4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az áprilisi csúcsdöntés után májusban újra 20 ezer forint alá került egy átlagos családi nagybevásárlás ára a hazai hipermarketekben - a kisker-láncok most eltérő ütemezésben írják át az árakat a polcokon, egy komolyabb havi árcsökkentéssel az Interspar az élre is tudott ugrani. Tavalyhoz képest viszont mindenhol többet kell fizetnünk az élelmiszerért.

Ahogy bő 11 éve minden hónapban, májusban is nyakunkba vettük három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, és megnéztük, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-kosarunk ára az előző hónaphoz és az előző év májusához képest. Előző havi felmérésünkben nem csak történelmi csúcsot döntött élelmiszerkosarunk ára, hanem most először emelkedett 20 ezer forint fölé az összeg.

Májusi felmérésünkben azt találtuk, hogy bár az éves áremelkedés tovább folytatódik, az egyes áruházak eltérő ütemezésben írják át a számokat a polcok árcímkéin: az előző hónapban az Intersparnál mértünk komolyabb áremelkedést, most viszont áprilishoz képest közel 10 százalékkal faragtak az árakon. Az Auchanban és az Intersparban kisebb áremelkedést mértünk - az Interspar így most az élre ugrott az áruházak sorrendjében.

A mezőny most nagyon összerázódott, a legolcsóbb és a legdrágább hely között alig 2 százalékos különbséget mértünk.

Tavalyhoz képest mindhárom áruház emelte az árait, ám míg az Interspar csak 2,6 százalékkal került most többe, mint egy éve, a Tesco és az Auchan hasonló mértékű, nagyobb áremelést hajtott végre (7,4 illetve 9 százalék). Összességében a három áruház átlagára az előző hónaphoz képest 3 százalékkal lejjebb került, 19 497 forint lett. Ez az összeg 1 157 forinttal, 6,3 százalékkal magasabb viszont, mint a tavaly májusi érték.

Valamivel nagyobb drágulást mértünk, mint a KSH

A KSH legfrissebb adatai szerint az év negyedik hónapjában átlagosan 2,3 százalékkal voltak magasabbak a fogyasztói árak az egy évvel korábbinál. Az élelmiszerek ára 4,2 százalékkal emelkedett >>

Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják, akkor 18 166 forintból is megúszhatnánk a nagybevásárlást - ám a tripla utazgatás vagy tripla bevásárlócsapat (meg persze a komoly logisztika) gyakorlatilag kivitelezhetetlenné tesz egy ekkora spórolást.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az előző hónaphoz képest komolyabb (10 százalékot meghaladó) átlagos áremelést csak a száraztésztánál láttunk. 12 százalékkal olcsóbb lett viszont a rizs, és több mint 20 százalékkal a banán, az alma, a tojás és a tej, mint áprilisban.

Tavaly májushoz képest az alma drágult a legnagyobb mértékben (42%), ne 35 százalékkal drágább lett a májas is. 10 százalékot meghaladó éves áremelés történt egyes üdítőknél és szeszesitaloknál, a gyümölcsjoghurtnál, a margarinnál, a csirkemellnél, a tésztánál is.

Havi legolcsóbbak

A Nébih nemrég a "sima" és a laktózmentes tejfölöket is letesztelte - az eredmények elég felemásak lettek, előbbin a termékek fele elbukott, utóbbiakat nagyjából rendben találta a hatóság.

Megnéztük, az árakban mekkora a különbség, illetve hogy mennyibe kerül a legolcsóbb tejföl, ha márkára és minőségre való tekintett nélkül szigorúan a legalacsonyabb árat vesszük csak figyelembe. A legolcsóbb tejfölt az Auchanban találtuk, a sajátmárkás vödrös kilónként 469 forintba kerül. A Tesco sajátmárkása kilónként 505 forint volt, az Interspar 549 forintért adta az egykilós magyar tejfölt.

Laktózmentesben persze minden drágább: a Tesco Free From terméke 840 forint kilónként, az Auchanban 967-ért lehet ugyanennyi Parmalat laktózmentes tejfölt venni, az Intersparban a legolcsóbb 1027-ért volt a Riska laktózmentes tejföl kilója.

Hogyan számoltunk?
Kosaras módszertan >>

A köménymag körül elég kellemetlen balhé volt nemrég, csattanó maszlaggal fertőződött termékeket vetetett le a polcokról a Nébih, ráadásul meg is kellett ismételni a visszahívást. Mostanra a polcokon minden bizonnyal csak biztonságos termékek maradtak; a legolcsóbb az Auchan sajátmárkás Tuti Tippje kilónként 1960 forintért. Az Interspar sajátmárkása 2300 forint kilónként, a Tescóban pedig 2950-ért találtunk kilónként egész köménymagot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG