5p
Júliusban rekordot döntöttek az árak: sosem került még annyiba a nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, mint egy hónappal ezelőtt. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a következő hónapban jött egy kisebb korrekció: a Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérésének eredménye szerint ugyanis a háromból két hipermarketben is csökkentek az árak augusztusban. Tavaly augusztushoz képest viszont ezúttal is többet kellett fizetnünk a kasszánál. A dinnyeháború nagy erőkkel zajlik, talán csak Lőrinc és Viktor vethet véget neki.

Ahogy 10 és fél éve minden hónapban, ezúttal is nyakunkba vettük három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, és megvizsgáltuk, hogyan változott az ára 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunknak. A júliusi csúcsdöntéshez képest az átlagár lejjebb került. Az Auchan, a Tesco és az Interspar átlagosan 138 forinttal adta olcsóbban a nagybevásárlást, mint egy hónapja - ez 0,7 százalékos csökkenést jelent.

Persze nem egyformán alakították az árakat a láncok: alaposan fel is borult a sorrend, miután a Tesco az előző havi komolyabb áremelés után ezúttal a legnagyobbat engedte az árakból. Közel 6 százalékkal olcsóbban letudtuk a bevásárlást, míg az Auchan csak bő 1 százalékot faragott az árakból az előző hónaphoz képest. Az Intersparban 5 százalékot meghaladó havi áremelést mértünk: így az előző havi harmadik helyezett Tesco ezúttal az élre ugrott, megelőzve az Auchant és az egyedüliként 19 ezer forint fölé dráguló Interspart.

Tavalyhoz képest viszont egyáltalán nem beszélhetünk árcsökkenésről: mindhárom áruházban drágábban tudtuk telerakni a kosarat, mint egy éve. Ez beleillik a KSH által rendre jelentett inflációs adatsorba, aminek legfrissebb adata egyébként éppen holnap jelenik meg. A legkisebb áremeléssel a Tesco érte be tavalyhoz képest, az Auchan és az Interspar egyaránt 2 százalék fölötti mértékben emelte árait. Az átlagos drágulás egy év alatt 1,7 százalékos lett, az átlagos kosárérték 18 877 forint lett a három áruházban.

Az éves árváltozás mértéke - azaz a Privátbankár Árkosár árindexe.

A sorrend átrendeződése egyben csökkentette a különbségeket is, a legdrágább és a legolcsóbb kosár között 885 forint, mindössze 4,5 százalék a különbség augusztusban. A legjobban persze akkor járnánk, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják - ehhez persze tripla utazgatás vagy tripla létszámú bevásárlócsapat kéne és komoly logisztika; mindenesetre így akár 17 142 forintból is megkaphatnánk ugyanazt a termékkört.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Augusztusban az előző hónaphoz képest komolyabb, 30 százalékos árcsökkenést mértünk a banánnál. 10 százalékot meghaladó árcsökkenést tapasztalhattunk az almánál, a tojásnál, a száraztésztánál és a csirkemellnél is.

25 százalékkal drágább lett viszont az UHT-tej, de jelentősebb áremelkedést mértünk az előző hónaphoz képest a májasnál, a tejfölnél, a rizsnél és egyes "tömény" szeszesitaloknál is.

Ami érdekesebb, hogy mi változott nagyot tavaly óta: a banán és az áfacsökkentett csirkemell esetében 20 százalék körüli, a tésztánál és a pezsgőnél 10 százalék körüli árcsökkenést mértünk.

Egy év alatt 20 százalék körüli mértékben drágult a tejföl, a sajt, a májas, a tea és a kenyér is. 10 százaléknál többet drágult emellett tavalyhoz képest a gyümölcsjoghurt, a rudi, egyes felvágottak és a chips.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal két dolog érdekelt minket nagyon: hogy áll a dinnyeháború és mennyiből lehet összehozni egy jó lecsót.

Csak Lőrinc (és Viktor) vet véget az árháborúnak?

Nincs már egyébként olyan messze a szezon vége, a néphagyomány szerint akkor romlik majd nagyot a minőség, ha Lőrinc belepisil a dinnyékbe - a naptárban van egy Lőrinc-nap augusztus 10-én, ami már csak 3 nap múlva lesz, ez elég korai lenne szezonzárásnak. Van viszont egy másik Lőrinc-nap is: ez szeptember 5-ére esik, így viszont van még egy hónapunk. Szerintünk egyébként ez az igazi Lőrinc-nap, már csak azért is, mert ez egyben Viktor-nap is.

Dinnyefronton nem számolhatunk be békéről. Július elején a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara kiakadt a Tesco 99 forintos akcióján, amit "a magyar termelőket megalázó és etikátlan" akciónak neveztek. Szerintük ugyanis ellehetetleníti a gazdálkodókat, ha kilónként 100 forintnál olcsóbban adják a dinnyét. Félve közöljük, hogy a helyzet ennél még rosszabb: ottjártunkkor a magyar dinnye kilóját 80 forintért árulták a Tescóban, az Auchanban pedig 89-ért. Az Interspar 119 forintért kínálta a dinnye kilóját.

A lecsószezon is tart még, a szerencsésebbek bográcsban készíthetik el a hagyományos magyar ételt. Ehhez paradicsomot a legolcsóbban a Tesco kínált kilónként 329 forintért, míg az Interspar és az Auchan 349-ért adta. Lecsópaprikát 329-ért kínáltak az Auchanban (II. osztályút), 341-ért a Tescóban és 399-ért az Intersparban. Érdekesség, hogy a hagyományosan drágább tv-paprika a Tescóban most jóval olcsóbb volt - 279 forintos kilónkénti ára mindent vert.

Lecsókolbászt is a Tescóban találtunk legolcsóbban, a 741 forintos termék baromfihús felhasználásával készült. Az Auchan sajátmárkása 769 forint volt kilónként, a Sparé pedig 890 forint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG