1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A májusi áreső júniusra elapadt: a három hipermarketből kettőben is emelkedtek az átlagos élelmiszerárak az első nyári hónapban, a tavalyi kosárértéknél pedig mindenhol többet kellett kiadnunk. Nagyra nőtt a különbség a legolcsóbb és legdrágább áruházak között: egy ezresnél is nagyobb már az eltérés, miközben tovább folyik a Cora-áruházak átkonvertálása Auchanná.

Májusban nagy öröm ért minket: 2 év után újra éves szintű árcsökkenésről adhattunk hírt a Privátbankár Árkosárban. Bár a 2011. júniusi bázis még a májusinál is magasabb, ebben a hónapban már nem tudunk hasonlóan jó hírrel szolgálni: az átlagos élelmiszerárak júniusban havi és éves összehasonlításban is emelkedtek.

Ezúttal is meglátogattuk a három hazai hipermarket-lánc egy-egy áruházát, hogy 30 termékből álló élelmiszer-kosarunk árának alakulását felmérjük. A Corában tovább folytatódott az "Auchanizálás", haladnak az átalakítások a másik francia gyökerű versenytárs által történt felvásárlás után. Júniusra már megjelentek a megszűnő termékekkel megrakott polcok, melyeket többé-kevésbé akciós áron próbál meg kiszórni az új házigazda. Az áruházakon ottjártunkkor még a Cora logója díszelgett, sőt, az Auchan nevével egyelőre sehol sem találkoztunk.

Talán az átalakításhoz kapcsolódó árcsökkentéseknek is szerepe van abban, hogy az év hatodik hónapjában az előző havi gyengébb teljesítményt ellensúlyozva a Cora a három versenytárs közül egyedüliként - havi szinten legalábbis - csökkentette a mintakosár árát. A 0,9 százalékos csökkenés és a Tescóban mért 5,5 százalékos havi emelkedés következtében a britek újra a harmadik helyre csúsztak vissza a versenyben.


Az Auchan átlagosan 3,5 százalékkal növelte élelmiszerárait májushoz képest, ám még így is az árverseny győztese lett júniusban is. A 16 172 forintos kosárérték 0,6 százalékkal magasabb, mint egy éve. A Corában 16 575 forint lett volna a nagybevásárlás, a Tescóban 17 367 forint állt volna a nyugta végén. Az átlagár 16 704 forint lett, ez 1,8 százalékkal haladja meg a májusi adatot, és 2,7 százalékkal, mintegy 434 forinttal több, mint amit 2011. júniusában mértünk.

A különbség a legolcsóbb és a legdrágább áruház között tovább nőtt, a 6,88 százalékos differencia azt jelenti, hogy akár 1195 forintot is spórolhattunk volna csak az áruházválasztással. Ha mindent ott veszünk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor egészen 15 224 forintig is leszoríthatjuk a számla végösszegét - ezúttal sem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy ehhez három áruházat is végig kell járni, ami nem egyszerű és / vagy nem olcsó feladat.


Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH kedden közli a fogyasztói árak alakulásával kapcsolatos friss tájékoztatóját.

Egy hónap alatt 10 százalék körüli mértékben csökkent a banán, a tojás és bizonyos üdítők ára, bő 50 százalékkal drágább lett viszont a krumpli, 34-gyel a rizs, 27-tel pedig a májas, mint májusban.

A burgonya még így is 41 százalékkal olcsóbb, mint egy éve volt, hasonló mértékben csökkent a liszt ára is 12 hónap alatt. Az éves áremelkedést továbbra is a tojás vezeti 53 százalékkal, de 20 százalék fölött drágult a tészta, a chips és a kávé is. 10 százaléknál nagyobbat ugrott egy év alatt a tea és a rizs ára is.

Havi legolcsóbbak

Aki a hétvégi pörkölthöz uborkasalátát szeretett volna csinálni, az Auchannal járt a legjobban: a salátának való fürtös uborka itt volt a legolcsóbb (kilónként 299 forint). A fejes saláta darabját 129-ért adta az Auchan, a Tescóban 10, a Corában 30 forinttal volt drágább.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ecetből bár a Tescóban találtuk a legolcsóbbat, de a literenként 81 forintos termék csak 8 százalékos volt - ezt 10 százalékosra "konvertálva" 101,25 forintot kapunk. Ennél olcsóbb az Auchan sajátmárkás 10 százalékosa (97 forint/liter), a Corában a Burg viszont drágább (139 forint). A salátalébe némi cukor is kell, ez ottjártunkkor a Tescóban volt a legolcsóbb (kilónként 249 forint), az Auchanban 279 forintba került, a Corában 289-ért találtunk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG