1p
A Nielsen felmérése szerint Magyarországon a második negyedévben tovább csökkent a fogyasztói bizalmi index, így a vizsgált 56 ország közül nálunk a legalacsonyabb a mutató értéke. A legkedvezőbben saját pénzügyi helyzetünket ítéljük meg, ugyanakkor a többség a jelenlegi időszakot nem tartja alkalmasnak a vásárlásra.

A Nielsen piackutató felmérése szerint a magyar fogyasztói bizalmi index 2 ponttal csökkent az előző negyedévhez képest, így most jelenleg 30 ponton áll. Tavaly a második negyedévben a magyar mutató 43, a tavalyelőtti hasonló időszakban pedig 65 pontot ért el. Európában, a vizsgált 27 országban az idei második negyedév fogyasztói bizalmi indexének átlaga 73 pont lett, míg a globális átlag 91 pont.

Mit mutat a fogyasztói bizalmi index?
Abban az esetben, ha a mutató 100 pontnál alacsonyabb értéket vesz fel, akkor az a fogyasztók pesszimizmusát jelzi, míg a 100 pont feletti érték az optimizmusukat tükrözi a közeljövő gazdasági kilátásaival kapcsolatban. Az indexet a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetére, országukban a munkahelyi kilátásokra vonatkozó véleménye, valamint a jelen időszak vásárlás szempontjából való megítélése alapján számítják.

Magyarországon az index három összetevője közül az anyagiak esetében a legkedvezőbb a helyzet. Ebben a kategóriában a megkérdezettek 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 87 százalékuk mondott. További 2 százalék nem tudta eldönteni. Egy évvel korábban a megkérdezettek 15 százaléka adott kedvező, és 81 kedvezőtlen választ.

Nem jó időpont a vásárlásra

Hazánkban a munkahelyi kilátásokat az előttünk álló tizenkét hónapban a válaszadók 3 százaléka tartja többé-kevésbé jónak, míg 96 százalékuk szerint  nem olyan jó vagy rossz. További 1 százalék nem tudja megítélni. Egy évvel korábban pozitív választ 6, negatívat 90 százalék adott erre a kérdésre.

Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi időszak mennyire alkalmas a vásárlásra a megkérdezetteknek mindössze 4 százaléka válaszolt igennel, 95 százalékuk szerint kedvezőtlen az időpont a vásárlásra. További 1 százalékuk pedig nem tudott a kérdésben állást foglalni. Egy évvel korábban 12, illetve 87 százalékos mutatót regisztrált a Nielsen.

A globális fogyasztói bizalmi index idén a második negyedévben 3 ponttal 91 pontra csökkent az előző negyedévhez viszonyítva. Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holding gazdasági szakértője szerint a fogyasztók láthatóan világszerte továbbra is óvatosan mérlegelik, mire adják ki a pénzüket. A szakértő véleménye szerint a fogyasztók bizalma a második negyedévben az euróövezet mélyülő válsága, valamint Kína és India gazdasági növekedésének lassulása miatt torpant meg. Hozzátette: újra megjelent a globális piacokon a bizonytalanság, és a fogyasztók úgy reagáltak rá, hogy visszafogták költési és fogyasztási szándékaikat.

Indonézia a világ legoptimistább piaca

A felmérés eredményei szerint a fogyasztói bizalom 23 országban nőtt, míg 26-ban csökkent, további 7-ben pedig változatlan maradt, az előző negyedévhez képest. A Nielsen kutatásában a világ legoptimistább piaca kilenc egymást követő negyedévben India volt, most azonban 120 pontos mutatójával Indonézia megelőzte a 119 pontos Indiát. Mögöttük a sorrend: Fülöp-szigetek (116), Szaúd-Arábia (115), Malájzia (111), Egyesült Arab Emirátusok (108), Brazília (106), Kína (105), Hongkong és Thaiföld  (104-104).

Európában a legnagyobb fogyasztói bizalmi indexet elért két ország világviszonylatban a tizennegyedik és tizenötödik helyet foglalja el: Dánia és Norvégia 95-95 ponttal vezeti földrészünk rangsorát. Őket követi Svájc (94), Ausztria (92) és Németország (88).

Ami Közép- és Kelet-Európát illeti: a legnagyobb fogyasztói bizalmat Csehországban, Észtországban, Litvániában (71-71), Lettországban (70), Lengyelországban (69), Ukrajnában (65) és Romániában (62) mérte a Nielsen.

A fogyasztói bizalom világszerte legnagyobb arányban erősödött egyik negyedévről a másikra Franciaországban (+11 pont), Belgiumban (+9), Finnországban és Svájcban (egyaránt +7), Ausztriában, Egyiptomban, Görögországban  (mindegyikben +6), továbbá Lengyelországban (+5).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem Magyarországot választotta célpontjául a kisbolt-specialista
Buksza blog | 2024. május 14. 10:04
A főleg élelmiszereket és italokat árusító lengyel Zabka három üzlet megnyitását tervezi májusban Romániában, majd ezt követően gyors terjeszkedésbe kezd. 
Vásárló Jelentős árcsökkentésre kényszerül a McDonald's: menüt adnának szendvicsárban az amerikai éttermekben
Buksza blog | 2024. május 14. 08:57
A McDonald’s arra készül, hogy extra árengedményt ad legalább egyik menüjére, hogy visszacsalogassa azokat a vendégeit, akik az infláció miatt az utóbbi időben inkább otthon főznek.
Vásárló Hamarosan szívhatják a fogukat az autósok?
Privátbankár.hu | 2024. május 11. 11:19
Az árcsökkenésnek vége szakadhat. 
Vásárló Nagyon bejött a "féláras" megoldás a magyar vásárlókat is megcélzó lengyel "cipőkirálynak"
Buksza blog | 2024. május 11. 09:37
Remekeltek az év elején a CCC cipőboltlánc üzletei. A nyereség a triplájára nőtt.
Vásárló Miért pont az Aldi vagy a többi diszkont? Megvan az új varázsszó
Buksza blog | 2024. május 9. 19:03
Az Aldi azon áruházláncok között lesz, amelyek jól jönnek majd ki abból az időszakból, amelyben az inflációval küszködő vásárlók sokkal jobban megnézik, mit vásárolnak a boltokban.
Vásárló Az elképzelhetetlent kínálja a svájci bicska új változata
Buksza blog | 2024. május 9. 15:13
A svájci bicska mögött 140 éves múlt áll, ám a fejlesztése soha nem áll meg egy pillanatra sem. Más kérdés, hogy amire a gyártó most készül, az igencsak meglepő változást hoz a bicska történetében.
Vásárló Kitalálja, mennyivel olcsóbb ugyanaz a magyar tészta Romániában, mint nálunk?
Privátbankár.hu | 2024. május 9. 06:35
Bődületes a különbség - miért vásárolna itthon az, aki Romániában is megteheti?
Vásárló Ezért kellett új ellenséget keresnie a kormánynak: sosem láttunk még ilyet a magyar boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. május 9. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérések bő 17 éves történetének legnagyobb éves árcsökkenését mértük a hazai hipermarketekben májusban - igaz, az áresés mértéke messze-messze elmarad a korábban látott óriási áremelkedésektől. Jó hír, hogy végre havi szinten is értelmezhető árcsökkenés történt az élelmiszerek frontján. Megnéztük azt is, hol a legolcsóbb a spárga, a párizsi és a csirkemáj.
Vásárló Újabb pofont kapnak a termékzsugorítók
Buksza blog | 2024. május 7. 11:11
Méretes bírságra számíthat az a gyártó Dél-Koreában, amelyik titokban próbálja csökkenteni termékei megszokott mennyiségét ugyanazért az árért.
Vásárló Az Aldi közelebb menne a vevőkhöz, miközben a Lidl ünnepel
Buksza blog | 2024. május 7. 07:48
Az Aldi egyik legjobb terjeszkedési döntése az volt, amikor a cég vezetősége úgy határozott, hogy partra szállnak Nagy-Britanniában. A „hódítást” a helyi lakosok bevonásával akarják kiterjeszteni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG