Hirdetés
Hirdetés

A bizniszbohóc, aki nagyon más akart lenni – Mesés manufaktúrák 3.

Wéber Balázs, 2019. október 11., 06:10

A Privátbankár.hu a közelmúltban lehetőséget kapott arra, hogy betekinthessen néhány német manufaktúra életébe, elbeszélgessen a vezetőikkel, és választ keressen sikerük titkára. A német tapasztalatok tanulságul szolgálhatnak a magyar műhelyek számára is. Sorozatunk harmadik részében egy szemüvegkészítő manufaktúrát mutatunk be, amelyet egy művészi vénájú "bizniszbohóc" futtatott fel. Az IC Berlin az árral szemben úszik – vagy legalábbis ezt hirdeti magáról.

Ralph Anderl, az IC Berlin alapítója. Forrás: IC Berlin
Ralph Anderl. (IC Berlin)

A német főváros egyik peremkerületében található IC Berlin központja úgy néz ki, mint egy gigantikus legénylakás és egy flower-power kommuna keveréke, és csak nyomokban emlékeztet egy klasszikus irodára.

Hinták és kanapék

Hirdetés

A hatalmas, egybenyitott tér egyik sarkában konyha, másik sarkában fejlesztési részleg található; a mennyezetről hinták lógnak le, a dolgozók pedig kanapékon terpeszkedhetnek, ha éppen ahhoz van kedvük. Mindössze néhány íróasztal juttatja eszünkbe, hogy egy cégközpontban járunk.

A (nap)szemüvegeket gyártó manufaktúra a berlini (és persze a Szilícium-völgyi) start up szcéna divatját követi. A külsőségekkel is azt sugallja, hogy itt egy laza, posztmodern team dolgozik, amely jól akarja magát érezni munka közben, és amelynek legalább annyira fontos a "flow", mint a megélhetés.

Az IC Berlin központja. (Privátbankár.hu/Wéber Balázs)
Privátbankár.hu/Wéber Balázs

Bár az IC Berlin első látásra fiatalos start upnak tűnik, valójában egy több mint húszéves vállalkozásról van szó.

Ne hazudj, ne egyél sokat

A társaságot 1996-ban IC Brille néven alapította Ralph Anderl, akinek kedvenc tanácsa egyébként így szól:

Soha ne hazudj vagy soha ne egyél túl sokat. Vagy mindkettő.

A cég alapötlete a csavarok nélküli szemüveg, amelynek 0,5 milliméteres rugóacélból készül a szára. A dizájner alapítóknak sem gazdasági végzettségük, sem tapasztalatuk nem volt, ezért teljesen új szemszögből közelítették meg az üzletet, és „organikusan” építették fel az IC (értsd: I see) brandet.

Az IC Berlin központja. (Privátbankár.hu/Wéber Balázs)
Privátbankár.hu/Wéber Balázs

Árral szemben

A start up kezdettől fogva a nagy divatcégek, a tömegtermelés- és fogyasztás ellenében definiálja magát, és kézzel készíti szemüvegeit.

A Divat korszakának vége. Az Emberiségnek elege van a fogyasztás újabb és újabb, soha véget nem érő ciklusaiból. Túlfeszítették a húrt. Ahogy hátraesünk a székünkben, és korunk zajától megfáradtan becsukjuk szemünket és fülünket, azt kiabáljuk: túl sok, túl sok!

- hirdeti a cég filozófiája.

A Divat korszakát megelőzte a kézművesség korszaka. Akkoriban kevés dolog készült, de annak jónak és tartósnak kellett lennie. Valaha érték volt a törődés, a javítás, a foltozás, nem kellett mindig újat venni.

Bizniszbohóc művészi vénával

Ralph Anderl. Forrás: IC Berlin
Ralph Anderl. (IC Berlin)

Az első modellből, a Jackből mindössze ötvenet dobtak piacra. Anderl biciklivel járta a várost, bekopogott a potenciális ügyfelekhez, és sikerült rávennie néhány színészt, hogy az ő szemüvegüket viselje a nyilvános eseményeken.

Az alapító, aki egyébként maga is zenél és énekel, és sokáig egyfajta bizniszbohócként vezette a céget (Friedrich Liechtenstein német zenész, színész nevezi őt így az IC Berlin honlapján található portréjában), szoros kapcsolatot épített ki más dizájnerekkel, kisebb divatbrandekkel – Kix, Bathing Ape, Superfine –, valamint a művészvilággal és a showbiznisszel. Egy időben még a mobilszámát is rányomatta a szemüvegtokokra, hogy így demonstrálja, milyen közvetlen a kapcsolata a vevőkkel.

A brand egy művészsztori Ralph Anderltől és Ralph Anderlről. Így lett tehát az IC Berlinből kúl márka.

Törhetetlen szemüvegek

De technikailag mi különbözteti meg termékeiket a versenytársakétól?

A mi szemüvegeink tartósak, hajlíthatóak, az extrém eseteket leszámítva nem törnek

- mondta a Privátbankár.hu-nak Jörg Reinhold ügyvezető, aki 2013 óta irányítja a vállalatot. Áruk 300 és 500 euró, azaz 100 és 160 ezer forint között mozog.

Jörg Reinhold, az IC Berlin ügyvezetője.
Jörg Reinhold. (Privátbankár.hu/Wéber Balázs)

Az online piac erősödése miatt azonban romlott a cég helyzete, ami szerepet játszott abban, hogy Anderl a társaság 70 százalékát eladta a Premium Equity Partners befektetési társaságnak 2017-ben.

„Mások vagyunk”

Az IC Berlinnek ma 180 alkalmazottja, valamint New York-i és tokiói leánycége van. Több mint 60 országban árulja napszemüvegeit, amelyeket már olyan hírességek is viseltek, mint Madonna, Brad Pitt, Samuel L. Jackson és a marokkói király.

A központ azonban továbbra is Berlinben van, ahol 140 munkatárssal, egy épületben működik a gyártó-, a dizájn-, a marketing-, a sales-, a szolgáltató- és a logisztikai részleg.

Szemüvegek az IC Berlin központjában.(Privátbankár.hu/Wéber Balázs)
Privátbankár.hu/Wéber Balázs

Múlt évben mintegy 200 ezer szemüveg készült itt, amelynek nyolcvan százaléka már külföldön, például az Egyesült Államokban és Ázsiában talál gazdát. Az árbevétel legutóbb mintegy 20 millió euróra rúgott.

Reinhold ma már egyedül viszi az üzletet, és a cég logója is megújult. A kezdeti alapgondolatot, a „mi mások vagyunk” imázst azonban a jövőben is szeretnék megőrizni.

Kapcsolódó anyagok:
A srácok, akik milliókért adnak egy pár cipőt – Mesés manufaktúrák 1.
A nő, aki szerelmes lett a mustárba – Mesés manufaktúrák 2.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Már a Microsoft és a Facebook is gátat vetne az online gyerekmolesztálásnak

Már a Microsoft és a Facebook is gátat vetne az online gyerekmolesztálásnak

Már az online játékok gyártói, a nagy multinacionális cégek is egyre komolyabban veszik a veszélyt, ami a gyerekekre leselkedik a virtuális térben.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szavazás

Ön mennyit tervez karácsonyi ajándékokra költeni?