5p
A Privátbankár.hu a közelmúltban lehetőséget kapott arra, hogy betekinthessen néhány német manufaktúra életébe, elbeszélgessen a vezetőikkel, és választ keressen sikerük titkára. A német tapasztalatok tanulságul szolgálhatnak a magyar műhelyek számára is. Sorozatunk harmadik részében egy szemüvegkészítő manufaktúrát mutatunk be, amelyet egy művészi vénájú "bizniszbohóc" futtatott fel. Az IC Berlin az árral szemben úszik – vagy legalábbis ezt hirdeti magáról.
Ralph Anderl. (IC Berlin)

A német főváros egyik peremkerületében található IC Berlin központja úgy néz ki, mint egy gigantikus legénylakás és egy flower-power kommuna keveréke, és csak nyomokban emlékeztet egy klasszikus irodára.

Hinták és kanapék

A hatalmas, egybenyitott tér egyik sarkában konyha, másik sarkában fejlesztési részleg található; a mennyezetről hinták lógnak le, a dolgozók pedig kanapékon terpeszkedhetnek, ha éppen ahhoz van kedvük. Mindössze néhány íróasztal juttatja eszünkbe, hogy egy cégközpontban járunk.

A (nap)szemüvegeket gyártó manufaktúra a berlini (és persze a Szilícium-völgyi) start up szcéna divatját követi. A külsőségekkel is azt sugallja, hogy itt egy laza, posztmodern team dolgozik, amely jól akarja magát érezni munka közben, és amelynek legalább annyira fontos a "flow", mint a megélhetés.

Privátbankár.hu/Wéber Balázs

Bár az IC Berlin első látásra fiatalos start upnak tűnik, valójában egy több mint húszéves vállalkozásról van szó.

Ne hazudj, ne egyél sokat

A társaságot 1996-ban IC Brille néven alapította Ralph Anderl, akinek kedvenc tanácsa egyébként így szól:

Soha ne hazudj vagy soha ne egyél túl sokat. Vagy mindkettő.

A cég alapötlete a csavarok nélküli szemüveg, amelynek 0,5 milliméteres rugóacélból készül a szára. A dizájner alapítóknak sem gazdasági végzettségük, sem tapasztalatuk nem volt, ezért teljesen új szemszögből közelítették meg az üzletet, és „organikusan” építették fel az IC (értsd: I see) brandet.

Privátbankár.hu/Wéber Balázs

Árral szemben

A start up kezdettől fogva a nagy divatcégek, a tömegtermelés- és fogyasztás ellenében definiálja magát, és kézzel készíti szemüvegeit.

A Divat korszakának vége. Az Emberiségnek elege van a fogyasztás újabb és újabb, soha véget nem érő ciklusaiból. Túlfeszítették a húrt. Ahogy hátraesünk a székünkben, és korunk zajától megfáradtan becsukjuk szemünket és fülünket, azt kiabáljuk: túl sok, túl sok!

- hirdeti a cég filozófiája.

A Divat korszakát megelőzte a kézművesség korszaka. Akkoriban kevés dolog készült, de annak jónak és tartósnak kellett lennie. Valaha érték volt a törődés, a javítás, a foltozás, nem kellett mindig újat venni.

Bizniszbohóc művészi vénával

Ralph Anderl. (IC Berlin)

Az első modellből, a Jackből mindössze ötvenet dobtak piacra. Anderl biciklivel járta a várost, bekopogott a potenciális ügyfelekhez, és sikerült rávennie néhány színészt, hogy az ő szemüvegüket viselje a nyilvános eseményeken.

Az alapító, aki egyébként maga is zenél és énekel, és sokáig egyfajta bizniszbohócként vezette a céget (Friedrich Liechtenstein német zenész, színész nevezi őt így az IC Berlin honlapján található portréjában), szoros kapcsolatot épített ki más dizájnerekkel, kisebb divatbrandekkel – Kix, Bathing Ape, Superfine –, valamint a művészvilággal és a showbiznisszel. Egy időben még a mobilszámát is rányomatta a szemüvegtokokra, hogy így demonstrálja, milyen közvetlen a kapcsolata a vevőkkel.

A brand egy művészsztori Ralph Anderltől és Ralph Anderlről. Így lett tehát az IC Berlinből kúl márka.

Törhetetlen szemüvegek

De technikailag mi különbözteti meg termékeiket a versenytársakétól?

A mi szemüvegeink tartósak, hajlíthatóak, az extrém eseteket leszámítva nem törnek

- mondta a Privátbankár.hu-nak Jörg Reinhold ügyvezető, aki 2013 óta irányítja a vállalatot. Áruk 300 és 500 euró, azaz 100 és 160 ezer forint között mozog.

Jörg Reinhold. (Privátbankár.hu/Wéber Balázs)

Az online piac erősödése miatt azonban romlott a cég helyzete, ami szerepet játszott abban, hogy Anderl a társaság 70 százalékát eladta a Premium Equity Partners befektetési társaságnak 2017-ben.

„Mások vagyunk”

Az IC Berlinnek ma 180 alkalmazottja, valamint New York-i és tokiói leánycége van. Több mint 60 országban árulja napszemüvegeit, amelyeket már olyan hírességek is viseltek, mint Madonna, Brad Pitt, Samuel L. Jackson és a marokkói király.

A központ azonban továbbra is Berlinben van, ahol 140 munkatárssal, egy épületben működik a gyártó-, a dizájn-, a marketing-, a sales-, a szolgáltató- és a logisztikai részleg.

Privátbankár.hu/Wéber Balázs

Múlt évben mintegy 200 ezer szemüveg készült itt, amelynek nyolcvan százaléka már külföldön, például az Egyesült Államokban és Ázsiában talál gazdát. Az árbevétel legutóbb mintegy 20 millió euróra rúgott.

Reinhold ma már egyedül viszi az üzletet, és a cég logója is megújult. A kezdeti alapgondolatot, a „mi mások vagyunk” imázst azonban a jövőben is szeretnék megőrizni.

Kapcsolódó anyagok:
A srácok, akik milliókért adnak egy pár cipőt – Mesés manufaktúrák 1.
A nő, aki szerelmes lett a mustárba – Mesés manufaktúrák 2.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Hollywoodban kasszasiker lehetne e magyar festő élettörténete
Kenessei András | 2025. január 26. 06:02
November végén nyílt meg a Szépművészeti Múzeumban az a Munkácsy kiállítás, amely március végéig lesz megtekinthető, és amelynek Krasznai Réka a kurátora. A művészettörténész a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) 19–20. századi Festészeti Gyűjteményének osztályvezető-főmuzeológusa. Jelenlegi feladatai közül említést érdemel a 2024 októberében nyílt zágrábi kiállítás, amely a XIX. századi magyar festészet remekműveit mutatja be, közel 80 festmény segítségével, az MNG-ből. Előkészületben a következő kiállítás, amely 2026-ban lesz látható Párizsban Ferenczy Károllyal a középpontban, ennek is az egyik kurátora. Vele beszélgettünk.
Kultúra A Los Angeles-i tűzvész átírta az Oscer-menetrendet
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 10:07
Pár nappal ismét elhalasztotta hétfőn az amerikai filmakadémia az Oscar-jelölések bejelentését a Los Angelesben és környékén pusztító tüzek miatt.
Kultúra A Beatles örök: hisztéria, titkok és a legenda újraéledése
Elek Lenke | 2025. január 5. 14:06
A Beatles nemcsak zenekar, hanem korszakalkotó világnézet is volt, ami máig hat. Dokumentumfilm, turizmus és új filmek is őrzik a legendát – a Fab Four örök!
Kultúra Királyi családok a változó világban: mítoszból valóság
Elek Lenke | 2025. január 4. 17:08
Hogyan formálódnak át a hercegek a monarchiák élő szimbólumaiból a modern kor elvárásaihoz igazodva? Tradíciók és úttörő változások találkozása.
Kultúra Így mulat az orosz elit szilveszterkor: döbbenetes összegek
Elek Lenke | 2024. december 29. 17:31
Csajkovszkij Diótörője presztízskérdés Oroszországban. Nem annyira a művészet a meghatározó.
Kultúra Újabb aukciósház húzott hasznot Magyar Péter pártjának népszerűségéből
Kenessei András | 2024. december 24. 16:35
Az idén negyvenéves Nagyházi Galéria az egyetlen a magyar aukciós piacon, amely felveheti a verseny az idén 250 éves BÁV-val, noha csak harminc éve lépett be a hazai aukciós piacra. A verseny természetesen az árverési műfajok sokféleségére is értendő, nemcsak az elért árakra és csúcsárakra.      
Kultúra Ferenc pápa ezért falat bontatott
Privátbankár.hu | 2024. december 24. 11:45
Az egyházfő szenteste megnyitja a Szent Péter-bazilika szent kapuját és ünnepi misét vezet.
Kultúra Mi lehet a baj a nagy művész meghalt kishúgát ábrázoló képpel?
Kenessei András | 2024. december 22. 11:08
Zsolnay, Csontváry, Munkácsy – akárhogy is nézzük, ez a három név határozta meg a Virág Judit Galéria (VJG) 77. árverését és természetesen az aukció sikerét. Semmit sem veszélyeztetett az a tény, hogy a VJG a négy, legnagyobb hazai művészeti aukciós ház közül sorrendben utolsóként lépett a karácsonyi árverések sorába.
Kultúra Ma is tarol a népi demokráciában kissé túlértékelt festő
Kenessei András | 2024. december 21. 16:56
A Kieselbach-festményárverések mindig nagyon tartalmasak, a kalapács alá vitt darabok értékesek, a leütési árak pedig (néha szinte váratlanul) magasak. Az idei karácsonyi árverésen 266 tétel volt az árverőház ajánlata, közülük 213 talált vevőre, ami 80 százalékos elkelési arány.
Kultúra Hatalmas kasszasiker a Tisza név
Kenessei András | 2024. december 14. 19:18
Ahogy tavaly, úgy az idén is a BÁV kezdte a legkorábban a karácsonyi árverések sorozatát  – már ami a legnagyobb árverőházakat illeti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG