4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ügyesen megszervezte a Tesla az első, viszonylag elérhetőbb árú modelljének virtuális keresletét: a még nem is kapható autóra 400 ezer foglalás érkezett. A hírverés megvan, most már csak szállítani kell, és persze ki kell, hogy derüljön, van 400 ezer vagy még több igazi vevő.

Ritkán veszik, ami nem kapható

Az adat már csak azért is érdekes, mert a Tesla eddig összesen 100 ezer autót adott el, és most ennek a négyszeresére vett fel megrendelést. Ugyanakkor a megrendelés nem kötelez semmire: be kell fizetni ezer dollárt, de bármikor vissza lehet mondani, és visszaküldik a pénzt. Vagyis kockázat nélkül lehet szépíteni a rendelési számot, kérdés, hogy amikor a maradék 34 ezer dollárt is ki kell fizetni, hányan fognak a kasszához járulni.

Tesla Model 3

Persze ahhoz, hogy ez kiderüljön, le is kell gyártani a rengeteg autót. Elvileg azért lehet rávenni az embereket az előrendelésre és a várakozásra a kapitalizmusban, mert valami olyat kaphatnak, ami évekkel előzi meg korát, ezért még senki más nem árul hasonlót. Volt már ilyen: a Bloomberg szerint 1955-ben a Citroen DS modelljére 80 ezren fizettek elő a párizsi autókiállításon. A jármű egy olyan modell volt, melynek tervezése jóval előtte járt a konkurensekének.

Forradalmi termék

Volt azonban még egy termék, bár nem ebben az iparágban, amire rengetegen neveztek be előre, és vissza is igazolta, hogy messze elől jár a fejlődésben. Ez a legelső iPhone sorozat volt: két nap alatt 200 ezren rendeltek belőle. Nem csalódtak: az első igazi okostelefont vehették a kezükbe, a konkurensek jóval később tudtak hasonlót produkálni (a márkahű rajongók szerint máig sem közelítik meg az Apple termékét).

A Tesla Model 3 annyiban forradalmi, hogy eddig még nem volt olyan elektromos autó, ami versenyképes lett volna belsőégésű társaival mind árában, mind gyorsulásában, kényelmes vezethetőségében, és egy töltéssel megtehető futásteljesítményében. Nos, a Model 3 gyorsulása 0-tól 100 km/óráig 6 másodperc, ami a legjobb belsőégésűeknek is a becsületére válik. A 35 ezer dolláros ár is felveszi a versenyt a felső közép- vagy inkább alsó luxuskategóriás autókéval, ugyanakkor a jármű igen jól felszerelt. Végül: 350 km-t tud megtenni egy töltéssel, ami már egész elfogadható.

A töltés

Persze egy kérdés marad: mi történik, ha az akku lemerül? Alapvetően azt gondoljuk, hogy az akkutöltés egy nagy macera. Eddig valóban az volt, de Amerikában már nem is olyan vészes a helyzet: minden 13. benzinkútra jut egy elektromos töltőállomás. Kezdésnek nem rossz, és ha lesz elég autó, nyilván gyorsan fog nőni ez a szám. Ugyanakkor, akinek van otthon garázs (és nem kevés amerikainak van), annak meg van oldva az otthoni töltés.

Az egyetlen gond még a töltés ideje. Ha valaki nagyobb távot tesz meg, annak útközben óhatatlanul töltenie kell, nekik kifejlesztette a Tesla a szupertöltőt, amivel egyelőre ingyen lehet tankolni, de 30 percig tart egy töltés, amivel aztán 260-280 kilométert lehet menni. Így valószínűleg nem azok fognak benevezni az autóra, akik keresztül-kasul repesztenek Amerikán, de nem is ők vannak többségben. A legtöbben többnyire lakóhelyük közelében autóznak, nekik bőven elég, ha éjszaka felteszik az autót a töltőre.

Az idő sürget

Így tehát megvan az autó, ami sokaknak valóban ideális. De vajon mikor vehetik majd át ténylegesen? A Teslának időben le kell gyártani őket, és eddig a cég általában késett a szállításokkal: az eddigi modellek 6-18 hónap késéssel kerültek a piacra. A menetrend szerint jövő év második felében indulna a nagyütemű szállítás. Már csak az a kérdés, hogy addig a konkurencia nem zárkózik-e föl. A General Motors már dolgozik egy olyan modellen, ami ugyancsak 40 ezer dollár alatti, és ugyancsak megtesz 320 kilométert egy töltéssel.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 27190 26830 27190 +1,15% 0 0 8 079 893 000 HUF 2025-06-04 17:08:54
MOL 2854 2852 2914 -8,17% 0 0 5 072 209 636 HUF 2025-06-04 17:10:42
MTELEKOM 1760 1742 1764 +0,23% 0 0 633 359 104 HUF 2025-06-04 17:10:18
RICHTER 10030 9950 10180 -0,20% 0 0 2 504 790 110 HUF 2025-06-04 17:07:49
OPUS 550 543 557 -0,18% 0 0 69 870 652 HUF 2025-06-04 17:05:08
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Beleolvadt az aszfaltba a forint
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 18:35
Hetek óta alig mozdul a forint, a szerdai hőségben sem voltak nagy izgalmak a devizapiacon.
Részvény / Deviza / Áru Óriásit esett a Mol – de van rá épeszű magyarázat
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 18:02
Alapvetően jó hangulatban zajlott a kereskedés a budapesti tőzsdén, a Mol 8 százalékot meghaladó csökkenésétől sem szabad megijedni.
Részvény / Deviza / Áru Betonba öntötték a forintot és született egy világcsúcs
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 11:57
Olyan sokszor volt már 2025-ben rossz hangulatuk a befektetőknek, hogy lepattant róluk az OECD gazdasági prognózisának rontása. A Nvidia újra a világ legértékesebb tőzsdei vállalata.
Részvény / Deviza / Áru Sok pénzt lehet keresni az energiapiacon
Király Béla | 2025. június 4. 09:31
A Klasszis Befektetői Klub május végi rendezvényének egyik vendége Szőcs Gábor, a Hold Alapkezelő munkatársa, az Orion Alap alapkezelője volt. A szakember, aki kiemelt figyelemmel követi a befektetései során az energiapiacokat, a 2025-ös évben Az Év Portfóliómenedzsere díjat nyerte a Klasszis megmérettetésén, amely a befektetési alapkezelői szakma legfontosabb díja.
Részvény / Deviza / Áru Aligha tudja visszatartani a könnyeit, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 07:21
Többet kell fizetni szerdán az uniós fizetőeszközért, mint kedden.
Részvény / Deviza / Áru Furcsa játékot űz a forint a pénzváltókkal
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 18:57
Az euróért és a dollárért többet, a svájci frankért kevesebbet kellett adni kedd este, mint reggel. 
Részvény / Deviza / Áru Betettek a lengyelek a Magyar Telekomnak – ez lett a vége
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 18:39
A BUX keddi csökkenéséhez az is nagyban hozzájárult, hogy a magyar távközlési részvényeket egy lengyel brókerház vételre ajánlás helyett csak tartásra javasolta, célár csökkentése mellett.
Részvény / Deviza / Áru Jó hírt közölt a Mol, ez is segíti az orosz olajról történő leválást
Herman Bernadett | 2025. június 3. 16:57
A Mol-csoport és az azerbajdzsáni SOCAR aláírta a Shamakhi–Gobustan régiót lefedő új szárazföldi szénhidrogén-kutatási, fejlesztési és termelésmegosztási megállapodás legfontosabb feltételeit.
Részvény / Deviza / Áru Biztos, stabil befektetés vérzivataros időkben – itt a válasz az ezermilliárd dolláros kérdésre
Herman Bernadett | 2025. június 3. 14:54
A Klasszis Befektetői Klub záró szekciójában konkrét eszközosztályokra, piaci szegmensekre és befektetési taktikákra fókuszálunk. Alapkezelők, elemzők és portfóliómenedzserek osztják meg, hogyan lehet a jelenlegi környezetben stabilitást és hozamot találni Csabai Károly főszerkesztő kérdéseire válaszolva.
Részvény / Deviza / Áru Euróban lenne jó pénzt keresni a mai helyzet szerint
Eidenpenz József | 2025. június 3. 12:31
Az eurózónában a vártnál alacsonyabb lett az infláció, egyben a jegybanki sáv teteje, két százalék alá süllyedt. A vámtárgyalások reménye nem volt képes pluszba lendíteni az indexeket, a BUX is süllyed, két részvényünk nemsokára osztalékot fizet. Egy elemző szerint a vámháború az EU-nak jobb.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG