (10,1 százalék) is.

10 százalék felett drágult más terméknél nem mértünk. Januárhoz viszonítva olcsóbb lett viszont az üdítő (-15 százalék), a liszt (-6,3 százalék), a chips (-6,6 százalék) és a narancsléért is (-5,2 százalék) valamivel kevesebbet fizethetünk.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Havi legolcsóbbak

Ahogy minden hónapban, most is kiválasztottunk három terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Mivel csütörtökön Valentin-nap lesz, idén is megnéztük, mennyibe kerül egy alacsony költségvetésű ünneplés. Hogy összehasonlítható legyen az este, választásunk most is a pezsgőre, az eperre és a tejszínhabra esett. Pezsgőt a legolcsóbban az Auchanban találtunk: a Rex Danubius félszaraz magyar pezsgő 549 forintot kóstált. Az Intersparban 669 forintért kínálták a Burg márkájú pezsgőt, a Tescóban a legolcsóbb buborékos ital, az Szovjetszkoje Igrisztoje pezsgő 699 forintba került. Senkit se tévesszen meg a név, ez egy magyar termék. Érdekesség, tavaly az Auchanban volt a legolcsóbb a pezsgő, a Szovjetszkoje Igrisztoje-t 599 forintért adták.

A KSH kedden teszi közzé a fogyasztói árak januári alakulásáról szóló inflációs adatot.

Annak aki a csütörtöki romantika mellé eperrel is kedveskedne párjának, kicsit nehéz dolga van. A három hipermarket közül egyedül a Tescóban találtunk tél végén a gyümölcsből. 1997 forintos kilónkénti áron adták a spanyol epret, szív formájú dobozban. Egyébként a három hipermarket közül, amelyeket felkerestünk, az Auchan készült leginkább a szerelmesek ünnepére, amit a pénztárnál készített fotónk is bizonyít. Azért a Tesco is készül az ünnepre, ezt a fenti címlapképünk is mutatja.

Valentin-nap az Auchanban (Fotó: Privátbankár.hu)

Az eper mellé tejszínhab is dukál. Aki nem ragaszkodik ahhoz, hogy igazi tejszínhabot kapjon, az már 269 forintért növényi alapú habot is kap, míg a saját márkás tejszínhabot 349 forintért kínálta az Interspar. A Tescóban 289 forint volt a növényi alapú tejszínhab, a saját márkás termék 429 forintba került. Utóbbinál 10 forinttal olcsóbban, 419 forintért találtunk tejszínhabot az Auchanban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG