1p
Bár tavaly valamelyest csökkent a fogyasztás, még így is nagyon népszerű ital a tej Magyarországon. A többség hetente többször is fogyaszt tejet, a tartós, 1,5 százalékos zsírtartalmú - magyarán a legolcsóbb - fogy a legjobban.

Tejet szinte minden magyar háztartás vásárol, igaz ugyan, hogy mintegy 2 százalékkal újra kisebb mennyiségben – 2011-re a visszaesés 7 százalék fölött volt – mint egy évvel korábban - derül ki a Gfk Hungária felméréséből. Egy átlagos tejvásárló háztartás alkalmanként 3 liternyit tesz a kosarába és egy évben átlagosan 31 alkalommal vásárolja a kategóriát. A magyarok több mint háromnegyede kedveli és hetente átlagosan 4 alkalommal iszik tejet.

A másfél százalékos tartós fogy a legjobban

Magyarországon a tartós tej a legnépszerűbb, UHT-tejet (ultra-pasztőrözött) a magyar háztartások háromnegyedében vásárolnak. Kartonos és zacskós friss tejet tízből átlagosan öt, míg kimért tejet mindössze két háztartásban vásárolnak. Zsírtartalom szempontjából a 1,5 százalékos tej fogy a legjobban, ezt követik a 2,8 százalékos zsírtartalommal rendelkező termékek. Előbbit a fogyasztók háromnegyede, utóbbit 60 százaléka vásárolja szívesen.

A legnagyobb mennyiségben a falvakban élő háztartások vásárolnak tejet, míg a legkevesebb tej a budapesti háztartásokban fogy. Regionális összehasonlításban a legintenzívebb tejvásárló háztartások Délnyugat-Magyarországon élnek, őket követik az északkeleti régióban lakók.

A nagyoknál vesszük a legtöbbet

Abban is van különbség, hogy hol veszik a tejet. A fogyasztók legnagyobb – közel azonos – arányban a hipermarketek és diszkontok hűtőiből vásárolnak tejet. Ez utóbbi csatorna 2010 óta a többi csatornához képest jelentős mértékben erősítette meg pozícióit, részesedését 15,6 százalékról 21,8 százalékra növelve. A szupermarketek piaci részesedése 16 százalék körül alakul, a hazai láncok a független kisboltokkal együtt 2010 óta vesztettek vonzerejükből, így részesedésükből a tejpiacon.

 

Az egyes kereskedelmi csatornák részesedése a háztartások által megvásárolt tejmennyiségből, 2010-2012 (az adatok %-ban kifejezve)

2012

2011

2010

hipermarket

23,2

22,4

23,0

szupermarket

16,1

14,6

14,9

diszkont

21,8

20,8

15,6

hazai láncok

13,7

13,6

15,1

független boltok

5,6

6,8

7,9

egyéb

19,6

21,9

23,4

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Az ízesített tejek is népszerűek, a kereslet 2012-ben a megelőző évhez képest mintegy 6 százalékkal tudott nőni. A háztartások egyharmada vásárolt ilyen terméket tavaly, ám a tejhez viszonyítva lényegesen szerényebb mértékben fogyasztják a családok az ilyen italokat. Egy átlagos háztartás kilenc liter ízesített tejet vásárol egy év alatt, alkalmanként átlagosan egy liternyit. A legkedveltebb ízesítés a kakaós, melyet az ízesített tejet vásárlók kétharmada veszi, ezt követi a kávé és a madártej íz.

Az ízesített tejek mennyiségi és értékbeli forgalmának változása, 2010-2012 (az adatok százalékban kifejezve)

 

2012/2011

2011/2010

volumen

6,2

-12,0

érték

13,3

-4,2

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Regionális összehasonlításban a legintenzívebb vásárlók  – a tejhez hasonlóan – az ízesített tejek esetében is Délnyugat-Magyarországon élnek, őket követik a délkeleti régióban lakók. Intenzív ízesített tejfogyasztók a fiatal, 30 évnél fiatalabb háziasszony vezette, illetve az idősebb, 40-50 év közötti háziasszony vezette családok.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló Stabil beruházás hosszú távra – a jövőbiztos energiagazdálkodás alapjai
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 15:30
A pénzügyi tervezésben egyre fontosabb szerepet kapnak azok a döntések, amelyek egyszerre csökkentik a kiadásokat és mérséklik a működési kockázatokat. A megújuló energiába történő beruházás, különösen ipari szinten ma már nem kísérlet, hanem tudatos lépés a hosszú távú stabilitás felé.
Vásárló Minőségi és tartós teraszburkolatok előnyei
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 13:27
Sokan álmodnak arról, hogy egy szép és időtálló teraszon pihenhessenek. Az építészetben és lakberendezésben komoly szerepet kapnak azok a burkolatok, amik biztosítják a kültéri tér kellemes megjelenését. Ez vajon elérhető?  
Vásárló Hogyan intézheted el egyszerűen a céges autók műszaki vizsgáztatását?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:25
Ha céges autóid vannak, ismerős lehet a helyzet, amikor a műszaki vizsgák időpontjait próbálod nyilvántartani. 
Vásárló Állítsuk össze használt ruhákból a gardróbunkat!
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:15
Régebben élt egy olyan tévhit az emberek fejében, hogy csak az jár használt ruhában, akinek nincs pénze másra. Ezért a second hand termékeket sokan el is utasították. De az is gyakran előfordult, hogy eltitkolták a beszerzési forrást még akkor is, ha egy igazán különleges darabról volt szó.
Vásárló Pénztárcabarát ruhavásárlás
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 1. 15:16
Manapság az árak emelkedésével egyre többen igyekeznek tudatosan vásárolni, és odafigyelni arra, milyen ár-érték arányú termékeket tesznek a kosarukba. 
Vásárló Hideg szürke és meleg bézs: tökéletes páros a lakberendezésben
Márkázott tartalom | 2025. július 31. 15:12
A lakberendezés során a színkombinációk körültekintő megválasztása meghatározhatja otthonunk hangulatát. Képzeld el, hogyan találkozik a hűvös szürke a kellemes bézs árnyalatával, hogy együtt harmonikus egységet alkossanak. 
Vásárló Az otthoni kényelembe való befektetés minden esetben megtérül
Márkázott tartalom | 2025. július 31. 09:21
A lakberendezés nem csupán esztétika. Tudatos döntések sorozata, amely pénzügyi szempontból is hatalmas jelentőséggel bír. Egy jól megválasztott darab növelheti az otthon kényelmét, funkcionalitását, hosszú távon pedig akár az ingatlan értékét is fokozhatja. 
Vásárló A próbaidő szerepe a munkajogi gyakorlatban – kockázatkezelés a foglalkoztatás kezdetén
Márkázott tartalom | 2025. július 29. 18:00
A munkaerő-felvétel a munkáltatók számára nem csupán szakmai, hanem pénzügyi döntés is. Egy új munkaviszony kezdetén a próbaidő lehetőséget teremt arra, hogy a munkáltató és a munkavállaló egyaránt csökkentse a hosszú távú elköteleződésből fakadó kockázatokat, mindezt pedig jogszerű keretek között.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG