5p
Áremeléssel indították a nyarat a hazai hipermarketek: mind előző hónaphoz képes, mind éves szinten is drágulást tapasztaltunk júniusi Privátbankár-Árkosár felmérésünkben. Pár forint híján most is 20 ezer forintot jelentett egy átlagos családi bevásárlás. Megnéztük, mennyiből lehet kihozni a legolcsóbban egy nyáresti fröccsözést, és hogy mi a helyzet mogyorókrém-fronton.
A tatabányai Interspar (MTI Fotó: Bodnár Boglárka)

A június eleje sem telt másként, mint hogy ellátogattunk három hazai üzletlánc egy-egy hipermarketjét, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Májusi felmérésünkkor 3 százalékkal fizettünk kevesebbet a boltokban, mint egy hónappal korábban. Úgy látszik, az akkor jelentkező árcsökkenés teljesen köddé vált. Sajnos most nem csak előző hónaphoz, de tavaly júniushoz viszonyítva is magasabb lett a számla végösszege: előző bevásárlásunkhoz képest 2,2 százalékkal fizettünk többet. Éves távlatban még ennél is komolyabb drágulást mértünk: 5,5 százalékkal emelkedtek az árak.

A vizsgált három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz viszonyítva. Bár csak egy hajszállal, de az Auchanban 0,6 százalékkal kevesebbe került a bevásárlás, mint egy hónappal ezelőtt. Ezt leszámítva vaskosabb drágulás volt az Intersparnál, szerényebb a Tescónál. Előbbinél 6,4 százalékkal, utóbbinál 0,8 százalékkal nőttek az árak egy hónap alatt.

Ha éves távlatot nézünk, akkor már mindhárom láncnál drágulást mértünk. Az Auchanban 1,8, az Intersparban 6,3 százalékkal, a Tescóban pedig 8,4 százalékkal volt magasabb számla vége, mint tavaly ilyenkor. Így jött ki élelmiszerkosarunk átlagára ismét majdnem 20 ezer forintra, pontosan 19 918 forintra.

Az Interspar elveszítette előző havi első helyét, ezúttal az Auchanban fizettünk a legkevesebbet, 19 503 forintot a nagybevásárlásért.

Minden felmérésünk készítésekor elmondjuk, így most is megtesszük: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen mutatvány lenne, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát, akkor 18 074 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1844 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult, mi lett olcsóbb?

Egy hónap alatt a legdurvább áremelkedést az almánál mértünk. A gyümölcs 29 százalékkal került többe, mint májusban. De 20 százalék feletti áremelkedést mértünk a banánnál (+23%) és a tejnél (+21%) is.

Az előző hónaphoz képest komolyabb, 10 százaléknál nagyobb volt az áremelés a burgonyánál (+11%), a rizsnél (+14), a kávénál, a teánál és a chipsznél (mindhárom termék 11 százalékot drágult).

Éves távlatban még ennél is több élelmiszerért kellett 10 százaléknál többet adnunk. A legnagyobb áremelkedést a tésztánál mértük: 25 százalékkal kerül többe tavaly júniushoz viszonyítva. Sokat drágult a csirkemell (+21%), a pezsgő és az égetett szesz (mindkét termék 16 százalékot). 10 százaléknál is többet kell adnunk még az almáért, a tejért és a joghurtért.

Olcsóbb lett viszont a cukor, közel 30 százalékkal kerül kevesebbe, mint tavaly ilyenkor. Mint ahogy a kávé is, itt 12 százalékos árcsökkenés volt.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

Havi legolcsóbbak

Szokás szerint most is kiválasztottunk három terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Ezúttal választásunk:

  • a cseresznyére,
  • a mogyorókrémre
  • és a fehérborra esett.

Június eleje van, a cseresznye szezonja. Idén hirtelen felmelegedéssel jött a tavasz, ami felgyorsította a cseresznye érését, így már május végén elkezdték szedni a gyümölcsöt. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara tapasztalatai szerint a vásárlók jellemzően a nagy méretű, fényes és sötétpiros színű gyümölcsöt keresik.

A legolcsóbb cseresznyét az Auchanban találtunk, 699 forintért adták kilóját. Az Intersparban fél kilót adtak ennyiért, a kilós ár így 1389 forintra jön ki. A Tescóban 899 forint volt kilója.

A mogyorókrém apropóját az adta, hogy néhány nappal ezelőtt veszélyes mogyorókrém került a magyar boltokba. Egy német vásárló fémdarabot talált a Nusweet Bio mogyorós nugátkrémben, a termékből hozzánk is jutott.

A KSH pénteken közli az infláció májusi alakulásáról szóló adatait.

Megnéztük, most milyen krémet kapunk a legkedvezőbb áron. Rég volt ilyen: mindhárom hipermarketben ugyanazt a mogyorókrémet találtuk a legolcsóbbnak. A kétféle ízesítésben is kapható, 1 kilós kiszerelésű Miss Nuss az Auchanban és a Tescóban is 1025 forint volt, az Interspárban pedig 1490 forintért adták az édességet.

Harmadik termékünk az üveges fehérbor lett. Itt a nyár, ilyenkor gyakran lecsúszik egy-két fröccs. Mivel lehet a legolcsóbban túlélni a nyári szomjúságot? Az üzletek alsó soros nyertese a 237 forintért kínált Rúzsa Sándor névre keresztelt félédes bor lett a Tescóból. 300 forint alatt az Auchanban és az Intersparban is találtunk üveges bort. Az Auchanban 279 forint a Bohém fantázianevű Duna-Tisza közi félédes nedű. Az Intersparban pedig  299 forintért találtunk ugyancsak félédes Duna-Tisza közi cuvét.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG