1p
Ez volt a negyedik olyan év, amikor a Money League rangsor első hat helyén nem történt változás, a hat legnagyobb klub – a Real Madrid, a Barcelona, a Manchester United, a Bayern München, az Arsenal és a Chelsea – bevétel szempontjából ugyanazt a sorrendet foglalta el. A húsz legnagyobb futballklub bevételei három százalékkal növekedtek, miközben az európai gazdaság növekedési üteme csak ennek fele volt.
(Fotó: fcbarcelona.com)

A világ húsz legnagyobb bevételt generáló futballklubja az európai gazdasági válság ellenére is három százalékos bevételnövekedést könyvelhetett el a 2010/2011-es szezonban – írja a Deloitte üzleti tanácsadó cég „Football Money League" nevű felmérése. A klubok kétszer akkora növekedést produkáltak, mint az általuk képviselt országok gazdaságai, ez utóbbiak ugyanis az IMF adatai szerint 2010-ben mindössze 1,7 százalékkal, 2011-ben pedig csupán 1,3 százalékkal bővültek. A bevétel-növekedés üteme egyébként a 2009/2010-es idényben tapasztalt nyolc százalékról esett vissza az említett háromra.

A népes és hűséges szurkolótábornak köszönhetik

A rangsorban szereplő húsz klub összesített bevétele a 2010/2011-es szezonban meghaladta a 4,4 milliárd eurót, ez az összeg pedig több mint egynegyede az európai futballpiac teljes bevételének. A húsz klub közül kilenc ért el kétszámjegyű növekedést az idény során. A klubok továbbra is népes és hűséges szurkolótáborral rendelkeznek, a televíziós közvetítések sok nézőt vonzanak, a futball a támogatók számára is jó befektetési lehetőséget jelent, a klubok ezért többé-kevésbé ellen tudnak állni a gazdasági válság hatásainak – írja a tanulmány.


Zsinórban ez a negyedik olyan év, amikor a Money League rangsor első hat helyén nem történt változás, a hat legnagyobb klub – a Real Madrid, a Barcelona, a Manchester United, a Bayern München, az Arsenal és a Chelsea – ez idő alatt mindvégig ugyanazt a pozíciót foglalta el (lásd táblázatunkat). A Real Madrid már csak egy évre van attól, hogy beállítsa a Manchester United rekordját – az első nyolc Money League-rangsorban ugyanis folyamatosan a manchesteriek végeztek az első helyen.

A United lemerad, a Barcelona viszont feljöhet

(Fotó: fcbarcelona.com)

Ott van azonban a nyomukban a nagy riválisuk, a Barcelona is, a katalán csapat bevétele a 2010/2011-es idényben 13 százalékkal emelkedett, így első alkalommal haladta meg a 450 millió eurót. Mivel a Manchester United a 2011/2012-es szezonban nem jutott be a Bajnokok Ligája egyenes kieséses szakaszába, a United és spanyol ellenlábasai közötti szakadék minden bizonnyal a 100 millió eurót is meg fogja haladni.

A Barcelona és a Qatar Foundation közötti mezszponzori szerződés a 2011/2012-es idényben tovább fogja növelni a klub bevételeit. A Real Madrid mindenesetre joggal bízhat abban, hogy jövőre is a Money League rangsor élén fog végezni. A két klub pályán mutatott játéka persze – különösen az idei Bajnokok Ligája sorozatban – nagyban befolyásolhatja a végeredményt.

A Liverpoolt többen is nagyon üldözik

A Money League rangsort alkotó 20 élcsapatot ismételten az öt legnagyobb európai bajnokság adja, hatan közülük az angol Premier League-ben játszanak. Öt további Premier League-ben szereplő klub (az Aston Villa, a Newcastle United, az Everton, a West Ham United és a Sunderland) éppen csak lemaradt a 2010/2011-es idény bevételei alapján elkészített 20-as listáról.

A Liverpool a 2003/2004-es szezon óta most először nem indult a Bajnokok Ligájában, ennek megfelelően idén is egy helyet visszacsúszott a rangsorban, így a 9. helyen zárt. A kereskedelmi bevételek markáns növekedése, illetve a Warrior Sports sportszergyártóval kötött, a 2012/2013-as idénytől érvényes új hatéves megállapodás ellenére a Liverpoolnak újra ki kell jutnia az európai kupaporondra, ha meg akarja őrizni a helyét a Money League rangsor első tíz helyezettje között. Ezt igyekszik megakadályozni a két másik, a Premier League-ben szereplő csapat, a Tottenham Hotspur (11.) és a Manchester City (12.), hogy a többi üldözőt ne is említsük.

A stadionépítés jót tehet a bevételeknek

(Fotó: fcbarcelona.com)

Alan Switzer, a Deloitte Sport Üzletági Csoportjának egyik igazgatója úgy vélekedik, hogy a Spursnek ezentúl akár bérelt helye is lehet a Money League rangsorának első tíz helyezettje között, hiszen nemrégiben jóváhagyták a klub új stadionjának építési tervét, és a csapat a pályán is egyre jobban teljesít. Egy másik észak-londoni klub, az Arsenal kiváló példa arra, hogy egy jól kivitelezett stadionfejlesztés révén mekkora növekedés érhető el a jegyeladásokból származó bevétel terén.

A Tottenham sikerrel mutatkozott be a Bajnokok Ligájában, hiszen a negyeddöntőig jutott – ez is közrejátszott abban, hogy a klub a 10. helyet szerezte meg az idei Money League rangsorban. Túlszárnyalta azonban az idei év legnagyobb nyertese, a Schalke 04 gárdája, amely hat helyet előrelépve kiszorította a top 10-ből az olasz óriásklubot, a Juventust. A Schalke ezt az előrelépést a tavalyi Bajnokok Ligája-menetelésének köszönhette, hiszen az előző idényben meg sem álltak egészen az elődöntőig. A csapat azonban a csalódást keltő 14. helyen végzett a 2010/2011-es Bundesliga-idényben, így nem tudta kiharcolni a 2011/2012-es Bajnokok Ligájában való indulás jogát, emiatt pedig jövőre minden bizonnyal újra visszaesés fog következni a bevételeiben.

Igencsak fontossá váltak a pénzügyek a fociban

Jelentős bevétel-növekedése ellenére a Manchester City egy helyet visszacsúszott a Money League rangsorban. Switzer ezt így magyarázta: "A klub komoly befektetések árán elérte, hogy a 2011/2012-es szezonban a Bajnokok Ligájában szerepelhessen. Ha hozzávesszük, hogy a klub egy példátlannak számító tízéves szponzorációs megállapodást kötött az Etihaddal, akkor mindhárom bevételi forrása tekintetében számottevő növekedés várható. Ennek köszönhetően a City jövőre akár az első tízbe is bekerülhet a Money League rangsorban.

Paul Rawnsley, a Deloitte üzletági csoportjának egyik igazgatója úgy vélekedik az UEFA által a pénzügyi fair play jegyében kialakított fedezeti szabályról, hogy manapság Európa futballjában a pénzügyi fenntarthatóságnak nagyobb jelentősége van, mint az elmúlt 20 évben bármikor. Az egyik legfőbb cél a bevételek és a kiadások közötti egyensúly javítása.

Az UEFA fedezeti szabálya, amelyet először 2013-ban kell majd alkalmazni, tovább segítheti ezt a folyamatot. Az előírás egyre több klubtulajdonost ösztönöz arra, hogy a hosszú távú fejlődést tartsa szem előtt, és ennek megfelelően szervezze meg a bevételszerzéssel, a létesítmények fejlesztésével, a tehetségek nevelésével és a költségcsökkentéssel kapcsolatos tevékenységeiket.

Helyezés (előző évi helyezés)    Klub    2010/2011-es bevétel (millió GBP)    2010/2011-es bevétel (millió EUR)
(2009/2010-es bevétel)
1 (1)    Real Madrid    433    479,5 (438,6)
2 (2)    FC Barcelona    407    450,7 (398,1)
3 (3)    Manchester United    331,4    367 (349,8)
4 (4)    Bayern München    290,3    321,4 (323)
5 (5)    Arsenal    226,8    251,1 (274,1)
6 (6)    Chelsea    225,6    249,8 (255,9)
7 (7)    AC Milan    212,3    235,1 (244)
8 (9)    Internazionale    190,9    211,4 (224,8)
9 (8)    Liverpool     183,6    203,3 (225,3)
10 (16)    Schalke 04    182,8    202,4 (139,8)
11 (12)    Tottenham Hotspur    163,5    181 (146,3)
12 (11)    Manchester City    153,2    169,6 (152,8)
13 (10)    Juventus    139    153,9 (205)
14 (15)    Olympique de Marseille     135,8    150,4 (141,1)
15 (18)    AS Roma    129,6    143,5 (122,7)
16 (nincs adat)    Borussia Dortmund    125,1    138,5 (105,2)
17 (14)    Olympique Lyonnais    119,9    132,8 (146,1)
18 (13)    Hamburger SV    116,3    128,8 (146,2)
19 (nincs adat)    Valencia    105,5    116,8 (99,3)
20 (nincs adat)    Napoli    103,8    114,9 (91,6)
Helyezés (előző évi helyezés)    Klub    2010/2011-es bevétel (millió GBP)    2010/2011-es bevétel (millió EUR)
(2009/2010-es bevétel)
1 (1)    Real Madrid    433    479,5 (438,6)
2 (2)    FC Barcelona    407    450,7 (398,1)
3 (3)    Manchester United    331,4    367 (349,8)
4 (4)    Bayern München    290,3    321,4 (323)
5 (5)    Arsenal    226,8    251,1 (274,1)
6 (6)    Chelsea    225,6    249,8 (255,9)
7 (7)    AC Milan    212,3    235,1 (244)
8 (9)    Internazionale    190,9    211,4 (224,8)
9 (8)    Liverpool     183,6    203,3 (225,3)
10 (16)    Schalke 04    182,8    202,4 (139,8)
11 (12)    Tottenham Hotspur    163,5    181 (146,3)
12 (11)    Manchester City    153,2    169,6 (152,8)
13 (10)    Juventus    139    153,9 (205)
14 (15)    Olympique de Marseille     135,8    150,4 (141,1)
15 (18)    AS Roma    129,6    143,5 (122,7)
16 (nincs adat)    Borussia Dortmund    125,1    138,5 (105,2)
17 (14)    Olympique Lyonnais    119,9    132,8 (146,1)
18 (13)    Hamburger SV    116,3    128,8 (146,2)
19 (nincs adat)    Valencia    105,5    116,8 (99,3)
20 (nincs adat)    Napoli    103,8    114,9 (91,6)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG