4p
Nincs nyugtuk a hét éve lezuhant, amúgy elavult szovjet gyártmányú lengyel kormánygép egykori utasainak: még sírjukból is kiforgatják őket, hogy újra vizsgálódhassanak a hatóságok. A lengyel ügyészség most épp az orosz légiirányítókat vádolja, pedig ők kérték a pilótát, hogy ne szálljon le a ködben.

Javaslat, utasítás

A lengyel kormánygép, amely a katyni áldozatokról való megemlékezésre szállította az ország és a hadsereg vezetőinek színe-virágát, alkalmatlan időjárási helyzetben próbált meg leszállni a szmolenszki, egyébként alig használt, ezért modern eszközökkel el sem látott repülőtérre. A légiirányítók azt javasolták, szálljanak le más, biztonságos repülőtéren, de hát az több száz km-re lett volna, így a magas rangú vendégek késtek volna az ünnepségről. A legvalószínűbb magyarázat az volt, hogy a pilótákat utasították a gépen, hogy mindenképp szálljanak le.

Annak idején voltak bizonytalan részletek, leginkább az, hogy valaki benntartózkodhatott a pilótafülkében a leszállás, majd a lezuhanás idején, márpedig ott olyankor senkinek semmi keresnivalója nem lett volna. Ha pedig ott volt, valaki, csak a magas rangú utasok egyike lehetett, hisz más nem utazott a gépen. Akár egy katonatiszt, netán a légierő tisztje, akinek nem mertek ellent mondani a pilóták, még kevésbé merték volna kiküldeni a pilótafülkéből, pedig a szabályok szerint ez lett volna a kötelességük.

Alkalmatlan repülőtér, ócska repülő

Azt mindenesetre tudjuk, hogy sűrű köd volt, azt is, hogy a szmolenszki repülőtérnek semmilyen berendezése nem volt, ami a vakleszállást lehetővé teszi. A Tupoljev-154-es szovjet gép sem volt épp egy modern darab, így azon sem voltak olyan kifinomult műszerek, amelyek annak idején már minden valamirevaló utasszállítón természetesek voltak. Nem is értjük, hogy a büszke és többnyire oroszellenes mindenkori lengyel vezetés miért üzemeltetett egy régi, elavult, üzemanyagfaló szovjet típust kormánygép gyanánt, miközben már a nemzeti légitársaság, a LOT is rég kidobta ezeket.

Nem nyugszanak

Most, hét évvel az események után a lengyel vádhatóság közölte, hogy új bizonyítékaik vannak, miszerint két orosz légiirányító és egy harmadik személy, aki az irányítótoronyban tartózkodott, felelős a balesetért. Azt nem mondták, hogy szándékos cselekménnyel vagy csak gondatlansággal vádolják őket, mindenesetre a lengyel hatóságok szeretnék kihallgatni a három orosz személyt. Annak idején ugyan felmerült, hogy a légiirányítók zavaros utasításokat adtak a közvetlen leszálláskor, de ezt az eredeti vizsgálat nem találta gondatlanságnak, mivel a légiirányatók határozottan kijelentették, hogy leszállásra alkalmatlan a reptér, és ezek után hárult rájuk olyan feladat, amiről előre jelezték hogy megoldhatatlan.

Böszmeségek

A mostani vádaskodás nem az első. A tragédiában elhunyt elnök ikertestvére, korábbi miniszterelnök, most pedig a kormánypárt elnöke, Jaroslaw Kaczynsi felvetett már olyan változatokat, hogy a tragédiáért Donald Tusk akkori miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök együtt felelősek, de a The Washington Post szerint olyan vádak is elhangzottak környezetéből, miszerint a repülőn bomba volt, vagy hogy az oroszok mesterségesen készítettek ködöt a repülőtér körül. Ez már csak azért is abszurd, mert még ha eszébe is jutna ez valakinek, arra nem számíthatott volna, hogy egy felelős pilóta le is száll abban a ködben.

Emellett megvádolták Donald Tuskot, hogy egyrészt nem vigyázott eléggé a gép biztonságára (mintha ez az elnök feladata lenne), másrészt hog nem megfelelően vizsgálta ki a tragédiát, sőt együttműködött Putyinnal, ezzel hazaárulást követett el. Itt csak az a bökkenő, hogy egy külföldön lezuhant gép ügyét hogy máshogy lehetne megfelelően kivizsgálni, mint az adott ország hatóságaival való szoros együttműködéssel?

Árokásás

Mindebből az látszik, hogy kegyetlen árokásás zajlik a lengyel politikai erők között, és ennek részeként az erősen nacionalista és fanatikusan oroszellenes kormánypárt mindenáron ki akarja kezdeni Donald Tuskot, aki azóta sikeres vezető európai politikus lett. Ennek eszközeként felbolygatják ezt a repülő-ügyet is, kihantolják a halottakat, robbanóanyag maradványokat keresnek rajtuk, ami a lengyel társadalom nem kis részében visszatetszést kelt. Az oroszok pedig nyilván nem fogják Lengyelországba küldeni a légiirányítókat (ahogy mi sem küldtük Zágrábba Hernádi Zsoltot), mivel kevés az esélye, hogy elfogulatlanul kezelnék őket.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Visszaestek a Kínába irányuló külföldi működőtőke-befektetések
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:30
Kínában az év első 11 hónapjában 7,5 százalékkal esett a külföldi működőtőke-befektetés (FDI) értéke éves összevetésben, miután az első 10 hónapban 10,3 százalékos csökkenést regisztráltak.
Makro / Külgazdaság Így várták Oroszországban, és kisebb is lett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 16:40
Az orosz jegybank pénteken az elemzői várakozásokkal összhangban 16,5 százalékról 16,0 százalékra csökkentette az irányadó jegybanki kamatot.
Makro / Külgazdaság Majdnem vétózott Brüsszelben Orbán Viktor – miért engedte át az Ukrajnának szánt hitelt mégis?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:59
Felvetődött benne a gondolat, de nem akart mindenkivel szembekerülni. Brüsszelben értékelte az uniós csúcsot a magyar miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság A japán jegybank 30 éves csúcsra emelte a kamatokat, további szigorítást jelzett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:40
A Japán Jegybank (Bank of Japan, BOJ) pénteken 30 éve nem látott szintre emelte az irányadó kamatokat, újabb mérföldkőhöz érve a több évtizedes, rendkívül laza monetáris politika és a közel zéró hitelköltségek felszámolásában.
Makro / Külgazdaság Szombattól tele is kérhetjük?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 12:41
Még olcsóbb lesz a tankolás – már akinek.
Makro / Külgazdaság Meglepő, ki kaszálta el az orosz vagyon elvételének tervét Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 10:57
Nem a magyar és nem is a belga miniszterelnök verte be az utolsó szeget a jóvátételi hitel koporsójába.
Makro / Külgazdaság Jövőre még durvábban hódíthatnak a kínai autók
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 09:54
Teljesen átrendezik a piacot Európában és Magyarországon is. Célkeresztben a prémiumok?
Makro / Külgazdaság Gyorsuló növekedés, de gyorsuló infláció is jön? Ezeket az adatokat jósolják jövőre az OTP elemzői
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 09:09
Mire számíthatunk jövőre a magyar gazdaságban? Az OTP elemzői szerint főleg a választás előtti osztogatás fűtheti a növekedést.
Makro / Külgazdaság Ez is eljött: több magyar keres nettó 400 ezer forint felett, mint alatta
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:44
Közzétette októberi kereseti adatait a KSH: eszerint a fizetések középértéke már meghaladja a 400 ezer forintot, az átlag pedig a 480 ezret. A közszféra dolgozóinak keresete továbbra is nagyobb mértékben emelkedik, mint a versenyszférákban dolgozóké.
Makro / Külgazdaság Nagyítóval kell keresni a pozitívumokat a KSH legfrissebb adataiban
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:35
A természetes fogyás például egy picit csökkent – szinte minden más adat elég lesújtó a KSH népességre vonatkozó friss számaiban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG